کد خبر: 57351 A

احسان قربان‌زاده: حاضر نیستم به هر قیمتی دیده شوم/ موسیقی به نسبت کسب و کارهای دیگر پول کمتری دارد

احسان قربان‌زاده: حاضر نیستم به هر قیمتی دیده شوم/ موسیقی به نسبت کسب و کارهای دیگر پول کمتری دارد

خواننده موسیقی پاپ می‌گوید: بعضی‌ها ممکن است به خاطر پول وارد این کار شوند که به نظرم اشتباه است چون نسبت به کسب و کارهای دیگر پول کمی دارد و باید حرف‌های زیادی بشنوید.

ایران آرت: احسان قربان‌زاده در سال‌های اخیر با انتشار قطعاتی نظیر "حواست نیست"، "موهاتو میبندی"، "همه چی خوبه" و "باران" خود را به علاقه‌مندان موسیقی پاپ سنتی معرفی کرده و اکنون درصدد آن است که در صورت فراهم شدن شرایط اولین کنسرت خود را برگزار کند. قربان‌زاده فعالیت خود را با موسیقی سنتی آغاز کرده و اکنون به موسیقی پاپ گرایش پیدا کرده است. او تنبک، تار و سه‌تار می‌نوازد و اخیراً به سراغ گیتار رفته است.

با این هنرمند به گفت‌وگو نشستیم و از او خواستیم تا از چگونگی ورودش به عرصه موسیقی، هدفش از فعالیت در این عرصه و برنامه‌هایی که برای آینده در نظر دارد برایمان بگوید. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

آقای قربان‌زاده، موسیقی را از چه سالی شروع کردید؟

من حدود 16-17 سال است که درگیر موسیقی هستم. پدربزرگم به رستوران‌های شبستان علاقه زیادی داشتند و من همراه ایشان به آنجا می‌رفتم. در آنجا هنگام شام سازهای سنتی می‌نواختند و من از آنجا علاقه‌مند به ساز سه تار شدم و شروع کردم. پس از دو سال کم کم به سمت ساز تار رفتم. در حال حاضر ساز تخصصی من سه‌تار و تار است. در تمام این مدت سعی می‌کردم آواز را هم تمرین کنم. تار و سه‌تار را با استاد و تنبک را بدون استاد یاد گرفتم. در حال حاضر نیز درگیر ساز گیتار هستم چون وارد موسیقی پاپ شده‌ام. در یک مدت کوتاهی برای آموزش آواز نزد یکی از شاگردان استاد شجریان رفتم که ایشان پس از چند ماه به من گفتتند که شما احتیاج به کلاس ندارید چون همه تحریرها را می‌توانید اجرا کنید و من فقط می‌توانم ردیف‌ آوازی را به شما بیاموزم.

آیا می‌خواهید در سبک پاپ ادامه فعالیت بدهید؟

من علاقه زیادی به موسیقی تلفیقی دارم. البته به دلیل متفاوت بودن جنس صدایی که دارم حس می‌کنم می‌توانم مخاطب قابل قبولی در موسیقی پاپ داشته باشم. خواندن موسیقی پاپ برای کسی که موسیقی سنتی کار کرده چندان سخت نیست. موزیک‌هایی دارم که تلفیقی هستند ولی مناسب نمی‌دیدم که آن‌ها را منتشر کنم. الآن پخش آن کارها را مناسب می‌دانم.

تا الآن چند قطعه تولید کرده‌اید؟

شش یا هفت قطعه.

احسان قربان زاده

از چه زمانی شروع به خواندن کردید؟

از بچگی همیشه می‌خواندم. ژوست هم می‌خواندم. قرآن صبحگاهی مدرسه را من می‌خواندم و همیشه تک‌خوان سرود بودم. کمی که درگیر ساز شدم تخصصی‌تر به آواز نگاه کردم و بحث تحریرها و صداسازی را جدی‌تر گرفتم. با این حال بسیاری از مراحل را نگذراندم.

قصد انتشار آلبوم ندارید؟

من نمی‌دانم بچه‌های موزیک چرا همچنان آلبوم منتشر می‌کنند. من خودم در چند وقت اخیر هیچ آلبومی را دانلود نکرده‌ام. از نظر من آلبوم در این روزها شنیده نمی‌شود ولی آرتیست‌ها و حتی آرتیست‌های جوان هم مایل هستند که آلبوم منتشر کنند. سلیقه شخصی من تک آهنگ است. وقتی تک آهنگ منتشر می‌کنم بیشتر کیف می‌کنم. مثلاً هفت تک آهنگ را در طول هفت ماه منتشر می‌کنم و هفت بار از مخاطب واکنش می‌گیرم. شما برای جمع کردن یک آلبوم ممکن است هفت، هشت کار خلق کنید و بعد از هفت، هشت ماه احتمال دارد که از آن کارهای اولیه دیگر خوش‌تان نیاید. من معتقدم آهنگی که تولید می‌شود را سریعاً باید منتشر کرد چون اگر بماند ممکن است بماند و دیگر پخش نشود. به نظر من مخاطب بی حوصله امروز دوست ندارد که آلبوم گوش کند.

یعنی این روال قرار است دائمی شود یا اینکه بالأخره یک روزی شاهد آلبوم خواهیم بود؟

ممکن است برای اینکه آرتیست بدون آلبوم نباشم یک آلبوم منتشر کنم ولی باید ببینیم سیاست‌ها چطور می‌شود.

به برگزاری کنسرت فکر کرده‌اید؟

من اگر به استیج برسم جزو آرتیست‌های پر کنسرت نخواهم بود. مثلاً می‌توانم این قول را بدهم در جاهای درست و حسابی که در شأن مخاطبانم باشد کنسرت برگزار کنم. حس می‌کنم برگزاری کنسرت در یک سالن نامناسب هم بی احترامی به خودم است و هم بی احترامی به مخاطبی که می‌آید. ممکن است در کلان‌شهرهای ایران سالی یک تور داشته باشم.

هدف‌تان برای بودن در موسیقی چیست؟ آیا به موسیقی به شکل جدی نگاه می‌کنید یا در حد یک شغل دوم؟

شخصاً وقتی یک موسیقی را می‌سازم و کار برای تنظیم می‌رود را خیلی دوست دارم و لذت می‌برم. موسیقی من را از دغدغه های روزمره خارج میکند و به یک فضای دیگر می‌برد. من به موسیقی علاقه زیادی دارم. ممکن است در آینده اتفاقات دیگری را با این کار گره بزنم. بیشتر برای لذت شخصی و علاقه‌ای که دارم کار می‌کنم و به همین خاطر زیاد هم‌سو با بازار نیستم. گاهی به من می‌گویند به سبک های دیگر بخوان ولی خودم اذیت می‌شوم. به نظرم کاری خوبی است که شما را پشیمان نکند.

شما از این به بعد می‌خواهید بیشتر به چه سبکی بپردازید؟

موسیقی تلفیقی من بی ربط به موسیقی پاپ نیست. اگر دو اثر آخر من را گوش کنید متوجه می‌شوید که از فضای مارکت بیرون آمده‌ام. مدل کار تلفیقی که من کار می‌کنم با تلفیقی‌های دیگر از لحاظ فضاسازی و تنظیم متفاوت است. من کاری دارم که کاملاً ترپ است ولی کلام آن سنتی است. موسیقی که من کار می‌کنم با موسیقی پاپ هم بی ربط نیست. از آنجایی که مدل تحریرها و جنس صدای من در این دو فضا تغییر نمی‌کند به نظرم می‌شود هم‌سو پیش برود ولی اگر نظر شخصی من را بخواهید نظرم این است که کمی جدی‌تر دارم به موسیقی تلفیقی نزدیک می‌شوم.

احسان قربان زاده

احساس می‌کنم شما در عین حال که دوست دارید موزیک‌تان جدی باشد، دوست دارید دیده هم شود. درست است؟

قطعاً هر هنرمندی به دیده شدن نیاز دارد. کسی که یک کار دستی درست می‌کند حتماً نمایشگاه می‌گذارد. حتی اگر کارش به نمایشگاه نرسد هم آن را به دوستانش نشان می‌دهد. اگر من می‌خواستم فقط برای خودم ساز بزنم الآن اینجا نبودم. همه هنرمندان نیاز به دیده شدن دارند، منتها بعضی از آدم‌ها می‌خواهند به هر نحوی دیده شوند. من دوست ندارم به هر نحوی دیده شوم. بعضی‌ها ممکن است به خاطر پول وارد این کار شوند که به نظرم اشتباه است چون نسبت به کسب و کارهای دیگر پول کمی دارد و باید حرف‌های زیادی بشنوید. مسعود سخاوت‌‌دوست در همان کار اولی که با همدیگر کار کردیم یک جمله‌ای گفت که هنوز در ذهنم مانده است. او گفت جنس کار تو با سایر آرتیست‌ها فرق می‌کند و یک روزی بیخیال این ماجرا می‌شوی. گفتم چرا؟ گفت برای اینکه بچه‌های این موزیک حاضر هستند هر کاری انجام بدهند تا دیده شوند ولی تو چنین اخلاقی نداری و چنین کاری نمی‌کنی.

در حال حاضر برخی از خواننده‌ها یک تیم آهنگساز و ترانه‌سرا دارند. آیا شما به این فکر افتادید که تیم خودتان را داشته باشید؟

من به فکر این ماجرا بودم. تقریباً یک چالشی همیشه سر ترانه دارم. ممکن است یک ماه و نیم طول بکشد تا یک ترانه مورد پسند من قرار بگیرد. از آنجایی که خودم درگیر شعر هستم روی این موضوع دقت زیادی دارم. درباره تنظیم نیز همین‌طور. سعی می‌کنم تنظیم‌های متفاوت و خوبی را انتخاب کنم. دائماً موزیک‌های خارجی گوش می‌دهم و دنبال این می‌گردم که با آدم‌های حرفه‌ای‌ کار کنم.

احسان قربان زاده

در سال جدید چه برنامه‌ای دارید؟

امیدوارم که بتوانم در سال جدید شش، هفت قطعه جدید منتشر کنم. اگر بتوانم به صورت منظم کار کنم قرار شده که یک ماه و نیم یک‌بار یک آهنگ منتشر کنم. 

سخن آخر؟

ممنونم از مخاطبینم که به من انرزی مثبت خوبی می‌دهن ،از شما هم بابت زمانی که گذاشتید تشکر میکنم.

موسیقی پاپ خواننده پاپ احسان قربان زاده
نظرات خوانندگان
  • ناشناس
    پاسخ

    ممنون از اين مصاحبه ي كوتاه و مفيد
    احسان قربانزاده صداتون واقعا خاص و گوشنواز هست
    با ارزوي موفقيت هاي روز افزون

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین