کد خبر: 60077 A

خاموشی صدای موسیقی در شهرهای ایران

خاموشی صدای موسیقی در شهرهای ایران

کرونا، موسیقی را در پایتخت دچار یک توقف جدی کرده است و حدود یک و نیم سال است که کنسرتی برگزار نمی‌شود اما اوضاع موسیقی در شهرستان‌ها چطور است؟

ایران آرت: ندا سیجانی در ایران نوشت: با گذشت بیش‌ از یک سال‌ واندی از شیوع کرونا فعالیت‌های فرهنگی و هنری همچنان در تعطیلی بسر می‌برند، بویژه حوزه موسیقی که کلاس‌های آموزش حضوری تعطیل‌اند و به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و در کنار آن کنسرت‌های موسیقی هم همچنان متوقف شده اما با این اوصاف هنرمندان همچنان به‌طرق مختلف به‌ فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و با این هدف انجمن‌های موسیقی استان‌ها نیز برپا است.

تحمل خسارت‌ها در پناه هنر

مجتبی حبیبی رئیس انجمن موسیقی استان یزد دراین باره بیان داشت: "در خصوص کلاس‌های آموزشی با توجه به دستورالعمل جدید مربوط به لزوم اخذ کارت صلاحیت تدریس برای همه مدرسین آموزشگاه‌ها، دوره‌های آموزشی بهبود وضعیت تدریس مدرسین و آشنایی با روش‌های تدریس و مسترکلاس‌هایی در راستای ارتقای سطح علمی و عملی هنرمندان و معلمین موسیقی را در دستور کار داریم که بزودی برگزارمی شود."

در حوزه فعالیت‌های تولیدی، انجمن موسیقی استان یزد در سال گذشته تولیدات صوتی و تصویری بسیاری را به‌ ثمر رسانده است که  می‌توان به تولید 4 قسمت ویژه برنامه پاسداشت و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت موسیقی با عنوان "چلچله"، 5 قسمت مجموعه تصویری "آوای دل" ویژه مناجات خوانی ماه مبارک رمضان،  3 قسمت مستند-مصاحبه از هنرمندان سازگر استان و... نام برد.

حبیبی گفت "امسال نیز در ادامه این فعالیت‌ها در نظر داریم 2 آلبوم موسیقی را از مجموع آثار آهنگسازان جوان استان در حوزه موسیقی دستگاهی ایران و دیگری در حوزه موسیقی غیرایرانی تهیه و تولید کنیم. این طرح در مراحل پیش تولید است و بزودی مراحل تولید آن آغاز می شود."

گروه موسیقی خورشید کانون استان یزد "در باغ کودکی" را نواخت - کانون

در حوزه تألیف نیز از سال قبل در راستای شعار (یزد، پایتخت کتاب ایران) به‌همت هنرمند ارجمند یاسر منتظری، پژوهشگر و عضو هیأت مدیره انجمن موسیقی استان 2 کتاب "سرگذشت موسیقی یزد" و "موسیقی یزد، به روایت تصویر" در حال ویرایش و هم اکنون در مراحل پایانی نگارش است. او درادامه افزود: "با شروع اپیدمی کرونا متأسفانه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های حوزه هنر بویژه موسیقی که ذاتاً نیاز به حضور جمعیِ هنرمندان یا مخاطبان چه در اجرای کنسرت‌ها واجراهای صحنه‌ای یا حتی مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی دارد، تعطیل شده است و متأسفانه با گذشت حدود یک سال و نیم از این همه‌گیری هرازچندگاهی هنوز درگیر موج بعدی آن و اعمال محدودیت‌های شدیدتر هستیم که عملاً به نوعی فعالیت هنرمندان را فلج کرده است. طبعاً با وجود این شرایط، فشار اقتصادی بسیار زیادی که هنرمندان بواسطه این تعطیلی‌های گسترده دچار آنند و تحمل خسارت بسیاری که عموم فعالیت‌های هنر طی این مدت متحمل شده است ،انگیزه و همراهی و توانی برای بروز خلاقیت، نوآوری و ارائه و پیگیری طرح‌ها و برنامه‌های جدید نیست  که بشدت شاهد کاهش فعالیت‌ها در همه حوزه‌ها هستیم. با توجه به مجموع شرایط در ماه‌های اخیر علاوه بر طرح‌هایی که ذکر شد، ما در انجمن موسیقی استان یزد تلاش کردیم تا با شناسایی و بررسی سوابق هنرمندان واجدشرایط، بیش از 70 هنرمند موسیقی استان را برای معرفی به صندوق اعتباری هنر و بهره‌مندی از بیمه هنرمندان معرفی کنیم. علاوه بر آن با همت صندوق اعتباری هنر و انجمن موسیقی ایران 6 هنرمند پیشکسوت و 10 سرپرست گروه موسیقی استان جهت دریافت حمایت‌های شرایط کرونا معرفی و از آن حمایت‌ها هرچند ناچیز بهره‌مند شده‌اند." او درباره شرایط خاص این دوران تأکید کرد: "با توجه به کمبود امکانات بویژه در شهرستان ها، توجه به فعالیت‌های آموزشی اصولی در نمایندگی‌های شهرستان‌های استان و حتی المقدور مرکز زدایی از فعالیت‌های انجمن و رشد و رونق فعالیت‌های موسیقی ارزشمند در شهرستان های استان با معرفی 11 نماینده در دستور کار انجمن موسیقی استان یزد خواهد بود."

 برگزاری جشنواره موسیقی ایلام

گزارش نخستین روز از ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام/ از تکنوازی دوزله تا تکنوازی پیانو | خبرگزاری ایلنا

جواد یعقوبی رئیس انجمن موسیقی استان ایلام نیز درسال جدید کلیپ نوروزی با عنوان "نغمه بهار" با همکاری انجمن هنرهای تجسمی و انجمن خوشنویسان ایران تولید کرد که در آن قطعه‌ای از کارهای استاد پرویز مشکاتیان به اتفاق شش نفر از هنرمندان جوان استان اجرا و ضبط شد و به‌عنوان هدیه نوروزی به  هنرمندان اهدا شد.

او بیان داشت: "اسفند ماه سال گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری ششمین جشنواره موسیقی ایلام انجام گرفت و تلاش و پیگیری ما دراین چند ماه گذشته از سال‌ جاری برگزاری این جشنواره بود که فراخوان آن اسفند ماه منتشر شد و سرانجام از 30 تیر تا یکم مرداد ماه با حضور 7 گروه و 18 اثر در دو بخش گروه نوازی و تک نوازی (با عنوان آفرینش‌های خلاقانه) برگزار شد. آثار به‌صورت زنده ضبط (تصویری ) شد و از تاریخ ۴ تا ۱۲ مرداد در صفحات مجازی انجمن موسیقی استان ایلام و صفحه ویژه جشنواره منتشر خواهند شد. داوران این جشنواره آقایان اردشیر کامکار، ارژنگ سیفی‌زاده و فرشاد رستمی بودند. همچنین درآیین اختتامیه این جشنواره که قرار است ۱۳ مرداد ماه برگزار شود، از شش پیشکسوت استان تجلیل به عمل خواهد آمد و نیز از سند سجلی دو هنرمند متوفی "مراد نهاوندی" و "شعبانعلی غلامی" رونمایی خواهد شد."

او در خصوص تولیدات موسیقایی این انجمن گفت: "برای نخستین بار سال قبل یک اثر موسیقایی با آهنگسازی پیمان سلیم فر و امیر جباریان و خوانندگی محمد جواد شوهانی تولید شد که مرحله ضبط آثار و میکس و مستر آن به اتمام رسیده و در حال دریافت مجوز هستیم تا ان‌شاءالله پاییز امسال رونمایی و منتشر شود."

موسیقی پاپ کنسرت موسیقی ایرانی موسیقی محلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین