کد خبر: 50949 A

رپرها مجوز می‌گیرند، رپ نه!

رپرها مجوز می‌گیرند، رپ نه!

آرمین 2AFM و معین زد رپرهایی هستند که مجوز گرفته‌اند اما هیچ یک از آنها پس از گرفتن مجوز دیگر رپ نخوانده‌اند! مدیر دفتر موسیقی درباره اینکه چرا موسیقی رپ مجوز نمی‌گیرد توضیح می‌دهد.

ایران آرت: موسیقی رَپ و رپرها، تا امروز هیچ شانسی برای گرفتن مجوز در کشور نداشته‌اند. حتی برخی از آن‌ها، اگر هم توانسته‌اند اجازه فعالیت رسمی پیدا کنند، به این شرط بوده است که سبک رپ را ببوسند و کنار بگذارند؛ نمونه‌اش هم معین زد که پس از مجوز گرفتن، فقط پاپ می‌خواند و بس.

به گزارش خبرآنلاین، محمد اللهیاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی در پاسخ به این پرسش که چرا موسیقی رپ هیچ جایی در سپهر رسمی موسیقی کشور ندارد، گفت: "به هرحال، ماهیت شکل‌گیری برخی از گونه‌های موسیقی با گونه‌های دیگر متفاوت است. و زمانی که ما در ایران زندگی می‌کنیم، طبیعی است که مسائل، متاثر از شرایط فرهنگی و اجتماعی خودمان باشد. درست است که ما در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و بسیاری از اصول و قواعد دنیا را پذیرفته‌ایم، اما به زیست بوم و فرهنگ  خود، پایدار و وفادار هستیم. برای همین، طبیعی است که توسعه و اشاعه برخی از ژانرهای موسیقی، می‌تواند خطراتی داشته باشد."

او در ادامه، از زاویه‌ای دیگر به ماجرای ممنوعیت موسیقی رَپ پرداخت و گفت: "این‌که در سال‌های گذشته، ما برای برخی از گونه‌های خاص موسیقی، تصمیمی نگرفته‌ایم، چند دلیل داشته است؛ اول این‌که شناختی درست روی ماهیت آن موسیقی وجود نداشته است، دوم این‌که برنامه و استراتژی مشخصی برای آن نبوده است. صرفا بحث، روشن کردن یک دکمه و مجاز کردن آن سبک نیست. من فکر می‌کنم این‌که برخی از گونه‌های موسیقی، کم‌تر عرضه می‌شوند، ناشی از تصمیم‌های استراتژیک نیست و بیشتر به عدم شناخت برمی‌گردد. اگر بتوانیم راهبردمان را در این مسیر، ترسیم کنیم فایده و زیان هرگونه موسیقی را درست بسنجیم، می‌توانیم تصمیمی درست درباره آن بگیریم."

اللهیاری در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در آینده نزدیک، موسیقی رَپ و خوانندگان این سبک بتوانند به طور رسمی فعالیت کنند، گفت: "به هرحال، درباره برخی از گونه‌های موسیقی در داخل کشور، حساسیت‌هایی وجود دارد. ما باید تصویری درست از این گونه موسیقی و گونه‌های مشابه آن به‌دست بیاوریم و اجازه بدهیم تا تصمیم‌گیرندگان با یک نگاه واقع‌بینانه‌، فواید و آثار آن را بررسی کنند."

​به گزارش ایران‌آرت، در سال‌های اخیر با بازتر شدن فضای موسیقی در کشور، رپرهایی نظیر آرمین 2AFM و معین زد موفق به اخذ مجوز شده‌ و آثاری را به صورت رسمی منتشر کرده‌اند، اما این آثار مورد استقبال هواداران آنها قرار نگرفته است، به دلیل آنکه این خواننده عمده شهرت خود را به دلیل سبک و استایل خود در موسیقی رپ به دست آورده‌اند و آثاری که اکنون با مجوز منتشر می‌کنند به سبک پاپ نزدیک است و همین موضوع هواداران‌شان را از آنها دور کرده است.

​نخستین قطعه رسمی آرمین زارعی سال گذشته منتشر شد که تفاوت سبک آن با سایر آثارش با انتقادهای فراوانی همراه شد. با این وجود برخی از هواداران آرمین از اینکه این خواننده پس از سالها توانست مجوز فعالیت بگیرد ابراز خوشحالی کرده و امیدوارند او را روی صحنه ببینند. 

 

موسیقی رپ رپر آرمین زارعی معین زد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین