کد خبر: 57029 A

مخترع نوار کاست درگذشت

مخترع نوار کاست درگذشت

لو اوتنس، مهندس هلندی که با اختراع نوار کاست خدمتی بزرگ به عاشقان موسیقی در سراسر جهان کرد در ۹۴ سالگی از دنیا رفت.

ایران آرت: لو اوتنس از تاثیرگذارترین و مستعدترین مهندسان شرکت هلندی فیلیپس بود و از ابتدا تا پایان فعالیت حرفه‌ای خود را زیر این نام معتبر گذراند. او شنبه گذشته به دلیل کهولت سن در هلند درگذشت.

اوتنس اوایل دهه ۱۹۶۰ رئیس بخش توسعه محصول شرکت فیلیپس در شهر هاسلت بلژیک شد و کوشید محصولی سبک‌تر، کوچک‌تر و ارزان‌تر از صفحه‌های موسیقی موجود تولید کند که در عین حال قابل حمل هم باشد. تلاش‌های او سرانجام به خلق نسل اول نوارهای کاست انجامید و دوستداران موسیقی را در گوشه و کنار جهان شاد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین این مهندس و مخترع جوان هلندی پس از ثبت کاست، مدیران ارشد فیلیپس را متقاعد کرد فناوری تولید کاست را رایگان در دسترس دیگر شرکت‌ها بگذارند تا این محصول کاربردی و تازه زودتر به سراسر دنیا برسد. داستان زندگی اوتنس در فیلم مستند «کاست» به کارگردانی زک تایلر ساخته شد و به نمایش درآمد.

تلاش‌های اوتنس در ۱۹۶۳ به نتیجه رسید و نمونه ابتدایی کاست چوبی بود؛ نسخه‌ای که سال‌ها بعد از بین رفت و خبری از آن در موزه فیلیپس نیست. او در ۱۹۲۶ به دنیا آمد و در دوران جنگ جهانی دوم تلاش کرد یک رادیو برای خانواده‌اش بسازد تا در جریان حمله‌های ارتش آلمان نازی قرار بگیرند.

با اینکه دست‌کم ۱۰۰ میلیارد نوار کاست در دنیا تولید و فروخته شد اما اوتنس هرگز به گذشته خود مغرور نمی‌شد و حدود ۲۰ سال پس از اختراع کاست، در همان شرکت فیلیپس برای خلق نسل اول دیسک‌های فشرده یا همان ‌CDها کوشید. این فناوری در همکاری فیلیپس و سونی پیشرفت کرد و به نتیجه رسید.

 

موسیقی نوار کاست لو اوتنس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین