کد خبر: 45804 A

چهار موزیسین تجلیل می‌شوند/ از نادر مشایخی تا اولین پیانیست زن ایرانی

چهار موزیسین تجلیل می‌شوند/ از نادر مشایخی تا اولین پیانیست زن ایرانی

در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از چهار هنرمند باسابقه عرصه موسیقی تجلیل می‌شود.

ایران آرت: امسال در سی و پنجمین دوره از جشنواره موسیقی فجر از چهار چهره موسیقی از جمله نادر مشایخی، حسن اسکندری، هوشنگ ظریف و افلیا پرتو تقدیر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سال گذشته از کریم صالح عظیمی (ردیف‌دان، خواننده و مدرس آواز)، فخری ملک پور (نوازنده پیانوی ایرانی) و رامین جزایری (سازنده و نوازنده تار و سه تار) تقدیر شد. امسال یک نفر به شمار تقدیری‌ها اضافه شده است.

حسن اسکندری

unnamed

طرلان اسکندری، معروف به حسن اسکندری، دوم بهمن سال ۱۳۲۶ در روستای اوزوم‌کاللا ناحیه قره داغ به دنیا آمد. از سال ۱۳۳۵ در تبریز به فرشبافی مشغول شد و از سال ۱۳۴۳ در تهران به نانوایی پرداخت. در سال ۱۳۴۸ به تبریز بازگشته و نزد عاشیق‌های دیگر، مانند عاشیق رسول قربانی و عزیز شهنازی، به کار قاوال نوازی و آواز خوانی مشغول شد. بعد از مدتی، به تشویق عباس عبادیان، نواختن ساز را را یاد گرفت و هنر عاسیقی را پیشه کرد.

در سال ۱۳۶۴، حسن به همراه چند عاشیق دیگر به جشنواره فجر دعوت شد؛ و این آغازی بود بر ارج‌گذاری به موسیقی عاشیقی. از آن پس او و گروهش در همه جشنواره‌های فجر حضور یافته و جوایزی دریافت کرده‌اند. در ۱۳۷۰ مقام دوم تکنوازی، در ۱۳۷۵ مقام اول گروهی، در سال‌های ۱۳۶۹، ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ مقام اول آوازخوانی را به دست ‌آورد.

او تاکنون در کشورهای مختلفی چون جمهوری آذربایجان، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، چین، ازبکستان، قزاقستان، اسلواکی، اتریش، اسلوونی، مجارستان، چک وترکیه برنامه اجرا کرده است.

نادر مشایخی

unnamed (1)

نادر مشایخی متولد ۵ آذر ۱۳۳۷ در تهران و آهنگساز و رهبر ارکستر است. او فرزند جمشید مشایخی بازیگر سینما و تلویزیون است.

او پس از پایان تحصیلات ابتدایی در تهران، به هنرستان عالی موسیقی راه یافت. پس از آن تحصیلات خود را در دانشگاه موسیقی وین در اتریش، در رشتهٔ آهنگسازی، رهبری و موسیقی الکترونیک ادامه داد.

در سال ۱۳۸۵در فستیوال موسیقی وین ـ یکی از معتبرترین فستیوال‌های موسیقی ـ از نادر مشایخی تقدیر شد.

ساخت ۹۶ قطعه برای سُلو، موسیقی مجلسی، موسیقی ارکستری و اپرا، ساخت سمفونی فیه ما فیه (سه اثر)، اپرای ملکوت، قطعهٔ ارکستریِ پشیمانی کنتیمنتو، مجموعهٔ تولدی دیگر (روی ترجمهٔ آلمانی اشعار فروغ فرخزاد) و ... از جمله آثار اوست.

هوشنگ ظریف

unnamed (2)

هوشنگ ظریف (زاده ۱۶ آذر ۱۳۱۷ در تهران) نوازنده تار اهل ایران است. هوشنگ ظریف سال ۱۳۱۷ در تهران متولد شد. از نوجوانی در هنرستان موسیقی ملی و  هنرکده عالی موسیقی فراگیری آموزش تار را نزد موسی معروفی و علی اکبر شهنازی شروع کرد. وی از سال ۱۳۳۷ در وزارت فرهنگ و هنر، سازمان پیش آهنگی ایران، سازمان خدمات اجتماعی کشور، هنرستان عالی موسیقی ملی، واحد موسیقی سازمان زرتشتیان ایران (فروهر)، هنرستان‌های پسران و دختران، دانشگاه‌های موسیقی به تدریس موسیقی مشغول بود.

هوشنگ ظریف به عنوان تکنواز تار در ارکسترهای متعدد سازمان ملی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر، گروه استاد فرامرز پایور، رادیو تلویزیون ملی ایران، ارکسترهای موسیقی سنتی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر و..... حضور داشته و  اجراهای متعددی با در کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله آمریکا، شوروی، کانادا، ژاپن، فرانسه، انگلیس، آلمان غربی، ایتالیا، مصر، تونس، مراکش، الجزایر، هندوستان، پاکستان، ترکیه و تمام کشورهای اروپای به روی صحنه برده است.

ظریف بیش از ۵٠ سال از عمرش را به آموزش موسیقی پرداخته است و رد پای پررنگی در تاریخ موسیقی ایران بر جای گذاشته و با بهره‌گیری از محضر استادانی چون علی‌اکبرخان شهنازی، روح‌الله خالقی، موسی و جواد معروفی، چنان مهارتی در نواختن "تار" کسب کرد که شاگردانش هر کدام  چهره‌های تارنوازی شدند. از شاگردان او می‌توان به چهره‌هایی چون حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی و حمید متبسم اشاره کرد.

وی با نواختن سه‌تار و تنبک نیز آشنایی کامل دارد و جهت تدوین متد نوازندگی تنبک با حسین تهرانی همکاری داشته و حاصل این همکاری دوکتاب با عنوان "آموزش تنبک" به چاپ رسیده‌ است و در تصحیح ردیف‌های آوازی محمود کریمی استاد آواز ایران نیز کتابی با عنوان "ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران" چاپ شده است.

افلیا پرتو

افلیا پرتو

افلیا پرتو (۱۳۱۷) نوازنده پیانو و موسیقیدان ایرانی است. او در رشته موزیکولوژی از هنرستان عالی موسیقی ملی مدرک کارشناس دریافت کرد و در رشته مدیریت امور فرهنگی موسیقی ادامه تحصیل داد.

این هنرمند سال‌ها سرپرست ارکستر بانوان بود. این ارکستر بزرگ از سازهای ایرانی و غربی تشکیل می‌شد که به اجرای موسیقی ایرانی اختصاص داشت و افلیا پرتو در آن ارکستر ساز پیانو را می‌نواخت.

پرتو در سال ۱۳۹۰ در جشن خانه موسیقی ایران مورد تقدیر قرار گرفت.

 

جشنواره موسیقی فجر نادر مشایخی افلیا پرتو هوشنگ ظریف حسن اسکندری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین