ایران آرت: علی قمصری در دوازدهمین اجرای خود از سری اجراهای "تار ایرانی"، قطعه‌ای از سیدخلیل عالی‌نژاد را در بیستون کرمانشاه نواخت و آواز خواند.

قمصری با انتشار اجرای خود در صفحه رسمی‌اش نوشت: در بیستون اثری از استاد سیدخلیل عالی نژاد (متولد شهر صحنه) را در جایی نواختم که یکی از زیباترین منظومه های ایران (خسرو و شیرین نظامی) به آن مربوط است. بر اساس آن افسانه خسروپرویز به فرهاد دستور می‌دهد که دور کوه بیستون را برش بزند تا به آب برسد و اگر موفق شد می‌تواند با شیرین ازدواج کند. پس از سال‌ها و حذف نیمی از کوه، آب پیدا می‌شود و در این بین خسرو به فرهاد خبر می‌دهد که شیرین فوت کرده‌است. فرهاد از جا در می‌رود و تبر را به بالا می‌اندازد و در اثر ضربه تبر در جا می‌میرد.

این هنرمند در ادامه نوشته است: استاد عالی نژاد، مردی که ققنوس شد، تنها یک هنرمند نبود. استاد سید خلیل عالی نژاد چهره بی ادعا و بی‌همتای تاریخ معاصر ایران در زمینه عرفان، سلوک، شناخت موسیقی غنی ایرانی و تنبور نوازی است که با صدایی شگفت انگیز و عارفانه‌اش روح و روان هر انسانی را دگرگون می‌کرد. ایشان در 27 آبان 1380 دور از میهن در شهر گوتنبرگ سوئد در سر کلاس درس تنبور به قتل رسیدند وخانه و جسمشان را افراد ناشناس به آتش کشیدند. 

قمصری پیش از این قطعاتی را در شهرهای دیگر ایران از جمله تهران، تبریز و شیراز اجرا کرده بود.

 

کد خبر: 59332 |

نوازندگی و خوانندگی علی قمصری در محوطه تاریخی بیستون/ فیلم

علی قمصری پس از اجراهایی در تهران، تبریز، شیراز و...، قطعه‌ای از سیدخلیل عالی‌نژاد را بیستون کرمانشاه اجرا کرد.

ارسال نظر