کد خبر: 47028 A

از کنسرت‌های مجازی تا خونه‌بازی رامبد جوان/ در لایو اینستاگرام چه خبر است؟

از کنسرت‌های مجازی تا خونه‌بازی رامبد جوان/ در لایو اینستاگرام چه خبر است؟

هنرمندان دست به کار شده‌اند تا برای پر کردن ‌اوقات فراغت در دوره خانه‌نشینی اجباری، اوقات فراغت مردم را در فضای مجازی پر کنند‎.

ایران آرت: تاخت‌وتاز ویروس کرونا آنتن صداوسیما را از برنامه‌های سرگرم‌کننده خالی کرده، همه فعالیت‌های هنری از ‌جمله کنسرت، تئاتر و سینما هم که تا اطلاع ثانوی تعطیل است، بنابراین حالا هنرمندان دست به کار شده‌اند تا برای پر کردن ‌اوقات فراغت در دوره خانه‌نشینی اجباری، اوقات فراغت مردم را در فضای مجازی پر کنند‎.

کنسرت‌های مجازی‎  ‎

‎ به گزارش شهروند، بنیامین بهادری، نخستین کسی بود که بدون راه افتادن چالش و کمپین این کار را کلید زد و با همکاری گروهش از طریق پخش ‌زنده اینستاگرام در پشت‌بام خانه کنسرت مجازی برگزار کرد، حالا هم نوبت به سایر هنرمندان رسیده است. چند روز پیش شیرین ‌مقدم یکی از معروف‌ترین گریمورهای سینمایی با هشتگ بخون برام درباره وضع خانه‌نشینی و وظیفه هنرمندان در برابر ‌مردم خانه‌نشین نوشت: "روزها، شب‌ها، ساعت‌ها و گاهی دقیقه‌ها به سختی میگذرن، روح تشنه و خسته ما هر چیزی که شادی بیاره ‌رو طلب می‌کنه و طبیعیه موسیقی و موزیک ناب یکی از همون‌هاست. تو شرایطى که هنرمندهای عزیزمون هر کاری از دستشون ‌برمیاد برای شاد کردن و رفع عطش ما که تو این روزها آمادگی پذیرش هر چیزی رو داریم تلاش می‌کنن، عزیز هنرمند دیگه ‌ای هم پیدا میشه که با سوءاستفاده کردن از محدودیت‌هایى که برای فرزندان‌مون که به حق هم هست گذاشتیم، سوءاستفاده میکنه، ‌رو موج سوار میشه تا هم فرهنگ‌مون و هم آینده فرزندان‌مون رو نشونه بگیره و عجب از من و امثال من با اینکه می‌دونیم چی رو به ‌چه قیمتی از دست میدیم ولی همچنان از این نوع موزیک‌ها حمایت می‌کنیم، بیایید شادی رو به هر قیمتی نخریم؟"

بنیامین بهادری

حجت اشرف‌‌زاده خیلی زود به این دعوت پاسخ مثبت داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "توی کنسرت‌ها همیشه کنارم بودین و تنهام ‌نگذاشتید. کنسرت و اجرا تعطیله ولی به پاس عشق همیشگی‌تون فردا شب زنده براتون خواهم خوند و به کمپین برایم بخوان ‌بپیوندین." بعد هم شب نخستین کنسرت مجازی لایو خود را در اینستاگرام اجرا کرد. فرزاد فرزین و روزبه نعمت اللهی  از دیگر ‌خوانندگانی بودند که به این چالش دعوت شدند، روزبه نعمت اللهی خیلی زود در صفحه خود از اجرای کنسرت آنلاین در آینده ‌نزدیک خبر داد، اما فرزاد فرزین هنوز هیچ پاسخی به این دعوت نداده است‎.

حجت اشرف زاده. ‎

مسابقه خوانندگی و نوازندگی‎  ‎

انجمن موسیقی استان کرمان چند روز پیش اعلام کرد که در نظر دارد با همکاری شهرداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد ‌اسلامی استان کرمان، مسابقه نوازندگی و خوانندگی را در فضای مجازی اجرا کند و حتی ازعلاقه‌مندان به نوازندگی و خوانندگی ‌خواست تا با ضبط کلیپ‌های یک دقیقه‌ای و ارسال آنها از طریق اپلیکیشن واتس‌آپ در این مسابقه شرکت کنند. داوری آثار و ‌ویدیوهای برتر این مسابقه براساس لایک‌ها مشخص خواهد شد: "هر هفته به سه اثری که بالاترین رأی را داشته باشد جوایز ‌نقدی تعلق خواهد گرفت و نفرات برگزیده می‌توانند در برنامه لایو اینستاگرامیِ کرمانی‌شو نیز اجرا داشته باشند. برنامه ‌لایو اینستاگرامیِ کرمانی‌شو از هفدهم اسفندماه هر شب به مدت یک ساعت و از ساعت ۲۱و  ٥دقیقه  اجرا خواهد شد."‎

خونه بازی رامبد جوان‎ 

رامبد جوان که از چند‌سال پیش با اجرای برنامه خندوانه در تلویزیون مخاطبان زیادی دارد، پنجشنبه از اجرای برنامه ‌خونه بازی در لایو اینستاگرام خبر داد و نخستین قسمت آن را هم همان شب اجرا کرد. او چند روز پیش گفته بود که ضبط برنامه ‌خندوانه تا زمانی که خطر ویروس کرونا از بین نرود همچنان در تعلیق است و حالا مجری خندوانه با یک برنامه جدید به شبکه ‌مجازی هجرت کرده است. اعضای تیم خندوانه و سایر مخاطبان این برنامه کنار هم بودن را هر شب ساعت٩ به بهانه ارسال ‌ویدیوهایی از منزل برای کانال خونه بازی و تماشای آنها تجربه خواهند کرد.

preview

رامبد جوان در نخستین قسمت خانه بازی از مشکل ‌ریوی خود و ضرورت خانه‌نشینی‌اش در وضع کرونا صحبت کرد:  "کرونا در سطح شهر شایع شده و خیلی‌ها بهش مبتلا شدند ‌و همان‌طور که بهمون تذکر داده می‌شود باید بمونیم خانه. آدم‌هایی مثل من هم که مشکل ریه دارند اگر کرونا بگیرند یعنی خداحافظ! ‌پس باید در خانه بمانند. در "خندوانه" ۱۵۰ نفر آدم هستیم که اگر دور هم جمع بشویم می‌شود خیابان و محل عمومی به علاوه ‌تماشاچی که اگر حذفش کنیم دیگر "خندوانه" نیست و خیلی‌های دیگر که اگر یک نفرشون مریض می‌شد دیگر وجدان راحتی ‌برای زندگی نداشتیم." او  از مردم و حتی کادر درمانی خواست ویدیوهای خود را برایشان بفرستند تا در برنامه مجازی خانه ‌بازی نمایش داده شود: "مسائل پزشکی، سرگرمی، ورزش، مصاحبه، مسابقه و خیلی چیزهای جالب در این برنامه داریم تا این ‌شب و روزها در شرایط خانه‌نشینی کیفیت زندگی خود را بالا ببریم." تا صبح روز سه‌شنبه، پنج قسمت از این برنامه در صفحه اینستاگرام رامبد جوان منتشر شده است. گویا رامبد جوان و همکارانش برای کاهش مصرف حجم ‌اینترنت مخاطبان کیفیت را کمی پایین آورده‌اند، بنابراین تماشای هر قسمت از خونه بازی صد مگابایت اینترنت لازم دارد‎.

همین چند روز پیش هم در کنار توقف بسیاری از برنامه‌های مخاطب محور سیما آن هم در آستانه نوروز ٩٩، حسن روحانی، ‌رئیس جمهوری از صداوسیما خواست در این ایام که مردم برای حفاظت از جان خود بیشتر در خانه هستند، برنامه‌های شادتری ‌برای مردم ارایه شود. او از هنرمندان، دانشمندان، روانشناس‌ها و همه آنهایی که می‌توانند لبخند را برای مردم به ارمغان بیاورند ‌درخواست کرد تا به فضای مجازی بیایند: "امروز کلماتی که مردم را از خستگی دربیاورد و برای مردم تنوع باشد، دیگر یک کار ‌مستحب نیست؛ در این شرایط یک کار واجب است و همه از این فضای مجازی استفاده کنیم."

گویا ویروس کرونا مدیای جدیدی را در ایران تعریف کرده است که تا پیش از این مسئولان چندان رغبتی به آن نداشتند  و حالا بنا ‌به این شرایط مجبور به قبول آن شده‌اند. این موقعیت که قبلا هم به شکل‌های دیگری بود اما جدی گرفته نمی‌شد، حتما تجربه ‌جدیدی برای درک بیشتر شبکه‌های مجازی است و شاید تلنگری برای مسئولانی باشد که دست آخر راضی به برگزاری کنسرت‌های رایگان خیابانی نشدند و حالا این کنسرت‌ها و برنامه‌ها به‌طور رایگان از شبکه‌های مجازی سر در آورده‌اند. بنابراین ‌دیگر تیغ سانسور نهادهای نظارتی بالای سر این برنامه‌ها نیست و فعلا هم جز مجوز گرداننده آن صفحه مجازی، نیاز به دریافت ‌هیچ مجوز دیگری ندارند. در این شرایط بهتر است که وزیر ارتباطات هم درباره افزایش سرعت اینترنت و اختصاص اینترنت ‌رایگان به مردم و هنرمندان فکری کند تا مردم بیشتری به خانه‌نشینی دعوت شوند و این برهه از تاریخ را به سلامت از سر ‌بگذرانیم.

 

بنیامین بهادری رامبد جوان حجت اشرف زاده روزبه نعمت اللهی کنسرت آنلاین خونه بازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین