کد خبر: 57695 A

پدیده عصر جدید آلبوم منتشر می‌کند/ عرفان طهماسبی: راک می‌خواندم و اتفاقی محلی خوان شدم

پدیده عصر جدید آلبوم منتشر می‌کند/ عرفان طهماسبی: راک می‌خواندم و اتفاقی محلی خوان شدم

عرفان طهماسبی نفر دوم برنامه عصر جدید می‌گوید سبکی که کار می‌کند را در یک جمله می‌شود توضیح داد: موسیقی پاپ با نگرش یا نگاهی به فولک.

ایران آرت: پرنیان سلطانی در همشهری نوشت: صحبت از "عرفان طهماسبی" است؛ خواننده بختیاری اهل خوزستان که هم ترانه‌سراست و هم آهنگساز کارهایش و به‌زودی قطعا بیشتر از او در دنیای موسیقی خواهیم شنید. در روزهایی که این پدیده ۲۳ساله در حال تدارک آلبومش است، سراغی از او گرفتیم تا برایمان از خودش، راهی که شروع کرده، موسیقی جنوب و تجربه حضور در "عصر جدید" بگوید.

با وجود سن کمی که داری، به‌معنای واقعی کلمه در عصر جدید پدیده شدی. موافقی گفت‌وگویمان را از اینجا شروع کنیم که اساسا چطور راهت به موسیقی افتاد؟

معمولا همه افرادی که در عرصه موسیقی فعالیت دارند، از کودکی تلاش‌هایی در این حوزه داشته‌اند. من هم از کودکی هم شعر می‌گفتم، هم می‌خواندم. کتاب شعر بچگی‌هایم را هنوز دارم، ویدئوهایی هم هست که در سن ۷سالگی حتی یک جایی گفته‌ام من برای مردم می‌خوانم! این آرزوی من از کودکی بوده، اما به‌طور جدی از ۱۶، ۱۵سالگی در این مسیر قرار گرفتم. به تئاتر رفتم و کارم را با شاهنامه‌خوانی شروع کردم. من اصلا آهنگساز راک بودم. حتی یک آلبوم کامل آماده با ۸قطعه دارم که ملودی فارسی دارد و کاملا راک است! اما در عصر جدید به‌صورت اتفاقی یکی از آهنگ‌های مورد علاقه‌ام را که کمی لهجه شیرازی داشت انتخاب کردم که خیلی مورد ‌استقبال قرارگرفت. 

راستی سبکی که هم‌اکنون کار می‌کنی، اسم خاصی هم دارد؟ اصلا می‌شود روی آن یک اسم گذاشت؟

فکر می‌کنم باید برایش یک اسم ساخت. اما هم‌اکنون می‌توان آن را در یک جمله توضیح داد؛ موسیقی پاپ با نگرش یا نگاهی به فولک.

حالا که دیگر با این سبک شناخته شده‌ای، نمی‌خواهی آلبوم آماده‌ای که در سبک راک داری، منتشر کنی؟

راستش این کار یک مقدار خطرناک است و مخاطب را گم می‌کند. مخاطبی که من امروز دارم، مخاطب علاقه‌مند به فولک است. حتی علاقه‌مند به پاپ هم نیست. واقعا نمی‌توان او را به راک برد. عزیزانی هستند که در این حوزه کار می‌کنند، افتخار داده و برخی از این ملودی‌ها را دوست داشته و خواسته‌اند. من هم فقط به‌دنبال این هستم که افرادی این کارها را بخوانند که قشنگ اجرا کنند. اصلا در این‌باره دید مادی یا معنوی ندارم که مثلا بخواهم صاحب اثر باشم. فقط دوست دارم این کارها خوانده شوند که به امید خدا قرار است این اتفاق بیفتد.

خودت از این تغییر سبک کاری‌ات چقدر راضی هستی؟ 

به‌نظرم مسیر خیلی جالبی باز شده که من اصلا آمادگی رفتن در این مسیر را نداشتم و اتفاقا همین جذاب‌ترش می‌کند. همیشه دوست دارم کاری را انجام بدهم که دیگران آن را انجام نمی‌دهند یا کمتر به آن پرداخته شده است. شاید به همین‌خاطر هم راک را انتخاب کرده بودم. حالا می‌بینم به این سبک که در آن ردی از موسیقی فولک دیده شود، حتی نسبت به راک هم کمتر پرداخته شده. برای همین از این اتفاق، از باز شدن این مسیر نو و جذاب و قدم گذاشتن در آن کاملا راضی و خوشحالم.

حالا که خودت به این مسیر آمده‌ای، به‌نظرت پرداختن به موسیقی فولکلور چقدر دارای اهمیت است و تا چه اندازه جای کار دارد؟

جدا از اینکه موسیقی‌های محلی نه‌تنها یک فرم ملودی، بلکه ادبیات و فرهنگ ما هستند و باید به آنها پرداخته شود، این نوع موسیقی سازبندی‌های مختلفی دارد که تنوع را به موسیقی‌مان تزریق خواهد کرد. امروز موسیقی‌هایی که ما می‌شنویم بر پایه سازهایی بنا شده که از ۵۰، ۴۰سال پیش تا امروز مورداستفاده قرار می‌گیرند. هرازگاهی هم سراغ سازهای متفاوت کشورهای دیگر می‌رویم، اما خیلی زود آنها را کنار می‌گذاریم؛ چون اساسا ریشه در وجود و فرهنگ ما ندارند. اما وقتی به موسیقی فولک ایرانی پرداخته شود، آن‌وقت سازهای محلی یکی‌یکی جای خودشان را در ریتم موسیقی‌مان پیدا می‌کنند. من سعی کردم این کار را در ۲کار آخرم برای عصر جدید یعنی "ماه‌ مو" و "تردید" انجام بدهم و از "نی‌انبان" و "سرنا" استفاده کردم که اتفاقا همین بخش‌ها به یکی از محبوب‌ترین تکه‌های کارهایم تبدیل شد. من این کار را در موسیقی‌ای که بیشتر می‌شناسم، موسیقی جنوب، لر، بختیاری و... استفاده کرده‌ام. حالا شما ببینید ما بین قشقایی‌ها، آذری‌ها، کردها و دیگر قومیت‌ها چه موسیقی‌ها و چه سازهایی داریم که می‌توانند طعم‌های جدیدی به موسیقی پاپ‌مان اضافه کنند.

کمی هم درباره تجربه حضور در عصر جدید برایمان بگو. پیش‌بینی می‌کردی اینقدر مورد توجه قرار بگیری؟ بعد از عصر جدید چه اتفاقی برایت افتاد؟

یادم هست وقتی برای مرحله اول عصر جدید پذیرفته شدیم، یک مصاحبه‌ای با ما کردند و گفتند برای چه آمده‌ای؟ به‌دنبال جایزه هستی؟ می‌خواهی معروف شوی؟ یا هدف دیگری داری؟ من گفتم آمده‌ام تا تنظیم‌کننده‌های بزرگ ملودی‌های من را بشنوند. البته آن زمان منظورم ملودی‌های راکم بود! جالب اینکه بعد از پخش اجراهایم، تقریبا تمام افرادی که دوست داشتم کارهایم را ببینند و مدنظرم بودند، به سراغم آمدند و این بسیار فوق‌العاده بود. ضمن اینکه همانطور که گفتم این برنامه راه موسیقایی‌ام را هم تغییر داد. من در عصر جدید ۴کار اجرا کردم که اولی "گلم گلم" و دومی "دی بلال" بود. بعد از این دو کار تصمیم گرفتم خودم کارهایم را بسازم و چون سبک نویی بود و طعم جدیدی داشت، خیلی پرریسک بود اما وقتی بعد از اجرای "ماه مو" کلیپ این کار یک‌ونیم‌میلیون بازدید داشت، یا وقتی "تردید" را ۲میلیون‌و۵۰۰هزار نفر دیدند، به این باور رسیدم که در این راه می‌شود ریسک کرد و نتیجه گرفت.

چه زمانی منتظر آلبومت باشیم؟ حالا زود است که حرف از آلبوم بزنیم؟

اتفاقا خیلی‌ها می‌گویند عرفان کجا رفتی؟ عصر جدید تمام شد و تو دیگر نیستی. در واقع این روزها به‌شدت درگیر همین کارم. شکرخدا ۴آهنگ در بستر عصر جدید آماده شده که اینها قطعا جزو آلبوم‌ام خواهند بود. چند آهنگ دیگر هم تقریبا آماده است و فقط باید تنظیم شوند تا بتوانم آنها را در قالب یک آلبوم کامل ارائه بدهم. ان‌شاءالله به‌زودی

 

عصر جدید عرفان طهماسبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین