کد خبر: 58663 A

باب دیلن ۸۰ ساله شد/ حقایقی جالب درباره ستاره بزرگ موسیقی

باب دیلن ۸۰ ساله شد/ حقایقی جالب درباره ستاره بزرگ موسیقی

باب دیلن را تاثیرگذارترین هنرمند آمریکا در دنیای موسیقی می‌خوانند. او برنده جوایز متعددی از جمله گرمی، نوبل ادبیات و جایزه ویژه پولیتزر شده است.

ایران آرت: باب دیلن، اسطوره‌ موسیقی راک و بومی آمریکا، ۲۴ مه ۲۰۲۱ هشتادمین سالگرد تولدش را جشن گرفت. او در نیم قرن گذشته هزاران کنسرت اجرا کرده و تا کنون بیش از یکصد میلیون نسخه از آلبوم‌های او به فروش رفته‌اند.

باب دیلن خود می‌گوید که از ده دوازده سالگی شیفته‌ نواختن گیتار و سازدهنی و آواز خواندن بوده است. او اواخر دهه‌ پنجاه میلادی شیفتگی خود را جدی‌تر می‌گیرد و وارد عرصه‌ی موسیقی می‌شود. دیلن ابتدا به موسیقی بومی آمریکایی رو می‌آورد.

یکی از مشهورترین ترانه‌های باب دیلن "همچون یک خانه به دوش" (Like a Rolling Stone) نام دارد که در ۲۴ سالگی این هنرمند نوشته و تنظیم و در سال ۱۹۶۵ در آلبوم "بزرگراه ۶۱" منتشر شد. مجله معتبر رولینگ‌استون در سال ۲۰۰۴ این تصنیف را در صدر ۵۰۰ ترانه برتر جهان قرار داد و آن را بهترین ترانه‌ی همه‌ی دوران‌ها خواند. این ترانه همان هفته اول انتشار در صدر پرفروش‌ترین صفحه‌های موسیقی در آمریکا قرار گرفت.

57599891_303

گرچه بسیاری یکی از ویژگی‌های مهم و بدیع کار دیلن را شکستن مرز سبک‌های مختلف موسیقی بومی، راک، بلوز، پاپ و راک اندرول می‌دانند، بدعت مهم‌تر او را می‌توان به اهمیت دادن به کلام و به ویژه نزدیک کردن ترانه به شعر مدرن قرن بیستم دانست.

به نقل از دویچه‌وله، باب دیلن علیرغم اجراهای خیرخواهانه از نقشی که هوادارانش برای او قائل بودند، یا تشکل‌های سیاسی از او انتظار داشتند، رضایت نداشت و تلاش می‌کرد از تبدیل شدن به نماد جنبش اجتماعی جلوگیری کند. او حتا در سال ۱۹۷۴ ترانه‌ای خواند که در آن بر این بی‌میلی تاکید می‌کند: "هیچگاه وظیفه نداشتم که کل جهان را از نو بیافرینم / و هرگز قصد نکرده‌ام فرمان حمله صادر کنم."

19279235_303

در سال ۲۰۱۱ در یکی از دور‌های این تور گذر باب دیلن به ویتنام و چین افتاد. برخی از منتقدان دیلن را متهم کردند که برای برگزاری کنسرت در پکن و شانگهای تنها به خواندن ترانه‌هایی اکتفا کرده که مقام‌های امنیتی و اداره سانسور چین با اجرای آنها موافقت کرده‌ بودند. دیلن این اتهام را بی‌پایه خوانده و گفته بود که هیچ تصنیفی را به درخواست مقام‌های امنیتی از برنامه حذف نکرده است.

فعالیت‌های باب دیلن بسیار متنوع‌اند. او طراحی و نقاشی می‌کند، فیلم‌نامه می‌نویسد، برنامه‌ی رادیویی اجرا کرده، موسیقی متن فیلم ساخته، داستان و مقاله می‌نویسد، اما شاید بتوان ترانه‌‌سرایی و آهنگسازی را مهمترین فعالیت او قلمداد کرد.

57602942_303
تصویری از یکی تازه‌ترین نقاشی‌های باب دیلن که او آن را در سال ۲۰۲۰ خلق کرده است.

باب دیلن تا کنون هزاران کنسرت اجرا کرده، ۳۹ آلبوم استودیویی، ۱۱ آلبوم از اجراهای زنده و ۱۴ آلبوم گلچین نیز از بهترین آثارش به انتشار رسانده است. آخرین آلبوم او تحت عنوان Rough and Rowdy Ways (راه‌های خشن و سرکش) در سال ۲۰۲۰ انتشار یافت. تمام ترانه‌های این آلبوم سروده‌ی خود او هستند.

باب دیلن تا کنون افتخارات زیادی در کارنامه خود ثبت کرده است. یکی از آن‌ها مدال آزادی است که او در سال ۲۰۱۲ از باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا در کاخ سفید دریافت کرد.

36031625_303

یکی دیگر از افتخارات بزرگی که در کارنامه باب دیلن ثبت شده، جایزه نوبل ادبیات است که در سال ۲۰۱۶ نصیب او شد. البته باب دیلن دو هفته پس از اعلام این خبر به آن واکنش نشان داد و دریافت نوبل ادبی را افتخاری بزرگ خواند. باب دیلن بیش از ۵۰۰ ترانه سروده و پیش از آن نیز نام او بارها در میان نامزدهای نوبل ادبی قرار داشت.

57499484_303

باب دیلن را تاثیرگذارترین هنرمند آمریکا در دنیای موسیقی می‌خوانند و تاثیری که در غنای زبان و کلام تصنیف داشته سبب شد که جایزه‌ی ویژه‌ی پولیتزر در سال ۲۰۰۸ به او اهدا شود. شان ویلنتز، یکی از "دیلن‌شناسان" معروف درباره جایگاه این خواننده و ترانه‌سرا می‌گوید: "آنچه باب دیلن به ویژه در دهه شصت میلادی انجام داد، این بود که اندیشه و احساساتی را که دیگران از بیان آن قاصر بودند، در قالب کلام بگنجاند."

 

باب دیلن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین