کد خبر: 47611 A

خالق موسیقی "درخشش" درگذشت

خالق موسیقی "درخشش" درگذشت

کریستف پندرسکی در طول دوران حرفه‌ای خود جوایز متعددی از جمله چهار جایزه‌ی گرمی را دریافت کرد.

ایران آرت: کریستف پندرسکی، آهنگساز لهستانی که با فیلم‌های "درخشش" و "جن‌گیر" شناخته می‌شد ساعاتی پیش در سن ۸۶ سالگی درگذشت. پندرسکی در سال ۱۹۳۳ در دنبیتسا لهستان متولد شد و در "آکادمی موسیقی کراکوف" به تحصیل پرداخت و در نهایت به یکی از شناخته‌شده‌ترین آهنگسازان لهستان تبدیل شد. مادربزرگ پندرسکی یک ارمنی اهل اصفهان بوده است.

پندرسکی از دهه‌ی ۱۹۶۰ آهنگسازی را آغاز کرد و علاوه بر موسیقی فیلم، هشت سمفونی، چهار اپرا، یک آمرزش‌خوانی و کنسرتوهای مختلف را خلق کرد که نواختن بسیاری از آن‌ها از جمله "مرثیه‌ای برای قربانیان هیروشیما" که در فیلم "فرزندان انسان" بسیار دشوار است.

به گزارش ۳۰نما، تأثیر او بر موسیقی به دنیای سینما محدود نمی‌شود و موسیقی‌دان‌هایی مانند "جانی گرین‌وود" از گروه "ریدیوهد" که خود سابقه‌ی آهنگسازی فیلم را دارد، از پندرسکی تأثیرپذیرفته‌اند. گرین‌وود یکشنبه شب با ارسال یک توئیت یاد پندرسکی را گرامی داشت و نوشت:‌ "چه خبر غم‌انگیزی برای شنیدن در ابتدای روز. پندرسکی بزرگ‌ترین بود – یک آهنگساز خلاق و مردی خوش‌-قلب و نجیب. به خانواده‌ی او و لهستان به خاطر این ضایعه‌ی بزرگ برای دنیای موسیقی تسلیت عرض می‌کنم."

گرین‌وود از مدت‌ها قبل تأثیرپذیرفتگی خود از آثار پندرسکی را اعلام کرده و حتی با او همکاری کرده بود. پندرسکی نیز در سال ۲۰۱۲ در مصاحبه با گاردین به تمجید از آثار گرین‌وود در ریدیوهد پرداخت و در آن زمان گفت: "به نوه‌ام در این باره گفتم و او فوراً آن‌ها را شناخت. نوه‌ی من ۱۱ ساله است و فرزندانم چند کار گروه را برای من آوردند تا گوش کنم. بسیار دوست‌شان داشت؛ بسیار نرم و به‌شدت موسیقایی است."

در طول دوران حرفه‌ای خود جوایز متعددی از جمله چهار جایزه‌ی گرمی را دریافت کرد.

 

کریستف پندرسکی فیلم درخشش فیلم جن گیر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین