کد خبر: 60921 A

نوازنده شجریان و قوامی: دیگر نمی‌توانم ساز بزنم

نوازنده شجریان و قوامی: دیگر نمی‌توانم ساز بزنم

نوازنده پیشکسوت ساز نی که سابقه همکاری با خوانندگانی نظیر شجریان و قوامی را در کارنامه دارد درباره وضعیت جسمی خود توضیحاتی ارائه کرد.

ایران آرت: حسن ناهید از اساتید برجسته نی نوازی کشور که سال گذشته در آذر ماه در شرایط جسمانی خوبی به سر نمی‌برد، خوشبختانه اکنون در صحت و سلامت است.

ناهید در گفت‌وگویی با ایسنا می‌گوید که این روزها در وضعیت جسمانی خوبی به سر می‌برد و دُز دوم واکسن خود را نیز تزریق کرده است.

این هنرمند در آغاز ۷۸ سالگی و زمانی که تنها یک دز از واکسن کرونا را دریافت و در انتظار تزریق دز دوم بود، به ایسنا گفته بود که امیدوار است جوان‌ها با تزریق واکسن کرونای خود بتوانند به روال عادی زندگی شان بازگردند.

با این همه این نوازنده پیشکسوت، چند سالی است که دیگر توان نواختن نی را ندارد. او در این‌ زمینه به ایسنا گفته بود که به دلیل انجام عمل ایمپلنت دیگر نمی‌تواند ساز بنوازد و پس از انجام این عمل تنها از راه تدریس در دانشگاه و کلاس خصوصی امورات زندگی اش را می‌گذراند.

حسن ناهید درباره شیوه نی‌نوازی‌اش گفته است: "هر نوازنده‌ای باید سبک خودش را داشته باشد همانطور که در تار نوازی صدای تار شهناز و دیگران فرق دارد در نی‌نوازی نیز این موضوع صدق می‌کند. ساز هر نوازنده‌ای صدای خود را دارد و سبکش هم مشخص است. من هیچ‌ وقت از زنده یاد کسایی تقلید نکردم و دنبال کار خودم رفته‌ام و تک نوازی‌های زیادی داشته‌ام."

او همچنین درباره ورود و نوازندگی اش در ارکستر، اظهار کرده است: "وارد کارهای ارکستری شدم متوجه شدم نی نقطه ضعفی دارد و آن هم این است که وقتی می‌خواهی از صدای بم به زیر بروی یک نت کم است. در این راستا از استاد قنبری‌مهر کمک خواستیم تا این خصوصیت نی را برطرف کنند اما این در حالی بود که زیبایی نوای نی در این بود که با همان شیوه شنیده شود. در حالی که کسایی هم سال‌ها با همین نی‌ها نواخته است. یادم می‌آید زمانی که با ارکستر فیلارمونیک لندن به رهبری ایرج صهبایی همکاری می‌کردم یک روز نوازنده فلوت ارکستر نزد من آمد و سازم را گرفت و گفت "ساز سختی به نظر می‌رسد"."

ناهید متولد ۱۳۲۲ است و از ۱۰ سالگی موسیقی کار کرده است. او از ۱۸ سالگی نزد حسین تهرانی آموزش دیده و از شاگردان زنده‌یاد حسن کسایی ـ نوازنده مطرح نی ـ بوده است. این نوازنده سابقه همکاری با ارکسترهای ایرانی و خارجی را در کارنامه کاری خود دارد.

 

حسن ناهید نوازنده نی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین