کد خبر: 47631 A

خدای گیتارنوازی ۷۵ ساله شد

خدای گیتارنوازی ۷۵ ساله شد

اریک کلپتون که طرفدارانش او را "خدای گیتار‌نوازی" می‌دانند و برنده ۲۰ جایزه گرمی است، تولد ۷۵ سالگی‌اش را جشن گرفت.

ایران آرت: اریک کلپتون چند دهه است که در صحنه‌ی موسیقی حضور دارد و یکی از برجسته‌ترین چهره‌های موسیقی راک و بلوز محسوب می‌شود. این خواننده و گیتاریست چیره‌دست روز ۳۰ مارس به جمع ۷۵ ساله‌ها پیوست.

کلپتون در طول فعالیت هنری‌اش بیش از ۱۰۰ میلیون آلبوم به فروش رسانده است. مجله معتبر رولینگ استون فهرستی از بهترین گیتاریست‌های تاریخ موسیقی منتشر کرده که کلپتون در آن پس از جیمی هندریکس در رتبه دوم قرار دارد.

او در روز ۳۰ ماه مارس سال ۱۹۴۵ در بریتانیا به دنیا آمد. آغاز فعالیت‌های او برمی‌گردد به سال ۱۹۶۳ میلادی و پیوستنش به گروه Yardbirds. او با این گروه دو آلبوم منتشر کرد، اما برای آنکه بتواند عشق خود به موسیقی بلوز را بهتر متحقق کند و در قید و بند موفقیت‌های تجاری نباشد، فصل تازه‌ای را با گروه Bluesbrakers آغاز کرد. 

نخستین گروهی که نام اریک کلپتون را در سراسر جهان بر سر زبان‌ها انداخت گروه Cream بود که علیرغم عمر نسبتا کوتاهش سه آلبوم فراموش‌نشدنی به انتشار رساند. شماری از منتقدان حتی این گروه را هم‌طراز با گروه‌های بیتلز و رولینگ استونز می‌دانند. 

گروه Cream با وجود موفقیت و محبوبیت بیش از حدی که کسب کرده بود، به خاطر ناسازگاری‌های سه عضو گروه از هم پاشید و کلپتون گروهی تازه به نام Blind Faith را به راه انداخت. البته رابطه اعضای گروه Cream علیرغم این جدایی کاملا قطع نشد.

5404066_303

به گزارش دویچه‌وله، اریک کپلتون در طول بیش از نیم قرن فعالیت هنری‌اش ده‌ها آلبوم، چه به شکل سولو و چه در قالب همکاری‌‌های گروهی، روانه بازار کرده، ستاره‌های بزرگ عالم پاپ و راک از جمله فیل کالینس و جو کاکر را به عنوان گیتاریست مهمان در کنسرت‌هایشان یا در ضبط آلبوم همراهی کرده و از آن گذشته در پروژه‌های مشترک با کهنه‌کارهای بلوز فعالیت داشته است. 

براین می، گیتاریست گروه صاحبنام کوئین در ستایش مهارت گیتارنوازی اریک کلپتون می‌گوید که "انگشتان او مستقیم با روح او پیوند خورده و مرتبط است". شمار آلبوم‌هایی که کلپتون به فروش رسانده از ۷۰ میلیون نسخه نیز فراتر رفته است. 

5404150_303

این موزیسین در زندگی‌اش لحظات بسیار تلخ زیادی را هم تجربه کرد، از جمله درگذشت چند تن از دوستان بسیار نزدیکش در سانحه‌ای هوایی در سال ۱۹۹۰ و به‌ویژه مرگ پسر ۴ساله‌اش که در سال ۱۹۹۱ ضربه‌ای شدید به او زد. کلپتون در یکی از ترانه‌های خود به نام "اشک در آسمان" که محبوبیت زیادی کسب کرد، به مرگ پسرش پرداخته تا بلکه با موسیقی مرهمی بر زخم‌های عمیقش بگذارد.

اریک کلپتون در طول فعالیت هنری خود جوایز بسیاری به دست آورده است. ۲۰ جایزه معتبر گرمی در کارنامه افتخارات این آهنگساز، گیتاریست و خواننده مشهور به ثبت رسیده است.

اریک کلاپتون

او قرار بود در سال ۲۰۲۰ تور اروپایی خود را برگزار و از جمله سه کنسرت در آلمان اجرا کند، اما به خاطر بحران کنونی ویروس کرونا که سراسر جهان را گرفتار کرده، کنسرت‌های کلپتون نیز به سال ۲۰۲۱ موکول شده‌اند.

اریک کلاپتون موسیقی راک اریک کلپتون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین