کد خبر: 49213 A

نظر جالب کاوه آفاق درباره کوروش و کاوه یغمایی

نظر جالب کاوه آفاق درباره کوروش و کاوه یغمایی

کاوه آفاق درباره نادیده گرفتن موسیقی راک و اهمیت یغمایی‌ها در شناخته شدن این موسیقی در ایران گفت.

ایران آرت: موسیقی راک گونه‌ای موسیقی عامه‌پسند است که در دهه ۵۰ میلادی تحت عنوان "راک اند رول" شکل گرفت و در دهه ۶۰ و بعدتر به طیف گسترده‌ای از سبک‌های موسیقی، به ویژه در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا گسترش یافت.

کاوه آفاق خواننده فارسی زبان شب گذشته _دوم خردادماه_ گذشته در لایو اینستاگرامی با موضوع "راک ایرانی و حواشی موسیقی ایران"، اظهار کرد: راک موسیقی است که در آمریکا و اروپا در ابتدا اسمی نداشت. در ایران همزمان با آمریکا و اروپا موسیقی در سبک راک وجود داشت. در دهه ۸۰ گروه اوهام وارد موسیقی راک شد که اشعار حافظ را به زبان انگلیسی در سبک راک می‌خواندند.

وی با اشاره به اینکه "ای کاش هر هفته کنسرت کوروش یغمایی برگزار می‌شد"، افزود: در ایران یک قطعه بر اساس میزان استفاده از گیتار الکتریک در دست بندی موسیقی راک قرار می‌گیرد! اولین کنسرت کاوه یغمایی در سبک راک سال ۷۳ برگزار شد اگر خانواده یغمایی در موسیقی راک فعالیت نمی‌کردند خلأ بزرگی در این سبک احساس می‌شد. مدیون یغمایی‌ها هستیم خاندان یغمایی همیشه در حال تلاش بودند و بسیار حرفه‌ای هستند و تجربه بازار موسیقی در جهان را دارند.

این خواننده ادامه داد: در دهه ۷۰ وزنه راک سنگین‌تر از دهه ۸۰ است ولی راک ایران در دهه ۸۰ شکوفا شد و در دهه ۹۰ موسیقی راک پوست انداخت، دهه ۸۰ سبک پاپ رواج یافت و دهه ۹۰ سبک رپ زیاد شد. اگر در ایران سبک راک ممنوع نبود با فرهنگ ایرانی می‌توانستیم از طریق رسانه جوانان خاورمیانه را جذب کنیم.

آفاق خاطر نشان کرد: همه در کنار هم اقتصاد کشور می‌چرخانیم و با جامعه فرهنگی می‌توان اقتصاد را تکان داد و همه را می‌توانیم عاشق ایران و هنرمندان ایرانی کنیم.

 

کاوه آفاق موسیقی راک کاوه یغمایی کوروش یغمایی
نظرات خوانندگان
  • بهزاد صادقی
    پاسخ

    بخشی از گفتگوی کاوه آفاق با خبر آنلاین در مرداد ٩۵ :
    #
    *قبل از انقلاب خواننده‌های راک فارسی داشتیم؟
    #
    خیر. می‌گویند استاد کورش یغمایی یا استاد فرهاد یا بلک‌کَتس راک فارسی می‌خواندند. البته یکسری‌ها بودند که بیشتر راک‌اند‌رول کار می‌کردند، البته نه آن راکی که ما تصورمان است. آنهایی هم که فارسی کار می‌کردند مانند کورش یغمایی هرگز راک نبوده‌ است. «لیلا لیلا را بردند» و چیزهایی از این دست که صرفا نمی‌تواند راک نامیده بشود، اینها سوء تفاهماتی است که الان پیش آمده، اصلاً متعلق به قبل از انقلاب است. تنها کسانی که اندیشه‌گی راک  می‌کردند، فرهاد و فریدون فروغی بودند
    #
     
    *اندیشه‌شان این بوده است؟
    #

    بله، راک فقط این نیست که بگوییم گیتار برقی یک موزیک بزند، خیلی از آثار خوب راک هستند که اصلاً گیتار برقی ندارند. شما در فرهاد ، می‌بینید جنس اندیشیدنش، نحوه‌ نگاهش به جامعه، به کشورش، به اخلاقیات، دین،او بسیار مذهبی بود، مانند حبیب. امثال او را نگاه می‌کنید می‌بینید که جنس آدم یک جنس راک‌استار است، کورش یغمایی را که نگاه می‌کنید هرگز این جنس را ندارد، شما نمی‌توانید بگویید فلسفه‌ زندگی کورش یغمایی چیست، اما می‌توانید بگویید که فلسفه‌ زندگی فرهاد چیست. به این خاطر است که می‌گویم راک بیشتر اندیشه است، نه سازوکار و قیافه و نوع آهنگ.در ایران دو تا خواننده قبل از انقلاب داشتیم که جنس اندیشه و رفتار اجتماعی‌شان و موسیقی‌شان روی همدیگر می‌توانسته یک مقدار راک باشد، آن هم فرهاد و فریدون فروغی

    *

     آقای کاوه آفاق، دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس!

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین