کد خبر: 61609 A

سمفهونی دهم بتهوون کامل شد/ اتفاقی عجیب در دنیای موسیقی

سمفهونی دهم بتهوون کامل شد/ اتفاقی عجیب در دنیای موسیقی

تیمی از موسیقی‌دانان و دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی سمفونی دهم لودویگ فان بتهوون را کامل کردند.

ایران آرت: در کنار تمام سونات‌ها، کنسرتوها و سمفونی‌هایی که بتهوون نوشت، یک قطعه موسیقی هست که هیچوقت موفق به تکمیل آن نشد؛ سمفونی دهم، یکی از بزرگترین ایکاش‌های موسیقی کلاسیک. بتهوون قصد داشت عمرش را روی نوشتن این سمفونی بگذارد اما قبل از آن که تکمیلش کند، درگذشت.

والتر ورزوا (Walter Werzowa) از آهنگسازان اهل وین که سالیان سال درباره بتهوون مطالعه کرده است همراه گروهی از علاقه‌مندان به این موسیقیدان ناشنوای آلمانی در اوایل سال ۲۰۱۹ چالش تکمیل این سمفونی را پذیرفت. ورزوا و تیمش در این راه از احمد الگمال (Ahmed Elgammal) از اساتید بخش علوم کامپیوتر دانشگاه راتگرز و مدیر لابراتوار هنر و هوش مصنوعی کمک گرفتند.

الگمال می‌گوید: شیوه‌ای که هوش مصنوعی آهنگ می‌سازد یا درباره موسیقی یاد می‌گیرد خیلی به نوشتن ایمیل شباهت دارد. ایمیل سعی می‌کند، واژه بعدی را برایتان حدس بزند. در مورد موسیقی نیز سعی بر آن است که به هوش مصنوعی آموزش داده شود که چطور نت بعدی را پیش‌بینی کند. هوش مصنوعی با گوش دادن به موسیقی‌های دیگر این کار را یاد می‌گیرد.

به گفته الگمال برای تکمیل سمفونی ناتمام بتهوون، به هوش مصنوعی طیف متنوعی از موسیقی کلاسیک از موسیقی باخ، موتزارت، هایدن و هر آنچه آن زمان در دسترس بتهوون بود، آموزش داده شد. سپس تمام آثار بتهوون در دسترس این دانش‌آموز هوشمند قرار گرفت و به آن یاد دادند که این موسیقی‌دان برجسته چطور آهنگسازی می‌کرد.

از آنجایی که موسیقی خیلی نظام‌مند و حساب شده است، هوش مصنوعی می‌تواند به خوبی از پس آن برآید. هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص دهد که بتهوون چطور تم یک قطعه موسیقی را ادامه داده یا به آن شاخ و برگ می‌داد.

به گزارش ایرنا، این تیم در نوامبر سال ۲۰۱۹ در آلمان و در حضور تماشاچیان زنده نتیجه کارشان را آزمایش کردند. آنها از تماشاچیان خواسته بودند تشخیص دهند کار هوش مصنوعی از کجا آغاز می‌شود. با وجود آن که بیشتر افراد موفق به تشخیص درست نشدند اما همه تماشاچیان بر این که این موسیقی به کارهای بتهوون شباهت دارد اتفاق نظر نداشتند بنابراین دانشمندان و موسیقیدان های دست اندرکار در این پروژه بیش از پیش روی آن کار کردند تا به عصاره کار بتهوون دست یابند. حالا پس از بیش از دو سال از آغاز این پروژه، فردا (۱۷ مهر ۱۴۰۰) نسخه کامل شده سمفونی دهم بتهوون توسط هوش مصنوعی سرانجام برای جهان پخش می‌شود.

بتهوون موسیقی‌دان و آهنگساز شهیر آلمانی در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی بود که با وجود ناشنوایی آثار قابل توجهی را در زمینه موسیقی برجای گذاشت. وی در ۲۶ مارس ۱۸۲۷ در حالی که تنها ۵۶ سال سن داشت، در اثر نارسایی کبد درگذشت.

 

بتهوون سمفونی بتهوون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین