کد خبر: 9958 A

ترجمه موسیقی ایرانی به زبان کودکان / این گروه فقط برای کودکان زیر هشت سال موسیقی اجرا می‌کند

ترجمه موسیقی ایرانی به زبان کودکان / این گروه فقط برای کودکان زیر هشت سال موسیقی اجرا می‌کند

گروه موسیقی زنبورک ۱۵ و ۱۶ شهریور در دو سانس ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در فرهنگسرای شفق برای کودکان دو تا هشت ساله موسیقی ایرانی اجرا خواهد کرد.

ایران آرتسروش حاتمی‌آذر - سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی زنبورک - گفت: انگیزه من از ایجاد گروه «زنبورک» و اجرای زنده برای کودکان، ترجمه موسیقی ایرانی به زبان کودکان بود، به شکلی که با دنیای کودکانه و پرنشاط آن‌ها تطابق داشته باشد و می‌خواستم کودکان موسیقی ایرانی را از نزدیک و نفس به نفس از نوازنده‌ها بشنوند.

او ادامه داد: از طرفی می‌خواستم در نگاه متولیان کار با کودک، مانند مربیان کودک، مدیر مهد کودک‌ها و ... تغییر به وجود بیایید تا موسیقی کودک را سطحی و کم‌ارزش نبینند، مثل اینکه برای جشن‌ها از یک نوازنده کیبورد دعوت کنند تا چند دقیقه کودکان فقط برای نشاط از آن بهره ببرند. متاسفانه بیشتر کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، نه کودک را می‌شناسند نه موسیقی مناسب برای کودک را! صدای بلند، ریتم‌های بسیار تند و انتخاب اشعار و موسیقی‌های سطحی باعث می‌شود سلیقه کودکان در زمینه موسیقی به‌شدت تنزل پیدا کند.

سرپرست گروه زنبورک درباره سازبندی این گروه، توضیح داد: با توجه به این‌که تمرکز گروه زنبورک روی موسیقی ایرانی است، سازبندی گروه هم شامل سازهای ایرانی است. من تلاش کردم از سازهایی مانند قانون، رباب و عود استفاده کنم که شاید برای برخی خانواده‌ها و کودکان شناخته‌شده نباشند. از طرفی ساز قانون با طنین منحصربه‌فرد و صدای شفاف و کریستالی، در ایجاد فضای صوتی درخشان و رویایی کودکانه، کمک زیادی می‌کند.

او در ادامه بیان کرد: بین ساز تارباس و رباب‌باس، ساز رباب‌باس را انتخاب کردم، زیرا از نظر یک کودک، ممکن بود ساز تار و تارباس هیچ تفاوت ظاهری نداشته باشد و او تصور کند، از یک ساز دوبار استفاده شده است.

این نوازنده تار ادامه داد: در موسیقی برای کودکان، سعی کردم از ریشه‌های موسیقی اصیل و کلاسیک ایرانی بهره ببرم و با مضمونی کودکانه با استفاده از گوشه‌های موسیقی ایرانی، موتیف‌های ریتمی یا ملودیک ردیف و گاه از ملودی‌های محلی الهام بگیرم و آنها را برای کودکان قابل درک کنم. به‌عنوان مثال قطعه «خورشید خانم» کاملا براساس روند ملودیک دستگاه ماهور ساخته شده است. این اثر از درآمد شروع می‌شود، به گوشه فیلی، عراق، راک می‌رود و نهایتا به درآمد فرود می‌کند.

حاتمی‌آذر با تاکید بر این‌که با این کار به هیچ عنوان قصد آموزش ردیف به کودکان را ندارم، گفت: صرفا گوش کودکان را با این نوع موسیقی آشنا می‌کنم تا با این نغمه‌ها و سازها آشنا شوند و تصور نکنند که این موسیقی برای بزرگ‌ترهاست و کودکان نمی‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

s512_97361download_425305657_37624

این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش، اظهار کرد: نقش خواننده در اجرای این نوع موسیقی، بسیار پررنگ است. من با خوانندگان حرفه‌ای، ردیف‌خوان، تصنیف‌خوان و ... همکاری کرده‌ام، اما هیچ‌کدام نتوانستند در اجرای این موسیقی موفق باشند، چون صرفا به اجرای آواز می‌پرداختند و لحن اجرای خود را برای ایجاد ارتباط با کودک در نظر نمی‌گرفتند.

او بیان کرد: هادی حسنعلی، خواننده گروه ماست که یک خواننده حرفه‌ای نیست، بلکه بازیگر و مربی کودکان است. اولین‌بار که از او تست گرفتیم، به ‌قدری آواز را زیبا اجرا کرد که تصمیم گرفتیم پروژه‌های بیشتری را با حضور او برگزار کنیم و در نهایت به‌عنوان خواننده ثابت از او بهره گرفتیم. شناخت دنیای کودکان به‌عنوان یک مربی و بازیگر و نحوه ارتباط با کودکان در کلام و بیان موسیقی، از ویژگی‌های خوب او است.

او درباره رپرتوار اجرای پیش ‌رو نیز توضیح داد: سلام، ورزش، خورشید خانم، پل عابر، بادبادک، قصه ماه تی‌تی کلاه تی‌تی، بازی، خانواده، زنبورک، دنیای زیبا و یک قطعه بی‌کلام، آثاری هستند که در این کنسرت اجرا می‌شوند.

حاتمی‌آذر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سعی کردیم قطعات، پرتحرک، با نشاط و پر از اشعاری باشند که مضامین فانتزی و گاه رویاگونه دارند تا کودکان سوار بر بال‌های خیال خود، همراه بادبادک به آسمان بروند و بلندپروازی کنند و با قطعه خورشید خانم از خورشید، ابر، باران و رنگین کمان تصویری رویاگونه به تصویر بکشد. قصه ماه تی‌تی کلاه تی‌تی نیز تلاش می‌کند با قصه، ریتم، موسیقی و نمایش چرخه آب را به کودکان کاملا غیرمستقیم و داستان‌وار آموزش بدهد.

این نوازنده تار افزود: در قطعه ورزش و بازی، کودکان را در حین اجرای کنسرت به جنب‌وجوش و تحرک وا می‌داریم تا در دنیای مدرن امروز که اغلب بازی‌ها به سمت بازی‌های تک نفره، کامپیوتری و مجازی سوق پیدا کرده، فراموش نکنند بازی‌های گروهی و پرتحرک، زیبایی و جذابیت خود را از دست نداده‌اند.

به گزارش ایسنا، اعضای گروه زنبورک را سروش حاتمی آذر (آهنگساز، سرپرست و نوازنده تار)، هادی حسنعلی (خواننده و قصه‌گو)، شهریار جعفری (نوازنده عود)، سیاوش طاهریان (نوازنده کمانچه)، عباس مهرانی (نوازنده رباب‌باس)، کیمیا نیکپور (نوازنده کمانچه و قیچک)، سمیرا جمشیدی (نوازنده فلوت ریکوررد)، احسان سامانی (نوازنده تنبک)، مهیار حاتمی آذر (نوازنده گیتار)، آیدین حاتمی آذر (نوازنده خردسال شیکر و پرکاشن)، معصومه دیسی ( مدیر اجرایی)، پرستو موسوی (عکاس)، آرتین خراسانی (صدابردار) و وحید فرجی (صدابردار) تشکیل می‌دهند.

 

سروش حاتمی‌آذر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین