کد خبر: 50888 A

دلایلی که باعث ممنوع‌الکاری خواننده "عمو نوروز" شد

دلایلی که باعث ممنوع‌الکاری خواننده "عمو نوروز" شد

خواننده قطعات "عمو نوروز" و "یلدا مبارک" از روزهایی می‌گوید که به علت ممنوع‌الفعالیت بودن به ناچار آثارش با نام هنرمندان دیگر منتشر می‌شد.

ایران آرت: آرش اوستا که در شمار خوانندگان و نوازندگان موسیقی سنتی و آیینی به حساب می‌آید به تازگی اثر جدیدی را به نام "بعد وجدان" در حمایت از پزشکان در حوزه موسیقی پاپ منتشر کرده که به نظر می‌رسد با تعلق خاطری که به موسیقی سنتی دارد کمی فاصله داشته باشد. با اینکه خودش اعتراف می‌کند که عاشق موسیقی سنتی است و وقتی کودک بوده با خواندن و نواختن قطعه‌های موسیقی سنتی به این راه علاقه‌مند شده اما معتقد است گاهی برای انتقال گسترده بعضی مفاهیم در مقاطع خاص بهتر است به شیوه پاپ عمل کند و از طرفی دوست داشته این سبک را هم تجربه کند با این حال کارهای جدید او با حال و هوای موسیقی سنتی تهیه خواهد شد.

​به گزارش اعتماد، او در روزهای اخیر با سایت موسیقی ما گفت‌وگوی مفصلی انجام داده که در بخش‌هایی از آن به ممنوع‌الفعالیت بودنش اشاره می‌کند و دلایل آن را این‌گونه توضیح می‌دهد: "مدیر استعدادهای درخشان حوزه هنری و زمانی دبیر علمی جشنواره سرنای وحدت بودم. در دوره دبیری جشنواره سرنای وحدت برای بخش مربوط به موسیقی آیینی و فرهنگ اقوام به شهرهای مختلف ایران رفتم تا صدای کسانی که موسیقی هر اقلیم را می‌شناسند، جمع‌آوری کنم. 

در پی جمع‌آوری برخی موسیقی‌های نواحی مدتی اجازه فعالیت نداشتم. این ممنوعیت از سال ۱۳۹۰ به مدت ۴ سال ادامه داشت. در حالی که من همزمان تعزیه‌خوانی در شهرهای مختلف را هم جمع‌آوری کرده بودم. پیش از این در زمانی که مدیر استعدادهای درخشان این نهاد بودم، عده‌ای از هنرمندان شهرهای مختلف را به تهران آوردم و با حضور اساتیدی مانند لوریس چکناواریان، کیانی و... دوره‌های آموزشی رایگان برای هنرمندان بومی تشکیل دادم. به هر روی این اتفاق منجر به لغو مجوز آموزشگاه "اوستا" شد. امکان انتشار آلبوم نداشتم و هیچ فعالیتی برای من مقدور نبود و این درحالی است که هدف من همچون دوره‌های مختلف فعالیت‌های موسیقی‌ام، انتشار فرهنگ اقوام مختلف ایرانی و یک‌سری از آثار مانند لالایی‌ها بود."

او در خلال صحبتش به نکته دردناکی اشاره می‌کند و آن اینکه در مدت ممنوع‌الفعالیت بودنش قطعه‌هایی را می‌ساخته و به هنرمندان دیگر می‌فروخته و خوانندگان با نامی غیرواقعی یا به نام خودشان در صداوسیما اجرا می‌کردند.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که این هنرمند بعد از انتشار دو تک‌آهنگ اخیر خود در یک سال گذشته، امسال با دو آلبوم جدید بر پایه موسیقی آیینی و همکاری‌اش با یکی از اساتید بنام عرصه‌ موسیقی قدم‌های دیگری بر دنیای موسیقی ثبت می‌کند. او درباره ازسرگیری دوباره فعالیتش به روزهای سختی که پشت‌سر گذاشته، اشاره می‌کند: "تا سال ۱۳۹۶ که من با تک‌آهنگ "شب یلدا" که براساس موسیقی‌های آیینی و مقامی کشور ساخته شده بود، موسیقی را ازسر گرفتم و اخیرا تک‌آهنگی با نام "بعد وجدان" را با ترانه‌ای از پدرم، محمد اوستا، برای تقدیر از پزشکان وطن منتشر کردم."

 

خواننده موسیقی ایرانی ممنوع الفعالیت آرش اوستا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین