کد خبر: 48748 A

ماجرای تلاوت قرآن و پیام فارسی خواننده زن آمریکایی

ماجرای تلاوت قرآن و پیام فارسی خواننده زن آمریکایی

گراوت آهنگ‌های متنوعی به زبان‌های عربی، اندلسی و فارسی خوانده و اخیراً فارسی صحبت کردنش در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.

ایران آرت: با قوانین پیچیده و دقیقی که در مورد تلاوت قرآن (تجوید) وجود دارد، تلاوت صحیح متون مقدس اسلامی چالش برانگیز بوده و به مقدار قابل توجهی تمرین نیاز دارد. این چالش برای افراد غیرمسلمان و غیرعرب که با قوانین بسیار ظریف و پیچیده زبان عربی از یک طرف و اصول تجوید از طرف دیگر مواجه می شوند بسیار سخت تر است. با این وجود، یک خواننده زن مسلمان آمریکایی به نام جنیفر گراوت (Jennifer Grout) با تلاوت قرآن بدون مشکل خاصی به شهرتی قابل توجه در شبکه های اجتماعی دست یافته است.

به نوشته روزیاتو، علیرغم بدنیا آمدن و بزرگ شدن در شهر بوستون، در ایالات متحده و نداشتن هیچگونه ریشه عربی، گورت توانسته در موسیقی عربی به درجه قابل توجهی از مهارت دست یافته و حتی در مسابقات استعدادیابی در زمینه موسیقی عربی موسوم به Arabs Got Talent نیز حضور یابد.

گراوت ۲۹ ساله که در سن ۲۳ سالگی به دین اسلام پیوسته به دلیل علاقه شدیدش به زبان عربی برای ادامه تحصیل در این رشته به مراکش رفته و بارها به خاطر خواندن ترانه های کلاسیک عربی مورد توجه قرار گرفته بود. وی اولین بار به خاطر به زبان آوردن شهادتین و سپس تلاوت آیت الکرسی در شبکه های اجتماعی خبرساز شده بود و بدنبال آن ویدیوهایی از وی در حال تلاوت آیاتی دیگر از قرآن منتشر شد که با استقبال گسترده در بسیاری از کشورهای مسلمان جهان مواجه گردید.

1

گفته می شود وی قرآن را به سبک شیخ محمد صدیق منشاوی، قاری نام آور مصری تلاوت می‌کند. وی تاکنون کنسرت های متعددی به زبان عربی برگزار کرده و برخی خوانندگان کمتر شناخته شده دنیای عرب نیز او را همراهی کرده اند. گفته می شود جنیفر گراوت با یک خواننده جوان مراکشی ازدواج کرده و از او صاحب یک فرزند دختر نیز شده است. بعد از آن بودن که نوبت به تلاوت مشترک او و یک قاری ایرانی به نام محمد موسی زاده رسید که بار دیگر توجه کاربران فضای اینترنت را به خود جلب کرد. اخیراَ نیز ویدیویی از جنیفر گراوت در حال فارسی صحبت کردن منتشر شده که بار دیگر وی را خبرساز ساخته است.

گراوت در حساب توئیتری خود ادعا کرده که به توصیه معلم موسیقی عربی اش به شنیدن و تلاوت آیات قرآن روی آورده و به این موضوع اشاره کرده که بسیاری از بزرگان موسیقی عرب کار خود را از تلاوت قرآن آغاز کرده اند. وی در این باره چنین گفته است: «تلاوت قرآن به خودی خود یک هنر است و همه، اعم از مسلمان و غیرمسلمان این موضوع را تصدیق می کنند، هر چند این موضوع برای دسته اول لایه معنایی خاص دیگری نیز دارد».

2

گراوت اولین بار با شرکت در مسابقات استعدادیابی Arabs Got Talent در سال ۲۰۱۳ توجه همه را به خود جلب کرد. علیرغم اینکه در آن زمان وی توانایی صحبت کردن به زبان عربی را نداشت اما بسیاری از آهنگ های کلاسیک عربی را با زیبایی و دقتی بسیار بالا بازخوانی کرده و به اولین فینالیست غیرعرب زبان تاریخ این مسابقات تبدیل شد. مهارت های موسیقایی او در زبان عربی چنان حیرت انگیز و باورنکردنی بود که باعث شد بسیاری از طرفداران و بینندگان این مسابقه بگویند وی در واقع عرب بوده و تظاهر می کند که آمریکایی است.

3

مهارت او در خواندن ترانه های عربی به حدی است که نجوا کرم، خوانند مشهور لبنانی در این مسابقه خطاب به گراوت می گوید: «تو یک کلمه عربی صحبت نمی کنی اما همچنان بهتر از دیگر خواننده ها می خوانی». گراوت که در یک خانواده موسیقی دان به دنیا آمده، برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ و در دوران حضور در دانشگاهی در کانادا به موسیقی عربی علاقمند شد و این فیروز ، خواننده افسانه ای لبنانی بود که او را به سمت موسیقی عربی کشاند. او در ابتدا شروع به خواندن ترانه های عربی در کافه های سوری سراسر مونترال کرده و پس از فارغ التحصیلی به مراکش نقل مکان کرد.

همانطور که گفته شد، جنیفر گراوت با یک مرد مراکشی ازدواج کرده و به دین اسلام گروید. علیرغم حفظ ریشه های آمریکایی خود، گراوت بارها لب به تحسین فرهنگ عربی گشوده و از تلاش خود برای یادگیری بیشتر در مورد آن سخن گفته است. علاوه بر زبان عربی، گراوت آهنگ های متنوع دیگری به زبان های اندلسی و فارسی نیز خوانده و اخیراً فارسی صحبت کردنش در فضای مجازی و توصیه های او به ایرانیان برای ماندن در خانه به دنبال شیوع کرونا مورد توجه قرار گرفته است.
 

 

خواننده خواننده زن جنیفر گراوت جنیفر گروت
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین