کد خبر: 53263 A

دو اثر منتشر نشده از محمدرضا شجریان

دو اثر منتشر نشده از محمدرضا شجریان

"پاک کن از چهره اشکت را" با شعری از هوشنگ ابتهاج و سرودی با شعر فریدون توللی از آثار منتشر نشده استاد شجریان است.

ایران آرت: مجید درخشانی، آهنگساز، تنظیم‌کننده و نوازنده تار و سه‌تار از وجود دو اثر منتشر نشده از محمدرضا شجریان خبر داد.

به گزارش ایران‌آرت، درخشانی که آثاری نظیر "در خیال" و "تفنگت را زمین بگذار" را برای شجریان ساخته، در این‌باره گفت: استاد یک کاری داشت در چهارگاه که می‌خواند "پاک کن از چهره اشکت را". من آن را برای ارکستر بزرگ شهناز ضبط کردم. یک نسخه بی کلام از کار را در ایران ضبط کردیم و بعد آن را برای آقای شجریان که آن موقع در آمریکا بود فرستادیم و ایشان در آمریکا آن را خواندند.

درخشانی درباره اثر منتشر نشده دیگر شجریان گفت: یک کاری هم داشت با شعر آقای توللی که یک سرود مهیج در دستگاه ماهور بود. من آن را برای ارکستر بزرگ تنظیم کردم. آن کار حتما در نزد خانواده‌اش هست. به صورت یک آهنگ است.

مجید درخشانی که در دو دوره مختلف با استاد شجریان همکاری کرده است درباره تجربه همکاری با خسرو آواز ایران به بی‌بی‌سی گفت: 10 سال آخری که من و دوستان هنرمند جوان با ایشان کار کردیم جزو دوره‌های خیلی خوشایند بود. استاد تمام فکرهایی که در مورد سازسازی، آهنگسازی و تنظیم داشت را در اختیار می‌گذاشت و ما هم در حضور ایشان یاد می‌گرفتیم و هم به ایشان کمک می‌کردیم.

وی افزود: این دوره‌ای بود که استاد مدت‌ها تصمیم گرفته بود یک گروه بزرگ سازهای ملی تأسیس کند و از سازهای ابداعی نیز در آن استفاده کند که به تدریخ اضافه شد. به همین جهت این گروه را خیلی دوست داشت. یک گروه استثنائی بود که تا زمانی که استاد کار می‌کرد این گروه هم وجود داشت.

درخشانی در پاسخ به این‌که کدام یک از آثار مشترکش با شجریان را بیشتر دوست دارد، بیان کرد: من همه کارهایی که با استاد شجریان انجام داده‌ام را دوست دارم و نمی‌توانم انتخاب کنم، اما اگر راستش را بخواهید "در خیال" بُعد مردمی بیشتری پیدا کرد، چون تصنیف "در خیال" در آن مجموعه یک تصنیف روان بود. از نظر ملودی تصنیف سنگینی نبود. خواندن استاد به آن کار یک جلوه دیگری داد. شاید اگر یک خواننده دیگر آن را می‌خواند این آهنگ این‌قدر گل نمی‌کرد.

 

محمدرضا شجریان مجید درخشانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین