کد خبر: 53277 A

القاب جالب رسانه‌های عربی به شجریان/ قیصر موسیقی فارسی رفت

القاب جالب رسانه‌های عربی به شجریان/ قیصر موسیقی فارسی رفت

رسانه‌های عرب زبان با القابی نظیر "اسطوره آواز ایران" و "قیصر موسیقی فارسی" از درگذشت محمدرضا شجریان نوشتند.

ایران آرت: برخی رسانه‌های عرب زبان در پی درگذشت محمدرضا شجریان، با انتشار خبری در صفحات فرهنگی هنری خود به استاد موسیقی ایران پرداختند.

المیادین که شناخته شده‌ترین شبکه خبری لبنان است در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان با تیتر خبر "اسطوره آواز ایران از دنیا رفت... خداحافظ شجریان" درباره این هنرمند نوشته است:

"محمدرضا شجریان پس از طی دوره‌ای بیماری و در حالی‌که استاد آواز و موسیقی فارسی لقب داشت از دنیا رفت."

المیادین در ادامه نوشته است، "شجریان که در ایران از او با عناوینی چون استاد و خسرو آواز ایران یاد می‌شود، در سن ۸۰ سالگی و در پایتخت ایران دار فانی را وداع گفت. او از کودکی تلاوت قرآن کریم را آغاز کرده است و در موسیقی از استادانی چون جلیل شهناز تاثیر پذیرفته است."


به گزارش ایسنا، الجزیره ـ شبکه خبری قطر ـ نیز در گزارشی با تیتر "قیصر موسیقی فارسی، خواننده مردمی محمدرضا شجریان از دنیا رفت" درباره این هنرمند آورده است:

"او خودش را صدای مردم نامید و مردم او را قیصر موسیقی ایران نامیدند. کمتر کسی از میان فارسی زبانان دنیا شجریان را نمی‌شناسد و یا صدایش را نشنیده است. او بیش از نیم قرن برای احیای موسیقی اصیل و سنتی ایرانی تلاش کرده است."

الجزیره در ادامه با آوردن بیوگرافی مختصری از محمدرضا شجریان و اشاره به قاری قرآن بودن این هنرمند، نوشته است: شجریان در ابتدا به علت اینکه پدرش تمایل چندانی به خواننده شدن او نداشت، مدتی در رادیو با اسم مستعار آواز می‌خواند تا اینکه در تهران با اساتید موسیقی آشنا شده و نزد آنان موسیقی را فرا گرفت."

الجزیره در پایان آورده است: "مشهورترین اثر شجریان دعای ربنای اوست که یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران آن را اجرا کرد. ربنای شجریان تا سال‌ها نزدیک افطار از تلویزیون ایرانیان پخش می‌شد."

بر اساس این گزارش، روزنامه لبنانی الاخبار هم در شماره روز شنبه خود با انتشار تصویر و مطلبی از استاد محمدرضا شجریان، به درگذشت خسرو آواز ایران واکنش نشان داد.

در این گزارش تصویر زنده‌یاد استاد شجریان با یکی از سازهای ابداعی خودش منتشر شده و در سرخط آن این جمله به چشم می‌خورد: "محمدرضا شجریان ... ایران زیباترین صدایش را از دست داد."

پیش‌ از این خبر درگذشت محمدرضا شجریان در بسیاری از رسانه‌های شناخته شده جهان هم بازتاب داده شده بود.

محمدرضا شجریان
نظرات خوانندگان
  • ناشناس
    پاسخ

    شجریان در مصاحبه با بی بی سی فارسی که روز یکشنبه بیست وششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ از شبکه بی بی سی فارسی پخش شد در اعتراض به پخش تصویر مبارک امام خمینی(ره) بر روی تصنیف «ایران ای سرای امید» به صادق صبا گفت: " آن آهنگ یک حالت رستاخیزی را در جامعه نشان میدهد اما دیدم که اینها روی این آهنگ تصویر آقای خمینی را نشان میدهند که دارد از پله های هواپیما پایین می آید ؛ خوب، من این آهنگ را برای ایشان نخواندم که! و دیدم که صدا و سیمای جمهوری اسلامی دارد از آهنگهای من سوءاستفاده این‏جوری میکند."
    شجریان در بیان گوشه دیگری از اعتقادات خود به حکومت اسلامی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار بی بی سی درباره دلایل اجرای اثر «بیداد» که در سال ۱۳۶۱ اجرا شده، میگوید: «بعد از چهار سال از به ثمر رسیدن انقلاب دیدم که قول هایی که داده شد کو؟ چرا دروغ گفتند و ... من هم خواندم یاری اندر کس نمی بینم یاران را چه شد»
    شجریان در همان مصاحبه مدعی میشود که در جامعه ایران یک خشم فرو خورده علیه جمهوری اسلامی وجود دارد و معقتد است که مردم و حکومت در برابر یکدیگر ایستاده اند.
    شجریان در روز یکشنبه بیست وسوم خرداد ۱۳۸۹ ، این بار با شبکه تلویزیونی سیانان به گفت وگو پرداخت و در جلوی دوربین تلویزیون شیطان بزرگ گریه کرد و علیه جمهوری اسلامی ایران مواضع تندتری اتخاذ نمود و گفت: «در طول ۳۱ سال گذشته حتی یک هفته یا یک روز هم احساس شادی نکردم!»

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین