کد خبر: 69904 A

موسیقی مهمترین جز هنر هفتگانه است/ تاثیرات شگرف موسیقی در سبک زندگی انسان‌ها

موسیقی مهمترین جز هنر هفتگانه است/ تاثیرات شگرف موسیقی در سبک زندگی انسان‌ها

احتمالاً شما هم با شنیدن تاثیرات موسیقی بر ایجاد آرامش، نشاط، خلاقیت و خوش بینی حیرت زده خواهید شد. بله موسیقی می‌تواند به طرز حیرت انگیزی در روح و روان شما رخنه کرده و سبب افزایش آگاهی و شادابی شما شود.

ایران آرت: سمیرا دهقان زاده: احتمالا برای شما هم بارها پیش آمده که در پایان یک روز سخت و پر مشغله ساعاتی را به استراحت پرداخته و برای تمدد اعصاب از یک موسیقی آرامش بخش استفاده کنید. دنیای موسیقی دنیای بسیار هیجان انگیز و جذابی است. موسیقی فراتر از آن چیزی است که شما فکر می کنید. موسیقی در شیوه و سبک زندگی بشر امروزی رخنه کرده است. موسیقی می تواند انگیزه های درونی را بیدار کرده و باعث ایجاد تفکر مثبت در انسان شود. احتمالاً شما هم با شنیدن تاثیرات موسیقی بر ایجاد آرامش، نشاط، خلاقیت و خوش بینی حیرت زده خواهید شد. بله موسیقی می‌تواند به طرز حیرت انگیزی در روح و روان شما رخنه کرده و سبب افزایش آگاهی و شادابی شما شود.

نقش موسیقی در امید، نشاط و آگاهی مردم 

تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چرا پس از گوش سپردن به یک موسیقی حتی از نوع بی کلام تا حدی از تنش و اضطراب روزانه شما کاسته می‌شود و به یک آرامش نسبی دست پیدا می کنید؟ اصوات و طنین های شگفت انگیز موسیقی به نوعی احساسات خفته ما را بیدار کرده، سبب تهییج هیجانات و برانگیختگی های روحی در ما می شوند. 

به همین جهت است که معمولاً توصیه می شود اگر جزء طرفداران پروپاقرص موسیقی هستید، حتما در انتخاب سبک موزیک، دقت و حساسیت بالایی داشته باشید. همه ما انسان ها به نوعی نیازمند موتورهای محرکی هستیم تا روح و روان ما را بیدار کرده و نشاط و شادابی از دست رفته را در ما بیدار کنند. البته که روش ها و راهکارهای بسیار زیادی برای این موضوع پیشنهاد شده است. اما راحت ترین و لذت بخش ترین کارها برای افزایش روحیه و آگاهی، در نظر گرفتن زمانی هر چند کوتاه در طول روز برای گوش سپردن به یک موسیقی بی نظیر و روحیه بخش است. کاری که همه ما در هر شرایط و هر زمان می توانیم آن را انجام دهیم. 

آنچه که همه ما بایستی به آن توجه داشته باشیم انتخاب سبک موسیقی است. به عنوان مثال، موسیقی epic یا حماسی یکی از جذاب ترین سبک های موسیقی است. این سبک موسیقی رابطه دوستانه شما با جهان اطرافتان را تقویت می بخشد. در واقع اگر با محیط پیرامون خود قهر کرده اید و یا با آن ارتباط خوبی برقرار نمی کنید، می توانید به سراغ این سبک از موسیقی بروید. موسیقی اپیک یا حماسی می تواند احساسات و احوالاتی نظیر بی حوصلگی، خستگی، بی حالی و بی انگیزگی را از بین برده و انگیزه را در شما بیدار کند. این نوع موسیقی در کشف شهود و افزایش سطح آگاهی شما کمک بسیار زیادی می کند. اما در بخش های آتی می‌خواهیم به چند حقیقت جالب در رابطه با تاثیرات موسیقی بر عملکرد مغز و بهبود وضعیت روحی اشاره کنیم.

موسیقی و آزاد شدن هورمون دوپامین در مغز

تحقیقات و بررسی ها حاکی از آن است که شنیدن موسیقی می‌تواند روند ترشح هورمون های مغزی را افزایش دهد. دوپامین یکی از مهم ترین پیام رسان های شیمیایی در مغز است که نقشی حیاتی دارد. بخش هایی از مغز که مربوط به حافظه، ایجاد انگیزه، توجه و پاداش دادن هستند با تغییر میزان دوپامین در مغز تقویت یا تضعیف می شوند. یکی از نکات جالبی که در خصوص شنیدن موسیقی وجود دارد این است که با گوش دادن به موزیک دلخواه خود مقدار زیادی هورمون دوپامین در مغز ترشح می شود. 

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا در هنگام شنیدن برخی از آهنگ ها به ناگهان به اوج رسیده و لرزشی در بدنتان ایجاد می شود؟ این در واقع کاملا مربوط به ترشح هورمون دوپامین در مغز است. با شنیدن موسیقی احساس سرخوشی وصف ‌ناپذیری در بدن ایجاد می شود و این تنها یکی از ده ها تاثیر شنیدن موسیقی بر افزایش نشاط و شادابی است.

شنیدن موسیقی و فعال شدن تمام بخش ‌های مغز

اینکه بتوان تمامی بخش های مغز را به طور همزمان فعال کرد کار چندان آسانی نیست و تنها برخی از فعالیت های خاص هستند که این امکان را برای مغز به وجود می آورند. شما می توانید با گوش دادن به موسیقی در حین ورزش کردن، غذا خوردن، استراحت کردن و… این اتفاق را برای مغز خود رقم بزنید که تمامی بخش های آن با هم فعال شوند. به گفته پژوهشگران گوش سپردن به موسیقی باعث می شود تا بخش های خلاقیت، محرکی و احساسی مغز به طور همزمان فعال شوند.

موسیقی و کاهش استرس و اضطراب

یکی از مشکلات بسیار شایعی که امروزه به نوعی گریبان گیر افراد شده است سطح بالای استرس و اضطراب در زندگی است که می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. شاید نتوان عوامل به وجود آورنده استرس و اضطراب را کنترل کرد، اما با وجود راهکارهایی ساده می توان حجم این اضطراب را تا حد زیادی کاهش داد و بر آن غلبه کرد. 

گوش دادن به موسیقی یکی از موثرترین روش ها برای افزایش آرامش و کاهش اضطراب در بدن است. تنها کافیست برای یکبار هم که شده این موضوع را امتحان کنید. موسیقی در مدت زمان بسیار کوتاه و به شکل غیرمنتظره‌ای می تواند احساسات درونی و حالات شما را تغییر دهد. گوش دادن به موسیقی آرامش بخش می تواند باعث کاهش سطح هورمون کورتیزول و کاهش ضربان قلب شده و از این طریق اضطراب را از بین ببرد. موسیقی خوب و با کیفیت می تواند نوازشگر روح شما باشد. پس این موضوع را نادیده نگیرید.

موسیقی و ایجاد انگیزه و امید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از شنیدن یک موزیک جذاب به ناگهان به خود آیید و احساس کنید که برای تغییر وضعیت و شرایطتان بایستی عمل یا اقدام مثبتی انجام دهید. این همان حس امید و انگیزه است که به واسطه شنیدن موسیقی در شما ایجاد می شود. 

موسیقی با ایجاد هیجانات مثبت و سازنده به نحوی انگیزه کار، تلاش و امید به زندگی را در افراد افزایش می‌دهد. بسیاری از مشکلات روحی از جمله افسردگی، احساس پوچی، طرد شدگی از اجتماع و انزوا به دلیل از بین رفتن امید به زندگی در افراد ایجاد می شوند. می توان برای درمان این مشکلات یا کاهش علائم آن ها به شنیدن موسیقی مثبت و شاد روی آورد. موسیقی های انگیزه بخش می توانند تا حد زیادی از ایجاد تنش ‌های روانی جلوگیری کنند.

شنیدن موسیقی و تاثیر در تغییر دیدگاه

برخی از افراد نسبت به محیط پیرامون خود احساس چندان خوب و خوشایندی ندارند و یا در درک آن با مشکل مواجه هستند. یکی از قابلیت های موسیقی کمک به شما در درک بهتر محیط اطرافتان است. اینکه بتوانید دیدگاهتان را نسبت به آن تغییر داده و کمی تحول در خود ایجاد کنید. مغز شما به طور مرتب در حال پردازش داده و اطلاعات است. شما آن چیزی را درک و احساس می کنید که در محیط اطراف خود به شکل کاملاً واقعی تجربه کرده ‌اید و این می تواند بر عملکرد مغزتان تاثیر بگذارد.

اگر با محیط پیرامون خود ارتباط خوب و موثری برقرار نمی کنید، توصیه می شود به سراغ موسیقی های شاد و انرژی بخش بروید. این اقدام علاوه بر بالا نگه داشتن روحیه، باعث می شود تا به مرور دیدگاهتان نسبت به محیط اطراف تغییراتی داشته باشد.

موسیقی و درمان خلق و خو

کیفیت زندگی ما و واکنش هایی که از خود در برابر اتفاقات مختلف نشان می دهیم متاثر از شرایط ما است. خلق و خوی ما نیز به همین صورت شکل می گیرد. برخی از افراد زودجوش، پرخاشگر و ناامید هستند و با کوچک ترین اتفاقی به هم می ریزند. برخی نیز سعی دارند تا نسبت به هر اتفاقی خوشبین بوده و همه چیز را با دید منفی تحلیل نکنند. 

به طور کل خلق و خوی ما می تواند تاثیر زیادی در شیوه زندگی ما داشته باشد. اگر خلق و خویی آزار دهنده داریم که می تواند هم برای خودمان و هم برای اطرافیانمان تاثیراتی منفی داشته باشد، بهتر است به دنبال راهکاری برای درمان آن باشیم. 

یکی از روش های جالب توجه و موثر در این رابطه گوش دادن به موسیقی است. موسیقی هم در کیفیت خواب شما و هم در بهبود شرایط کلی زندگیتان تاثیرگذار است و به شما کمک می کند تا به مرور زمان خلق و خویی آرام تر داشته باشید.

موسیقی و افزایش تمرکز و آگاهی

یکی دیگر از تاثیرات شگفت انگیز موسیقی کمک به افزایش تمرکز و آگاهی است. کورتیزول، هورمونی است که در بدن مسئولیت احساس استرس و اضطراب ما را بر عهده دارد. همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم موسیقی مناسب می تواند تا حد زیادی سطح کورتیزول در بدن را کاهش دهد. با کاهش سطح کورتیزول، آرامش به شما باز خواهد گشت. به دنبال آن  میزان دقت، توجه، آگاهی و تمرکز شما افزایش پیدا می کند. 

بنابراین اگر در امور روزمره خود با مشکل کمبود تمرکز روبرو هستید، بهتر است گوش دادن به یک موسیقی شاد و هیجان انگیز را امتحان کنید. احتمالاً از نتایج به دست آمده شگفت‌زده خواهید شد. 

این موارد تنها بخشی از تاثیرات مثبت شنیدن موسیقی بر افزایش امید، نشاط و آگاهی بودند که به آن ها اشاره کردیم. اما برای اینکه بتوانید از تمامی این مزایا بهره مند شوید، لازم است در انتخاب موسیقی دقت بسیار زیادی داشته باشید. موزیک هایی که در آن ها ریتم یا لحن پرخاشگرانه ای وجود دارد یا به طور کل محتوای مفیدی از آن ها به دست نمی آید، گزینه های مناسبی برای شنیدن نیستند. بنابراین قبل از گوش سپردن به موسیقی حتماً از مناسب بودن سبک، ریتم و لحن آن مطمئن شوید.

 

موسیقی سمیرا دهقان زاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین