کد خبر: 58882 A

بزرگان موسیقی جهان سوژه یک مستند شدند/ از باب مارلی تا رولینگ استونز

بزرگان موسیقی جهان سوژه یک مستند شدند/ از باب مارلی تا رولینگ استونز

در این سریال مستند، هنرمندان اسطوره‌ای و آهنگ‌های تأثیر‌گذاری که همچنان پس از 50سال به‌طور ویژه مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی هستند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند

ایران آرت: آرش نهاوندی در همشهری نوشت: آصف کاپادیا و جیمز گای‌ریز ساخت سریال مستندی با نام "1971: سالی که موسیقی همه‌‌چیز را تغییر داد" را به پایان رساندند. این مجموعه زندگی اسطوره‌های موسیقی 5دهه قبل به تهیه کنندگی اپل تی‌وی پلاس را روایت می‌کند. نخستین قسمت این سریال 21مه 2021پخش شده و همه طرفداران مستند‌های کاپادیا را به‌سوی خود جلب کرد.  به گزارش ایندی‌وایر و ددلاین، در این مجموعه مستند، دنیای فکری اهالی موسیقی، اعم از گروه‌های موسیقی و خوانندگانی که الهام بخش تغییرات فرهنگی و سیاسی در سال1971 بودند، مورد بررسی قرار گرفته‌است. در این سریال با استفاده از تصاویر آرشیوی و گفت‌وگوها، چگونگی تأثیرپذیری بزرگان موسیقی سال‌های اولیه دهه1970 از تغییر روند جریان‌های تاریخی و سیاسی به تصویر کشیده شده است. در "1971: سالی که موزیک همه چیز را تغییر داد"، همچنین نشان داده شده چگونه اسطوره‌های موسیقی آن زمان توانستند الهام‌بخش امید بوده و بر تغییرات فرهنگی محیط اطرافشان تأثیر‌گذار باشند. در این سریال مستند، هنرمندان اسطوره‌ای و آهنگ‌های تأثیر‌گذاری که همچنان پس از 50سال به‌طور ویژه مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی هستند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ازجمله مطرح‌ترین گروه‌های موسیقی و خوانندگانی که در این مستند به آنها پرداخته شده می‌توان به رولینگ استونز، آرتا فرانکلین، باب مارلی، د هو، ماروین گی، جونی میچل و لو رید اشاره کرد. 

اهمیت 1971

اما آنچه ورای این سریال 8قسمتی اپل‌تی‌وی، بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، این است که چگونه در دنیای 50سال قبل در حجم و مقیاسی عظیم، موسیقی‌هایی این چنین جاودانه تولید شده که برای شنوندگان امروزی نیز جذابیت و گیرایی خاص خود را دارد. "1971" با یک مجموعه قوی از اجراهای زنده که تا آن زمان بی‌سابقه بوده، گنجینه‌ آرشیوی از زیباترین موزیک‌های تاریخ را برای نسل‌های بعدی به یادگار گذاشته است. بخش عمده‌ای از تصاویر آرشیوی مستند "1971" از برنامه‌های تلویزیونی به‌دست آمده که گروه‌ها و خوانندگان مشهور آن زمان برای نخستین‌بار آهنگ‌های مطرح و شناخته‌شده خود را از طریق این برنامه‌ها به علاقه‌مندان به موسیقی معرفی کردند.  دنیله پک، کارگردان و تهیه‌کننده درباره فیلمبرداری تصاویر کنسرت‌ها در اوایل دهه 1970می‌گوید: فیلمبرداری از تصاویر "کنسرت برای بنگلادش" که جورج هریسون و راوی شانکار خوانندگان و اجرا‌کنندگان اصلی آن بودند، از نظر فنی تبدیل به یک کار کابوس‌وار شده بود. در آن زمان فیلمبرداری از کنسرت‌‌ها امری چندان معمول نبود. 

 

دورنمای جدید

ایان کوک، ناظر و سرپرست بخش موسیقی این سریال نیز می‌گوید: شما با دیدن تصاویر این گروه‌ها و خوانندگان بزرگ به روح و روان آنها رسوخ پیدا خواهید کرد و به‌طور ملموس‌تر و دقیق‌تری به این مسئله پی خواهید برد که در آن زمان آنها کجا بودند و در چه دنیایی سیر می‌کردند. نسخه‌های استودیویی این موسیقی‌ها تا‌کنون به کرات شنیده شده‌اند. برای ارائه یک کار کم‌نظیر در یک‌سریال مستند، این مسئله اهمیت دارد که بتوان دورنمای جدیدتری به علاقه‌مندان به موسیقی سال‌های اولیه دهه 1970ارائه داد.  عوامل تولید سریال"1971: سالی که موسیقی همه‌‌چیز را تغییر داد"، تا حد زیادی این سریال را با تأثیر‌پذیری از کتاب "1971هیچ‌گاه سال کسالت‌باری نبوده: سال طلایی راک" اثر دیوید هپورث ساخته‌اند. این سریال نگاهی به آن روی زندگی ستارگان موسیقی اوایل دهه1970 و اتفاقات مهمی که برایشان رقم خورده، داشته است. عوامل سریال برای روایت هرچه بهتر داستان این مجموعه مستند، از بخش مهمی از تصاویر آثار ضبط شده و انتشاریافته و گفت‌وگوها و کنسرت‌های بزرگان موسیقی سال1971 بهره گرفته‌اند. 

 

پازلی از آثار بزرگان

به‌گفته ایان کوک، ما خیلی خوش‌شانس بودیم که توانستیم در مراحل ابتدایی تولید سریال، به بسیاری از آثار جان لنون و ماروین گی از طریق بازماندگان آنها دسترسی پیدا کنیم. حجم آثار بسیار زیاد بود و کاری که ما باید می‌کردیم این بود که ذره‌ذره آنها را مانند یک پازل کنار هم قرار دهیم. در زمان ساخت این سریال به‌دلیل حجم کار بسیار زیاد، شب‌های زیادی بی‌خوابی کشیدیم و خیلی از صبح‌هایمان را از ساعت 4صبح آغاز کردیم. در نهایت با خوش‌شانسی بسیار توانستیم تمام قطعات این پازل بزرگ را کنار هم قرار دهیم و این اثر "میراث کاری" همه آنانی است که در ساخت سریال "1971: سالی که موسیقی همه‌‌چیز را تغییر داد"، دخیل بوده‌اند. 

آصف کاپادیا از 1971می‌گوید

آصف کاپادیا، کارگردان "1971: سالی که موسیقی همه‌‌چیز را تغییر داد" نیز می‌گوید: دیدن تصاویر خوانندگان و‌ ساز زدن هنرمندان در جریان یک اجرا یا یک کنسرت در یک فیلم مستند، باعث ایجاد نوعی ارتباط صمیمانه میان مخاطبان و گروه‌های موسیقی و خوانندگان می‌شود؛ به‌ویژه اینکه در این مستند به گفت‌وگوهای بعد و قبل اجراهای این بزرگان دنیای موسیقی نیز پرداخته شود. دیدن یک مستند موسیقی با فرمت تلفیقی اجرا، کنسرت و گفت‌وگو سبب می‌شود آگاهی مخاطبان و علاقه‌مندان به موسیقی نسبت به بزرگان دنیای موسیقی اوایل دهه 1970بیشتر شود. شاید دیدن سریالی مستند درباره موسیقی بتواند از حضور در یک کنسرت 100یا 200هزار نفره تأثیرگذار‌تر باشد. علاوه بر این، بینندگان سریال "1971" شانس این را نیز پیدا خواهند کرد که با شیوه‌ای جدید و با تلفیق صوت و تصویر به موسیقی‌هایی که در طول چندین دهه با پخش شدن از رادیو و صفحه‌های گرام جاودانه شده‌اند، گوش فرادهند.

 

رولینگ استونز باب مارلی د هو ماروین گی آرتا فرانکلین جیمز گای ریز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین