کد خبر: 57825 A

آلبوم جدید شهرام ناظری برای شنوندگان موسیقی در سراسر دنیا

آلبوم جدید شهرام ناظری برای شنوندگان موسیقی در سراسر دنیا

تنظیم‌کننده آثار آلبوم جدید شهرام ناظری می‌گوید: تلاش ما براین بوده که کار به زبانی ارائه شود که محدود به شنوندگان موسیقی ایرانی نباشد و دوستداران موسیقی در سراسر دنیا نیز بتوانند شنونده کار باشند.

ایران آرت: مهرداد طبرسی در همشهری نوشت: نام شهرام ناظری برای بسیاری از دوستداران موسیقی ایران، معادل شعرهای مولاناست. شهرام ناظری از نخستین خوانندگان معاصر است که شعرهای مولانا را به موسیقی آورده و با صدای خود، جلوه‌ای دیگر به بسیاری از غزل‌های جلال‌الدین محمد بلخی داده است. خبر رسیده است که آلبومی تازه از شهرام ناظری قرار است به بازار موسیقی ایران بیاید و او باز هم به سراغ شعرهای حضرت مولانا رفته است. آلبومی که به‌نظر می‌رسد قرار است تجربه‌ای متفاوت در موسیقی ایران باشد.

اثری با سازها و آواهای گوناگون

محمد نصرتی، آهنگساز و رهبر ارکستر که درگیر انجام مراحل نهایی آلبوم تازه شهرام ناظری است به همشهری می‌گوید: "هدف، شکل‌گیری اثری بوده که هم سبب پیوند دوباره‌ای میان جمعی از هنرمندان شود و هم اثری باشد که دوستداران موسیقی در خلوت و تنهایی‌شان این اثر را گوش کنند و بتواند حس همدلی ایجاد کند. آهنگساز این اثر، الوند جلالی است که عمده کار را در ونکوور کانادا انجام داده است. اصل کار زمانی که استاد شهرام ناظری آنجا بودند شکل گرفت. من به‌عنوان مشاور آهنگسازی و رهبر ارکستر به مجموعه اضافه شدم. سعی کردم سازها و آواهای گوناگون را به اثر اضافه کنم، هم سازهای ایرانی و هم سازهای کشورها و ملت‌های دیگر را. الان مشغول تنظیم‌های نهایی هستیم و امیدواریم به‌زودی این اثر منتشر شود."

ما بین زمان

به‌گفته محمد نصرتی، "همه قطعه‌های باکلام این اثر از غزلیات مولانا (دیوان شمس) انتخاب شده است. فکر می‌کنم در مجموع شامل 6یا 7قطعه موسیقی بشود. استاد شهرام ناظری غزل‌هایی ازجمله "گر جان عاشق دم زند، آتش در این عالم زند" یا "ای یار من، ‌ای یار من، ‌ای یار بی‌زنهار من" را خوانده است. عنوان اثر "مابین زمان" است و فکر می‌کنم مجموع قطعه‌ها زمانی بین 30تا 40دقیقه بشود."

هنرمندانی از سراسر دنیا

"یکی از ایده‌های ما برای کار، ایجاد حس همدلی ، همراهی و کارگروهی و مشترک میان هنرمندان مختلف بوده. چه هنرمندان ایرانی که الان ساکن ایران نیستند، چه هنرمندانی از کشورهای دیگر. قصدمان این بوده که کار یک مجموعه تلفیقی باشد و هنرمندانی از

 اقصی نقاط دنیا در شکل‌گیری‌اش مشارکت داشته باشند. از سعید فرج‌پوری و شاهین واثقی تا پدرو ائوستاشه از آمریکا یا ورا پوسانر از اتریش در این اثر مشارکت کرده‌اند."

یک کار ارکسترال با ظرفیت‌های موسیقی

یکی از وجوه تمایز اثر این است که در قالب موسیقی سنتی نیست و اثری ارکسترال محسوب می‌شود. محمد نصرتی می‌گوید: "مابین زمان" یک کار ارکسترال است که از ظرفیت‌های موسیقی ایرانی هم استفاده می‌کند. بیشتر کارهای شهرام ناظری در چارچوب موسیقی سنتی ایرانی بوده، گرچه کارهای ارکسترال نیز انجام داده‌ است. این اثر ارکسترال است و مبنای استفاده از سازهای مناسب موسیقی ارکستری است، اما از سازهای ایرانی نیز در اثر استفاده شده است، مثلاً استاد سعید فرج‌پوری کمانچه می‌نوازد. در عین حال قطعه‌ها و بخش‌های بی‌کلام نیز در اثر هست. سازهای گوناگون دیگر نیز استفاده شده‌اند، مثلاً من خودم از ‌ساز نفیر استفاده کرده‌ام. "نفیر" همان شاخ است که به‌نوعی جزو سازهای بدوی موسیقی محسوب می‌شود. کار با صدای نفیر شروع می‌شود. انگار که به‌نوعی صور به صدا درمی‌آید و موسیقی با نوایی بدوی و ازلی آغاز می‌شود.

اثری برای شنوندگان موسیقی در سراسر دنیا

تلاش ما براین بوده که کار به زبانی ارائه شود که محدود به شنوندگان موسیقی ایرانی نباشد و دوستداران موسیقی در سراسر دنیا نیز بتوانند شنونده کار باشند. حضور موزیسین‌هایی از کشورهای دیگر نیز قرار است به شمار شنوندگان کار اضافه کند. مثلاً پدرو ائوستاشه از آمریکا یا ورا پوسانر از اتریش. "ما بین زمان" علاوه بر ایران در کشورهای دیگر هم منتشر می‌شود و قصد ما این است که در پلتفرم‌های بین‌المللی نیز اثر را منتشر کنیم.

به‌نظر می‌رسد کار تازه شهرام ناظری که در همکاری با الوند جلالی و محمد نصرتی و هنرمندان و نوازندگان دیگر شکل‌ گرفته است، اثری متفاوت در کارنامه او باشد. اثری که یک‌بار دیگر دوستداران موسیقی و علاقه‌مندان شعر مولانا را به وجد خواهد آورد.

 

شهرام ناظری محمد نصرتی
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین