کد خبر: 57575 A

راه همایون از استاد شجریان جدا شده است؟

راه همایون از استاد شجریان جدا شده است؟

یک آهنگساز و پژوهشگر موسیقی معتقد است همایون شجریان به سمت بازار موسیقی میل پیدا کرده و در ادامه راه پدرش موفقیت چندانی نیافته است.

ایران آرت: نشست پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان ذائقه موسیقی ایرانیان چیست؟؛ صبح امروز(۲۲ فروردین) بصورت مجازی برگزار شد.

پیروز ارجمند مدیر کل پیشین دفتر موسیقی در ابتدای این نشست گفت: امروزه فضای مجازی و پلتفرم‌های ارائه دهنده مجازی موسیقی مهم‌ترین نقش را در شکل دادن به ذائقه موسیقی ما ایفا می‌کنند و در این میان لزوم توجه بیشتر خانواده‌ها به آنچه بصورت مجازی در قالب موسیقی در خانه شنیده می‌شود بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی افزود: امروزه بیشترین تاثیر را بر چرخه صنعت موسیقی، تهیه کنندگان و سرمایه گذاران گذاشته‌اند و آنان در شکل گیری و کنترل خلاقیت شنوندگان به شدت موثر هستند.

وی ادامه داد: امروز پر مخاطب ترین سبک موسیقی ایران سبک پاپ است و ما شاهدیم اقبال عمومی به این سبک زمانی که به سمت تلفیق با موسیقی اصیل میل پیدا کرد افزایش مخاطب چشم‌گیری را شاهد بودیم.

به گزارش ایرنا ارجمند در ادامه گفت: ما مانند کشورهای اروپایی در صنعت موسیقی موفق نبودیم و نه تنها بنابه دلایلی به معاهده جهانی کپی رایت نپیوستیم حتی تلاشی برای تقویت قانون کپی رایت داخلی هم نکردیم و نبود همین قانون کپی رایت در کنار قدرت مالی تهییه کنندگان ذائقه اصلی موسیقیایی مردم را شکل داده اند.

وی افزود: هنرمندان موسیقی ما دغدغه‌های جدی معیشتی دارند و با عدم امنیت شغلی به شکلی جدی روبرو هستند پس نمی‌توان از آنها انتظار داشت صرفا به هنر ناب اندیشه کنند. آنها مجبورند کارهای سفارشی بپذیرند.

پیروز ارجمند ادامه داد: به همین دلیل بود که همایون شجریان به سمت بازار موسیقی میل پیدا کرد و در ادامه راه پدرش موفقیت چندانی نیافت. شاهد جدی این موضوع آثار همایون شجریان است و ما تولیدات او را نباید در ادامه آثار مرحوم شجریان بدانیم و بدون قضاوت و داوری و ارزشگذاری باید بگویم که این پدر و پسر هنرمند دو راه متفاوت در پیش گرفتند.

 

همایون شجریان محمدرضا شجريان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین