کد خبر: 57810 A

خاطره‌انگیزترین تیتراژ سریال‌های رمضانی/ از "میوه ممنوعه" خواجه‌امیری تا "دودکش" رضا صادقی

خاطره‌انگیزترین تیتراژ سریال‌های رمضانی/ از "میوه ممنوعه" خواجه‌امیری تا "دودکش" رضا صادقی

در میان سریال‌هایی که طی این دو دهه روی آنتن رفته‌، تیتراژ برخی از آن‌ها، به تیتراژی ماندگار و خاطره‌انگیز تبدیل شده‌است

ایران آرت: اکرم انتصاری در خراسان نوشت: بیش از دو دهه است که سریال‌های مناسبتی ماه رمضان تولید می‌شود و روی آنتن می‌رود. اولین سریال مناسبتی ماه رمضان، به نام "مهمان"، به کارگردانی خسرو ملکان در سال 70 روی آنتن رفت و این سریال‌ها کم‌کم پای ثابت ماه مبارک رمضان شد. در میان سریال‌هایی که طی این دو دهه روی آنتن رفته‌، تیتراژ برخی از آن‌ها، به تیتراژی ماندگار و خاطره‌انگیز تبدیل شده‌است که در ادامه این مطلب، به مرور و معرفی بخشی از این تیتراژها و عوامل سازنده آن خواهیم پرداخت.

گمگشته/ مجید اخشابی

سریال "گمگشته" یکی از موفق‌ترین سریال‌های ماه رمضان است که به کارگردانی رامبد جوان، در سال 80 روی آنتن رفت. تیتراژ این سریال با صدای مجید اخشابی نیز، یکی از تیتراژهای موفق این دهه بود که علاوه بر کسب شهرت برای این خواننده پاپ، نقش مهمی در شکل گرفتن تیتراژخوانی مناسبتی توسط دیگر خواننده‌ها داشت. ترانه این تیتراژ، اثر محمدعلی معلم‌دامغانی و آهنگ‌ساز آن مجید اخشابی است.

میوه ممنوعه/ احسان خواجه امیری

سریال "میوه ممنوعه" به کارگردانی حسن فتحی، یکی دیگر از سریال‌های پربیننده ماه مبارک رمضان در دهه 80 بود. این سریال محصول سال 86 است. احسان خواجه‌امیری، خواننده پاپ در این سریال علاوه بر تیتراژخوانی و بازی در چند سکانس، ساخت موسیقی متن را نیز برعهده داشت که می‌توان آن را جزو درخشان‌ترین آثارش دانست. شعر درجه یک این تیتراژ اثر زنده‌یاد افشین یداللهی و آهنگ‎ساز آن احسان خواجه‌امیری است.

شکرانه/ محمد اصفهانی

سریال "شکرانه" به کارگردانی سعید سلطانی، همزمان با پخش سریال "میوه ممنوعه" در سال 86، از شبکه پنج سیما روی آنتن رفت. هرچند تیتراژ این سریال به اندازه میوه ممنوعه در آن سال شنیده نشد، اما نمی‌توان از صدای ناب محمد اصفهانی در این تیتراژ چشم‌پوشی کرد. "باور نکن" با شعر اهورا ایمان و آهنگ‌سازی حمیدرضا آداب و علیرضا کهن‌دیری، در یازدهمین جشن حافظ، نامزد عنوان بهترین خواننده تیتراژ هم شد.

پنجمین خورشید/ علیرضا افتخاری

سال 88 و 89، جزو پرچهره‌ترین سال‌های تیتراژخوانی در ماه رمضان بود. علیرضا افتخاری در این سال "خوشه دنیا" را با آهنگ‌سازی پیروز ارجمند، برای سریال پنجمین خورشید خواند و "چی می‌مونه توی دنیا غیر یه بدی یه خوبی/ دو تا گلدون، یه گلاب‌پاش، یه کتاب رو رحل چوبی" جزو شنیدنی‌ترین تیتراژهای این سال شد. یک‌سال بعد، رضا صادقی تیتراژ سریال "ملکوت"، خواجه‌امیری تیتراژ "در مسیر زاینده رود"، آریا عظیمی‌نژاد تیتراژ "جراحت" را خواندند.

دودکش/ رضا صادقی

سریال طنز "دودکش" به کارگردانی محمدحسین لطیفی یکی از فراگیرترین سریال‌های ماه رمضان دهه 90 بود. این سریال در ماه رمضان سال 92 از شبکه یک پخش شد. آریا عظیمی‌نژاد آهنگ‌ساز این سریال برای تیتراژ به سراغ رضا صادقی، خواننده محبوب پاپ رفت. حاصل آهنگ‌سازی عظیمی‌نژاد، صدای رضا صادقی و ترانه روزبه بمانی، آهنگ شنیدنی "همین کافیه" شد که بیشتر آن را با مصرع "مثل کوه پشت و پناه همیم" می‌شناسند.

خداحافظ بچه/ علی لهراسبی

علی لهراسبی جزو خواننده‌هایی ا‌ست که چند اثرش در پایان دهه 80 گل کرد. تیتراژ سریال "فاصله‌ها" و "دلنوازان" در دسته همین آثار است. او در سال 91، با خواندن تیتراژ سریال "خداحافظ بچه" به کارگردانی منوچهر هادی به تلویزیون برگشت. آهنگ‌ساز این سریال، موسی قربان‌پور و ترانه‌سرای آن حدیث دهقان است. البته این آهنگ نتوانست موفقیتی شبیه تیتراژ دلنوازان و فاصله‌ها را برای لهراسبی در تیتراژخوانی به ارمغان بیاورد.

دردسرهای عظیم/ میثم ابراهیمی

سریال طنز "دردسرهای عظیم" یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های ماه رمضان در دهه 90 بود و البته تیتراژ آن، به اندازه خود سریال دیده نشد. میثم ابراهیمی که پیش‌ از آن، تیتراژ برنامه "امروز هنوز تموم نشده" و "خانه فیروزه‌ای" را خوانده بود، آهنگ "چشمامو بستم" را برای تیتراژ پایانی این سریال خواند. ترانه‌سرای این آهنگ، حدیث دهقان و آهنگ‌سازی‌اش بر عهده فواد غفاری بود.کارهای میثم ابراهیمی در عرصه موسیقی همواره مورد توجه بوده است.

دلدار/ محسن چاوشی

تیتراژ سریال "دلدار"، فرمول همه تیتراژها و سریال‌هایی را که از آن‌ها گفتیم، بر هم می‌زند. این سریال جزو آثاری بود که تیتراژ آن بارها بیشتر از خود سریال دیده شد. حضور محسن چاوشی در تیتراژ پایانی این سریال، به نام "جورچین"، با شعر حسین صفا و آهنگ‌سازی خود چاوشی، کافی بود تا چند روزی این آهنگ با مطلع "توی تاریکی شب ماه در جریان بود/ زل زدم به آسمون، عینکم دودی شد" ورد زبان هواداران سرسخت چاوشی شود.

علیرضا افتخاری مجید اخشابی احسان خواجه امیری رضا صادقی محسن چاوشی علی لهراسبی میثم ابراهیمی محمد اصفهانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین