کد خبر: 60581 A

اعتراض راجر واترز به دولت‎‌ها و کمپانی‌های بزرگ

اعتراض راجر واترز به دولت‎‌ها و کمپانی‌های بزرگ

راجر واترز ستاره گروه پینک فلوید می‌گوید: هدف دولت‌ها و کمپانی‌های بزرگ پر کردن جیب ثروتمندان به بهای کشتن آدم‌های عادی است.

ایران آرت: سوزان ساراندون بازیگر آمریکایی و "راجر واترز" اسطوره موسیقی راک در ماه می در دادگاه "استیون دانزیگر" در نیویورک به نشانه اعتراض حاضر شدند. دانزیگر کمپانی نفتی "شوران" (Chevron) را به اتهام ایجاد آلودگی زیستی و گرفتن جان هزاران تن از مردم کشور اکوادر تحت پیگرد قانونی قرار داده و پیروز شده بود، اما خود او در نیویورک باید در جلسه دادگاه محاکمه می‌شد. دانزیگر در سال ۲۰۱۱ از طرف دادگاهی در اکوادر "شوران" را ملزم به پرداخت غرامت ۱۸ میلیارد دلاری کرد اما این رقم به ۹.۵ میلیارد کاهش پیدا کرد.

این کمپانی نه تنها هیچ غرامتی نپرداخت بلکه در سال ۲۰۱۴ از دانزیگر به اتهام اخاذی شکایت کرد. واترز و سراندن رهبر اعتراض به محاکمه دانزیگر در نیویورک بودند. در ماه ژوئیه ۲۰۲۱، قاضی "لورتا پرسکا" دانزیگر را گناهکار و به شش ماه حبس محکوم کرد. علاوه بر واترز و ساراندون، بیش از ۲۰۰ وکیل، شش عضو دمکرات کنگره آمریکا، و ۵۵ برنده جایزه نوبل از دانزیگر حمایت کرده‌اند.

واترز به‌تازگی در مصاحبه با "رندی کردیکو" از تجربه این دادگاه گفته است. او در ابتدا می‌گوید: "دقیقاً همان داستان لعنتی همیشگی است. داستان اینکه چگونه دولت‌ها و کمپانی‌های بزرگ با هم مماشات می‌کنند تا قوانین را دور بزنند، تا هدفشان را پیش ببرند، هدفشان این است که جیب ثروتمندان را با پول پر کنند به بهای جان آدم‌های عادی دنیا."

به گزارش 30نما، واترز معتقد است که دانزیگر و "جولین آسانژ" دو نفر در یک جبهه یکسان اما در مشاغل متفاوت هستند: "جولین یک ژورنالیست است که حقیقت را می‌گوید و استیون یک وکیل حقوق بشری است که حقیقت را می‌گوید. و نیروهای شر که دولت‌های بریتانیا و آمریکا آن را نمایندگی می‌کنند – در هر دوی این پرونده‌ها، چون "وزارت دادگستری ایالات متحده" (DOJ) هنوز پابند الکترونیکی استیو را برنداشته، در حالی که باید سال‌ها قبل چنین می‌کرده و دولت‌های بریتانیا و ایالات متحده همین کار را با "جولین آسانز" کرده‌اند."

واترز می‌گوید: "مسئله کاملاً واضح و روشن است. فیل درون اتاق که همگی از آن حرف می‌زنیم این حقیقت است که نظام دادگستری دست در جیب دولت این کشورها می‌کند. روی صحبت من با همه شما قضات در این کشورهاست. باید دست‌تان را از جیب ثروتمندان و طبقه حاکم و دولت بیرون بکشید و بگویید: "یک لحظه صبر کنید. اجازه دهید به یاد بیاورم که چرا به دانشکده حقوق رفته‌ام. بله چون به قانون معتقد بودم.""

واترز توضیح می‌دهد که در سال ۲۰۱۳ از پرونده دانزیگر آگاه شده است: "یکی از تنها دفعاتی بود که بازیگری کردم. در نمایشی به نام "تبرئه‌شده" (The Exonerated) روی صحنه رفتم. یکی از دوستان عزیزم "باب بالابان" از من دعوت کرد که در این نمایش بازی کنم." او اضافه می‌کند که در آخرین شب مشارکتش در یک رستوران با دانزیگر ملاقات کرده است.

این خواننده و آهنگساز می‌گوید تنها یک روز در "دادگاه کانگورویی" و نمایشی دانزیگر حاضر شده است: "استیون مثل یک دم‌عصایی [در میان کانگورو‌ها] نشسته بود و می‌گفت: "من باید موضوع مهمی در مورد مردم اکوادور به شما بگویم. آن‌ها دارند می‌میرند چون شما کثافت‌ها زمین‌ها را به دنبال نفت حفاری کرده و محیط زیست طبیعی‌شان را آلوده کرده‌اید. آن‌ها را کشته‌اید و در دراز مدت ما را نیز خواهید کشت چون سیاست شما کمپانی‌های بزرگ این است. شما پشیزی به زندگی بشر یا سیاره اهمیت نمی‌دهید.""

راجر واترز سوزان ساراندون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین