کد خبر: 51468 A

ساز شیرمحمد اسپندار دیگر کوک نمی‌شود/ استاد دونلی در بستر بیماری

ساز شیرمحمد اسپندار دیگر کوک نمی‌شود/ استاد دونلی در بستر بیماری

استاد شیرمحمد اسپندار در بستر بیماری است و این روزهای تلخ خانه‌نشینی را تحت درمان پزشک می‌گذراند.

ایران آرت: شیرمحمد ۹۳ سال سن دارد و نزدیک به سه سال است که به علت کهولت سن و بیماری توان نواختن سازش را ندارد و دیگر نمی‌تواند میراث ماندگار خود را به نسل جوان آموزش بدهد. او روزها و شب‌ها را به امید فردای بهترموسیقی ایران سر می‌کند تا بلکه اندکی از دلسردی و ناامیدی هنرمندان جنوبی‌ترین نقطه ایران کاسته شود.... زادگاه شیرمحمد، بمپور است، شهری که حال و هوای کویر را در چهره این هنرمند بزرگ بخوبی نمایان کرده، مردمان بمپور دلبسته شیرمحمد هستند چراکه روزگاری صدای ساز دونلی او توانست بمپور را به دنیای موسیقی معرفی کند.

به گزارش روزنامه ایران، اهالی موسیقی هم شیرمحمد را بخوبی می‌شناسند. او چهره نام‌آشنای موسیقی نواحی ایران است. شیرمحمد از نوازندگان کم‌نظیر و برجسته ساز دونلی است و طی سال‌ها فعالیت در عرصه موسیقی، توانسته مقام‌های موسیقی بلوچستان را به گوش جهانیان برساند. جالب است بدانید او صدای نی را در دوران کودکی آن زمان که ۶ سال بیشتر نداشت و گله‌داری می‌کرد آموخته و سال‌های سال است که سخنش را با همین زبان موسیقی بیان می‌کند و چندان اهل گفت‌وگو نیست.

الله‌بخش اسپندار پسر استاد شیرمحمد می‌گوید: «پدرم دیگر نمی‌تواند مانند سابق خارج از شهر برود و ‌سازی بنوازد. او مدت‌هاست که بیمار است و در منزل بستری است و در این مدت علاوه بر آنکه از سوی مسئولان فرهنگی و حتی مسئولان شهرستان بمپور و استان هیچ حمایتی نبوده بلکه دلگرمی هم از سوی این دوستان ندیده‌ایم و در این مدت هیچ یک از مسئولان جویای حال پدر نبودند و به عیادتش نیامدند. البته شرایط این روزها کمی متفاوت است اما با این تفاسیر این دوستان یک تماس تلفنی را هم از ما دریغ کردند و باید بگویم نسل‌هایی چون شیرمحمدها دیگر باقی نخواهد ماند و این موسیقی ازبین خواهد رفت...

نکته دیگر اینکه مرداد ماه سال ۹۳ بزرگداشتی برای پدرم در تالار وحدت برگزار شد که در این مراسم آقای علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد خانه پدر به موزه موسیقی تبدیل می‌شود. از این قول و صحبتی که بیان شد تا آنجا مطمئن بودم که به خواهر و برادرهایم گفتم قرار است میراث فرهنگی خانه پدری را به موزه تبدیل کند و تصوری روی این ملک نداشته باشید اما متأسفانه ۶ سال گذشته و تا به امروز اتفاقی صورت نگرفته است.»

نابغه موسیقی بلوچستان پیشتر در گفت‌وگویی با «ایران» بیان داشت: «وقتی مردم اوضاع زندگی من را می‌بینند، عبرت می‌گیرند و دیگر راه موسیقی را انتخاب نمی‌کنند. به عقیده من موسیقی نواحی دیگر بین مردم رونق ندارد، حتی در بلوچستان. کسانی که به موسیقی علاقه‌مند بودند دیگر بین ما نیستند همین امر باعث شد موسیقی از دست مردم گرفته شود...»

 

شیرمحمد اسپندار ساز دونلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین