کد خبر: 58750 A

عدم نمایش ساز در کنسرت آنلاین شهرام ناظری/ شبکه‌های اینترنتی یک گام عقب‌تر از صداوسیما!

عدم نمایش ساز در کنسرت آنلاین شهرام ناظری/ شبکه‌های اینترنتی یک گام عقب‌تر از صداوسیما!

در شرایطی که خود تلویزیون در سال‌های اخیر تکنوازی برخی از هنرمندان از جمله علیرضا عصار و پرواز همای را نشان داده، عجیب است اگر ساترا بخواهد این محدودیت را برای تلویزیون‌های اینترنتی وضع کند و نمایش ساز را در شبکه نمایش خانگی ممنوع اعلام کند.

سجاد مالمیر

ایران آرت، سجاد مالمیر: شب گذشته کنسرت آنلاین شهرام ناظری از اپلیکیشن لنز به صورت زنده پخش شد. کنسرتی که تحت عنوان "آوای دوست" در تالار وحدت روی صحنه رفت و در آن شوالیه آواز ایران طی یک برنامه حدود دو ساعته، قطعات معروفی نظیر "آتش در نیستان"، "شیدا شدم"، "دلا نزد کسی بنشین" و "راست بگو" را اجرا کرد.

ناظری در این کنسرت از وضعیت عجیب و غریبی که کرونا ایجاد کرده سخن گفت و تأکید کرد که جای مردم در تالار وحدت خالی و اجرای کنسرت در سالن بدون تماشاگر برای او اتفاقی غریب است. او در بخشی دیگر، یاد محمدرضا شجریان و عبدالوهاب شهیدی که در ماه‌های اخیر از دنیا رفته‌اند را زنده نگه داشت و قطعه‌ای را به این دو استاد آواز تقدیم کرد.

اما یک حاشیه عجیب این کنسرت باکیفیت را تحت شعاع خود قرار داد و آن، عدم نمایش ساز در تلویزیون اینترنتی لنز بود. دوربین لنز -که متعلق به ایرانسل است - در طول کنسرت مدام بین تصویر کلوز آپ شهرام ناظری و تصویر لانگ شات از اعضای گروه جابجا می‌شد و بینندگان هرگز شاهد تصویر کلوز آپ نوازندگان، در حالی که ساز به دست و در حال نواختن باشند، نبودند. 

اجرای+کنسرت+آنلاین+شهرام+ناظری+در+تالار+وحدت

با توجه به آنکه لنز پیشتر کنسرت آنلاین همایون شجریان و سالار عقیلی را برگزار و در آن اجراها ساز نوازندگان را در نماهای کلوز آپ نشان داده بود، احتمال می‌رود که در اینجا پای ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) به میان آمده باشد. ساترا یکی از نهادهای وابسته به صداوسیما است که به‌ گفته گردانندگانش مسئولیت تنظیم‌گریِ رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را در ایران برعهده دارد و در ماه‌های اخیر در بسیاری از برنامه‌های تولید شده برای شبکه نمایش خانگی دخالت کرده و تغییراتی را در آن برنامه‌ها ایجاد کرده است.

تلویزیون لنز هنوز توضیحی درباره عدم نمایش ساز در کنسرت شهرام ناظری نداده و خود این هنرمند یا ساترا نیز اظهارنظری در این‌باره نکرده‌اند، اما اگر پای ساترا وسط باشد و قرار باشد این رویه ادامه پیدا کند، مخاطبان از این پس رنگ ساز را علاوه‌بر تلویزیون، در کنسرت‌های آنلاین هم نخواهند دید! اتفاقی تأسف‌بار که برخلاف خواسته‌های علاقه‌مندان به هنر است. در شرایطی که خود تلویزیون در سال‌های اخیر تکنوازی برخی از هنرمندان از جمله علیرضا عصار و پرواز همای را نشان داده، عجیب است اگر ساترا بخواهد این محدودیت را برای تلویزیون‌های اینترنتی وضع کند و نمایش ساز را در شبکه نمایش خانگی ممنوع اعلام کند.

امیدواریم آنچه که در کنسرت شهرام ناظری رخ داد، یک کج سلیقگی و تنها محدود به همین اجرا باشد و نه یک قانون جدید وضع شده برای کنسرت‌های آنلاین.

 

شهرام ناظری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین