ایران آرت: علی قمصری، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که مدتی است سفری هنری را آغاز کرده و در آن قصد دارد با سازش دور ایران را بگردد، در جدیدترین برنامه به خوزستان رفته است. قمصری با اجرای بیست و سومین برنامه، قطعه ای با عنوان خوناب (دم-ماء) را نواخته است و از بیقراری‌ای می گوید که او را از گیلان به اهواز کشانده است.

قمصری توضیح داده است:

"بیقراری‌ای که مرا از گیلان به اهواز کشاند، در خاک خوزستان به این قطعه تبدیل شد. اصلا در مسیر خوزستان به اینکه چه باید نواخت فکر نمی‌کردم. می‌دانستم حسی که دارم مسیر را برای خلق هموار می‌کند."

به گفته وی "خوناب" مانند پازلی پراکنده که تکه‌هایش از گیلان تا اهواز متولد شده، در لحظه، یعنی زمان اجرا کامل شد؛ چراکه بسیاری از ملودی های تار کاملا بداهه است.

خوزستان خارج از نوبت، "تارایرانی" را مهمان خود کرده است و نوازنده با این انگیزه که "مردم خوزستان با حداقل‌ها می‌سازند"، تنها با سیم بمِ تار این قطعه را اجرا کرده است؛ چرا که سیم بم، در نواختن کمترین استفاده را دارد.

 

کد خبر: 59986 |

ویدئو: علی قمصری در خوزستان نواخت/ ساز زدن هنرمندان با دبه‌های خالی از آب

علی قمصری در تازه‌ترین اجرا از سری اجراهای "تار ایرانی"، در سرزمین خوزستان نواخته است‌. در این اجرا، برخی از هنرمندان با دبه‌های پلاستیکی خالی از آب که تصویرگر وضعیت این روزهای مردم خوزستان است، علی قمصری را در اجرای موسیقی همراهی می‌کنند.

ارسال نظر