کد خبر: 48085 A

انتقاد تند محمدعلی بهمنی از محسن چاوشی

انتقاد تند محمدعلی بهمنی از محسن چاوشی

محمدعلی بهمنی درباره قطعه تازه محسن چاوشی گفت: پخش چنین آهنگی در این سطح از موسیقی ما واقعا آبروریزی است. به نظرم جلو انتشار این کارهای سخیف باید گرفته شود.

ایران آرت: محمدعلی بهمنی، شاعر و غزل‌سرای شناخته شده کشور فردا 27 فروردین‌ماه تولد 78 سالگی‌اش را جشن خواهد گرفت. این شاعر در آخرین روز هفتادوهفتمین سال زندگی‌اش در گفتگویی چالشی به سوالات خبرنگار ایبنا پاسخ داده است.

​بهمنی در این گفتگو از شعر اثر تازه محسن چاوشی با نام "او" که در روزهای اخیر واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته، انتقاد کرده و آن را سخیف دانسته است.

​بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

محمدعلی بهمنی این روزها مشغول چه کاری است و روزگار کرونا را چگونه می‌گذراند؟

این روزها مشغول عزاداری هستم. متاسفانه چهار روز پیش برادرزاده‌ام که خودش سرپرست خانواده بود و سه فرزند داشت، بر اثر کرونا درگذشت.

این روزها کلیپی از شما در فضای مجازی منتشر شده است که شما در آن درباره ممیزی صحبت می‌کنید. این کلیپ با انتقادات تند دوستان شاعر مواجه شده است. نظر شما درباره این انتقادات چیست؟

کلیپ را دیده‌ام؛ اما از این انتقادات ناراحت نیستم؛ چراکه این‌ها همه از شاگردان و دوستان من هستند. در آن مصاحبه مفصل درباره ممیزی و اداره شعر و موسیقی صحبت کرده‌ام که متاسفانه این دوستان تنها بخشی از صحبت‌‌هایم را بریده‌اند و در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. این کار درستی نیست و ما نباید با دیدن یک دقیقه از مصاحبه درباره چند ساعت مصاحبه انتقاد کنیم. کاش ادامه صحبت‌هایم را نیز منتشر می‌کردند تا این ابهامات برطرف شود. کاش با دیدن یک تکه‌ از حرف‌هایم قضاوت نمی‌شدم.

یعنی شما معتقدید، دوستانی که خود از سانسور و ممیزی گلایه دارند، صحبت‌های شما را سانسور کردند و تنها چند دقیقه از آن را نشر کرده‌اند؟

بله. البته در همان چند دقیقه هم نکاتی گفتم که دوستان به آن توجه نکردند. در آن مصاحبه مطرح کردم که کلمه "آغوش" برای مادر و پدر استفاده می‌شود و یک حرمتی دارد؛ اما وقتی در یک ترانه و در یک تصویر مبتذل برای خانمی‌ می‌آید؛ این توهین به حرمت زن است. آقای ترانه‌سرا! آن خانم انسان است، درست یکی مثل شما و نباید نگاه ابزاری به آن داشت. ترانه‌سرا باید کلمات را از لابی‌ها عبور دهد و تصویری زیبا خلق کند، نه اینکه به شکل مبتذل به تصویر بکشد.

یعنی شما در سال‌های شاعری هیچ شعری نگفتید که در آن از کلمه "آغوش" استفاده شده است؟

چرا، استفاده کردم؛ اما نوع بیان متفاوت است.

اگر شما مخالف ترانه مبتذل هستید؛ چرا در زمان مسئولیت‌تان چنین ترانه‌هایی مجوز گرفته‌اند. شما در مصاحبه تصویری خود از کلمه "آغوش" مثال زدید. من می‌توانم چندین مثال بیاورم که در دوره شما مجوز گرفته‌اند و چنین ویژگی‌هایی دارند.

اگر همان مصاحبه را کامل ببینید من در همان مصاحبه گفته‌ام که ترانه‌های زیادی به شورا می‌آمد که لحن بدی داشت و ما به آنها گفتیم که اصلاح کنند؛ آنها هم می‌رفتند و اصلاح می‌کردند؛ اما در زمان پخش همان کار اصلاح نشده را منتشر می‌کردند و کسی هم با آنها کاری نداشت.

توصیه شما برای مسئولان بعدی شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد چیست؟

تا زمانی که با چنین دیدگاه‌هایی جلو می‌رویم چیزی درست نمی‌شود. شما نگاه کنید، چند روز پیش آهنگی از یکی از خوانندگان مطرح منتشر شد که شعری فوق‌العاده ضعیف را به تقلید از مولانا منتشر کرده است و هیچ اتفاقی هم رخ نداد. شعری که ایرادات بسیار زیادی دارد.

منظور شما محسن چاوشی است؟

بله. پخش چنین آهنگی در این سطح از موسیقی ما واقعا آبروریزی است. به نظرم کسی باید پا در چنین عرصه‌ای بگذارد که بتواند حداقل یک کار سالم و نه قوی منتشر کند. با توجه به سابقه‌ای که این خواننده از خواندن ترانه‌های مولانا دارد شاید یک شنونده ناآگاه فکر کند که این کار هم از مولاناست و این ضربه زدن به شعر و ادبیات است. من نمی‌دانم این کار مجوز دارد یا بدون مجوز منتشر شده است؛ اما به نظرم جلو انتشار این کارهای سخیف باید گرفته شود. از طرفی فکر می‌کنم این روزها نهادهای مختلفی هستند که به خوانندگان مجوز موسیقی می‌دهند و شاید امور، خیلی هم دست ارشاد نباشد.

حالا که بحث محسن چاوشی مطرح شد. در یک جمع‌بندی کلی نظر شما درباره کارهایی که این خواننده از شعرهای خودش می‌خواند، چیست؟

این آثار پر از اشتباه است و ایرادات فراوانی دارد. با این حال پخش می‌شود و کسی هم کاری ندارد. این روزها کسانی به شورای شعر و موسیقی آمده‌اند که جای خالی‌ها را پر کردند و نگاه خوبی هم دارند. امیدوارم که اتفاقات خوبی برای ترانه و موسیقی ما در سال 99 رخ دهد.

 

محسن چاوشی محمدعلی بهمنی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین