کد خبر: 46168 A

آهنگ پرواز ٧٥٢ در دو روز نوشته شد/ روایت چکناواریان از یک معجزه

آهنگ پرواز ٧٥٢ در دو روز نوشته شد/ روایت چکناواریان از یک معجزه

لوریس چکناواریان که به تازگی از اثر "مرثیه‌ای برای پرواز ۷۵۲" رونمایی کرده، درباره چگونگی ساخت این اثر توضیح داد.

ایران آرت: هجدهمین روز دی‌ماه امسال لوریس چکناواریان هم مثل خیلی‌ها در خانه ماجرای سقوط پرواز ٧٥٢ را شنید. همان روز تا یکی دو روز بعد که انبوه خبرهای تلخ همه را احاطه کرده بود، مرثیه‌ای برای پرواز ٧٥٢ در ذهن او پا گرفت و در طول دو روز در دفترچه نت پیاده شد. دیروز این آهنگساز و رهبر ارکستر کهنه‌کار ارمنی‌تبار ایرانی به مناسبت فرارسیدن چهلمین روز پرواز جان‌های عزیز این قطعه را به خانواده‌های بازماندگان هواپیمای ایران- اوکراین تقدیم کرد.

لوریس چکناواریان حالا در این‌باره به روزنامه شهروند می‌گوید که استثنا نبوده و مثل همه از این واقعه دردناک غمگین شده است: "بعد از سقوط هواپیما، هرکس به نحوی احساس خود را نشان داد. همان روزها این ملودی به من الهام شد و بعد نوشتن اثری به یادبود سقوط هواپیما را شروع کردم تا به مردم دنیا نشان دهم که ما صلح‌دوست هستیم و این واقعه برای همه ما تلخ بوده است." او این قطعه را در طول دو روز به صورت شبانه‌روز نوشته است، درصورتی که معمولا نوشتن چنین اثری یک تا دو ماه برای یک آهنگساز زمان خواهد برد: "حتی آن را بازنویسی هم نکردم و خواستم تا همان‌طور که به من الهام شد، نوشته و اجرا شود. البته فرصت اجرا و ضبط آن به صورت ارکستری نبود، بنابراین از دوستان کمک گرفتم و فعلا قطعه سمپل شد. امیدوارم در آینده نزدیک بتوانم آن را با ارکستر ضبط کنم."

"شورش بلبلان سحر باشد/ خفته از صبح بی‌خبر باشد/ تیرباران عشق خوبان را/ دل شوریدگان سپر باشد/ عاشقان کشتگان معشوقند/ هرکه زنده‌ست درخطر باشد/ عاقلان از بلا بپرهیزند/ مذهب عاشقان دگر باشد/ پای رفتن نماند سعدی را/ مرغ عاشق بریده پر باشد."

این غزل از سعدی هم به پیشنهاد یارتا یاران به صورت دکلمه برای این قطعه انتخاب شده است: "با یارتا  که دستی در حوزه شعر و ادبیات دارد، تماس گرفتم تا شعری را مناسب این حال و هوا معرفی کند و او این شعر را پیشنهاد کرد و با صدای او در این قطعه استفاده شد. ببینید که چقدر جالب، سعدی هم سال‌ها پیش حرف‌های مناسب این روزها را گفته است."

لوریس چکناواریان برای ساخت این اثر از هیچ نهاد، فرد یا ارگانی سفارش نگرفته و می‌گوید تصمیمی کاملا شخصی بوده است: "در زندگی به ندرت پیش می‌آید شخصی تحت‌تأثیر حادثه‌‌ و موقعیتی خاص شعر بگوید، موسیقی اجرا کند یا مثلا نقاشی بکشد. حال و هوای این قطعه، حال و هوای همان روزهای من بعد از سقوط هواپیما و در واقع نخستین واکنشم به این ماجرا است. امیدوارم توانسته باشم با خانواده‌ها همدردی کنم، چون این واقعه بسیار سخت و دردناک است."

او البته در متنی هم که به همراه این اثر موسیقایی در رسانه‌ها منتشر شده، نوشتن این قطعه در چنین زمان کوتاهی را مانند معجزه دانسته است: "در این راه دوستان و همراهانی بودند که در نت‌نویسی، تولید، نوازندگی، اجرا و ضبط اثر بهترین همکاری را با من داشتند که جا دارد از یکایک آنها تشکر و قدردانی ویژه داشته باشم. به‌ هرحال این اثر نوعی همراهی من و سایر همکارانم در پروژه با هموطنان عزیزم در این حادثه تلخ و خانواده‌های داغدار حادثه‌دیده است."

دیروز صبح پروژه موسیقایی "مرثیه‌ای برای پرواز ۷۵۲" اثر لوریس چکناوریان با اخذ مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط موسسه فرهنگی- هنری "رادنواندیش" به مدیریت بردیا صدرنوری در فضای مجازی منتشر و به جانباختگان پرواز هواپیمای اوکراینی و خانواده‌های داغدارشان تقدیم شد. در این پروژه که مراحل ضبط آن در استودیو "شهر صدای پارسیان" به مدیریت آیدین الفت و صدابرداری امید نیک‌بین انجام گرفته، رازمیک اوحانیان، یارتا یاران، احسان بیرق‌دار، علیرضا راد، شاهو زندی، ناصر ایزدی و بردیا صدرنوری با لوریس چکناواریان همکاری کرده‌اند.

قطعه بهزاد عبدی به یاد جانباختگان

قطعه ۱۷۶ ساخته بهزاد عبدی، قطعه پایانی ارکستر سمفونیک تهران که شنبه‌شب در تالار وحدت نفس همه را در سینه حبس کرد، در آخر به جانباختگان پرواز ٧٥٢ تقدیم شد. در سومین شب جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت که نصیر حیدریان به‌عنوان میهمان ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کرد، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری، رئیس دفتر موسیقی، شاهین فرهت، دبیر جشنواره و مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی هم حضور داشتند. عباس صالحی هم بعد از اجرا در توییتر خود نوشت که تحت‌تأثیر این قطعه قرار گرفته است. صبح چهارشنبه ١٨ دی‌ماه پرواز ٧٥٢ به علت شلیک اشتباه موشک سپاه سقوط کرد و ١٧٦ مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند

لوریس چکناواریان هواپیما چکناواریان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین