کد خبر: 45143 A

روایت خواننده پاپ از معروف شدنش/ وقتی آهنگم هیت شد واقعا ترسیدم

روایت خواننده پاپ از معروف شدنش/ وقتی آهنگم هیت شد واقعا ترسیدم

سینا حجازی از دلایل روی آوردنش به موسیقی، اجرای موسیقی رگه، معروفیتش با قطعه "لیلی" و واکنش پدرش صدرالدین حجازی به سبک متفاوت او می‌گوید.

ایران آرت: سینا حجازی، خواننده موسیقی پاپ و رگه امروز شمع تولد 37سالگی‌اش را فوت می‌کند. او با آهنگ‌هایی نظیر "لیلی"، "دیدی داری"، "زار نزن"، "تهران" و "نشدیم" شناخته می‌شود.

​گفت‌وگوی این خواننده با روزنامه همشهری را در ادامه می‌خوانید. 

پسر صدرالدین حجازی چطور بازیگر نشد؟! به‌خصوص اینکه در کودکی هم یک‌بار با پدر هم‌بازی شدید و شاید همه تصور می‌کردند شما هم راه پدر را در پیش بگیرید.

خب من از همان اول احساس می‌کردم با میکروفون بیشتر از دوربین ایاغ هستم. چون به‌نظرم آدم برای اینکه بخواهد بازیگر خوبی باشد، باید بتواند خیلی خوب دروغ بگوید! باید نقش کسی را بازی کند که نیست. اما برای خواننده خوب‌شدن، برای اینکه کارت به دل مردم بنشیند، باید از ته قلبت راست بگویی. برای همین ترجیح دادم بیشتر با حقیقت سر و کار داشته باشم و این شد که سر از دنیای موسیقی درآوردم. البته یکی از دلایلم هم برای دوری از سینما، دقیقا همین پسر صدرالدین حجازی بودن بود! من در بازیگری به هر جایی هم که می‌رسیدم، آخر می‌خواستند بگویند از شهرت پدرش استفاده کرده و من اصلا این را دوست نداشتم. 

برای اینکه موسیقی را دنبال کنید حتی از دانشگاه هم انصراف دادید! چرا واقعا؟

من ترم 8 مدیریت دولتی بودم و کلا 6 واحد مانده بود تا درسم تمام شود. اما آن موقع به این نتیجه رسیدم که اصلا راه را اشتباه آمده‌ام. خیلی‌ها سعی کردند از تصمیمم منصرفم کنند. می‌گفتند حالا این 2درس را هم پاس کن، بعد هر کاری خواستی انجام بده. اما من معتقد بودم اشتباه، اشتباه است و حتی یک روز هم نباید آن را ادامه داد. برای همین از دانشگاه انصراف دادم.

راستی بالاخره سبک موسیقی شما چیست؟ رِگه که برگرفته از موسیقی آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی است؟

نمی‌شود به‌طور دقیق گفت سبک موسیقی‌ام رگه است. چون همه ملودی‌های من کاملا ایرانی است، فقط تنظیم رگه دارند. یعنی اگر همین ملودی‌ها را به یک تنظیم‌کننده دیگر بدهیم، می‌تواند کاملا آن را به‌صورت پاپ تنظیم کند. شاید بتوان اینطور گفت که کارهایم به نوعی رگه ایرانیزه شده است! یا اگر بخواهم بهتر بگویم باید بگویم فیوژن است؛ یعنی ترکیب و تلفیق موسیقی ایرانی و سبک رگه.

خب اصلا چطور شد که تصمیم گرفتید اینقدر خاص کار کنید؟ نترسیدید در جذب مخاطب شکست بخورید؟

واقعیت این است که من اصلا به‌دنبال جذب مخاطب نبودم! من در آن دوره به‌خاطر مشکلاتی که در جامعه وجود داشت، حال خوبی نداشتم. برای همین به چیزهایی رو آوردم که حالم را خوب می‌کرد؛ شعر نوشتن، آهنگ ساختن و خواندن. از قبل هم فضای موسیقی رگه را می‌شناختم و می‌دانستم این موسیقی یک موسیقی اعتراض‌آمیز است و کارش پرداختن به مشکلات اجتماعی است. ضمن اینکه احساس کردم شاید بیان مستقیم این مشکلات هم کمی شکل شعارزده پیدا کند، هم خب به هر حال محدودیت‌هایی وجود داشت که امکان بروز این اعتراض را با مشکل مواجه می‌کرد. برای همین زبانم را زبان طنز و کمدی کردم. یک جمله معروفی هست که می‌گوید اتفاقات دو بار رخ می‌دهد؛ بار اول به شکل تراژدی و بار دوم به‌صورت کمدی! من هم فکر می‌کنم در آن دوره از تراژدی‌هایی که در زندگی و جامعه‌مان بود، به این کمدی رسیدم. مثلا در آهنگ "دیدی داری" که می‌گویم شما داشتید ما نداشتیم، اگر چه فضای کلی کار شوخی است، اما در قلب این شوخی یک درد بزرگ قرار دارد. درواقع من این سبک را انتخاب کردم که بتوانم حرفم را با موسیقی بزنم. خب بعدها مخاطبش را هم پیدا کرد.

با همین دست‌فرمان هم به ترک لیلی رسیدید! فکر می‌کردید یک‌دفعه اینقدر عجیب و غریب مورد استقبال قرار بگیرد؟

واقعا نه. شب قبل از اینکه لیلی را منتشر کنم، کار را برای یک سری از دوستانم گذاشتم. یکی از بچه‌های موزیسین گفت سینا واقعا می‌خواهی این را پخش کنی؟ خیلی ریسک بالایی دارد. یعنی مردم یا ممکن است بخندند و مسخره‌ات کنند، یا ممکن است خیلی مورد استقبال‌شان قرار بگیرد. گفتم واقعا برایم مهم نیست. این نخستین آهنگی است که خودم با همه وجودم آن را ساخته‌ام و حرف دلم است و چیزی که واقعا برایم مهم است این است که شنیده شود. بعد فردای آن روز که این ترک را منتشر کردم، آنقدر عجیب و غریب مورد استقبال قرار گرفت که چند روز اول واقعا ترسیده بودم! اینقدر از کمپانی‌های این طرف آب و آن طرف آب تماس می‌گرفتند، فلان کارگردان زنگ می‌زد می‌گفت می‌خواهم برایت ویدئو بسازم و اینقدر واکنش‌های عجیب و می‌دیدم که 2-3 روز اول به‌معنای واقعی کلمه ترسیده بودم!

واکنش پدرتان چه بود؟ به هر حال ما صدرالدین حجازی را همیشه یک مرد جدی و با ابهت دیده‌ایم. وقتی سبک کارتان را با آن فضای جدید و طنزآمیز دید، مخالفتی نداشت؟

چرا اتفاقا. بار اول که شنید گفت: "این چیه؟! بخون!" گفتم: "ببخشید مگه دارم بیل می‌زنم؟! دارم می‌خونم دیگه!" گفت: "نه، یعنی چه چه بزن، سنتی بخون!" اما بعد از مدتی نه‌تنها با سبک کاری‌ام کنار آمد، بلکه آرام آرام علاقه‌مند هم شد!

و به‌عنوان آخرین سؤال این روزها مشغول چه کاری هستید؟

قصد دارم با یک تهیه‌کننده جدید قرارداد ببندم؛ چون احساس می‌کنم واقعا وقت یک تغییر رسیده. قرارداد جدید که بسته شود، کنسرت‌هایم شروع خواهد شد. چندین قطعه جدید هم ساخته‌ام که منتظرم کمی شرایط بهتر شود و در یک فرصت مناسب منتشرشان کنم.

 

سینا حجازی صدرالدین حجازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین