کد خبر: 10247 A

کویتی‌پور در تالار حافظ می‌خواند

کویتی‌پور در تالار حافظ می‌خواند

نمایش "غسال‌خونه" با بازی رامین پرچمی و خوانندگی غلام کویتی‌پور تا 14 مهر ماه در تالار حافظ به روی صحنه است.

ایران آرت: نمایش "غسال‌خونه" نمایشی نوشته سهند خیرآبادی است که به عنوان نخستین تجربه کارگردانی مصطفی ملک‌مکان که پیش از این در عرصه بازیگری فعال بوده، از شنبه 18 شهریورماه در تالار حافظ به روی صحنه آمده است. ملک‌مکان در درباره انتخاب این نمایشنامه برای اجرای صحنه گفت: آشنایی من و آقای خیرآبادی نویسنده نمایشنامه از زمان دانشگاه است. این روزها هر گاه سراغ تلویزیون و رادیو برویم مطلع خواهیم شد که منطقه‌ای از دنیا دچار جنگ است و متاسفانه در عصر جدید افرادی هستند که به رزمندگان 8 سال دفاع مقدس انگ‌هایی می‌زنند.

وی افزود: برخی دلیل به جبهه رفتن رزمندگان دفاع مقدس را منافع شخصی عنوان می‌کنند در صورتی‌که هیچ‌ یک از این موارد نبوده است. مقوله عشق، شرافت و مردانگی در دنیای امروز رنگ باخته است و برای این سه واژه باید رنسانسی داشته باشیم زیرا جنگ و دفاع از شرافت مقوله بی‌آلایشی است.

این کارگردان با اشاره به اینکه در نمایش "غسال‌خونه" آخرین نقطه زندگی زمینی انسان را هدف قرار داده‌ایم، به هنرآنلاین عنوان کرد: انسان‌ها با هر مذهب و دینی به این محل وارد خواهند شد و اینکه چگونه به آن ورود کنیم، اهمیت دارد. 

مصطفی ملک‌مکان درباره شیوه و سبک اجرایی نمایش توضیح داد: زمانی که تصمیم به شروع تمرینات گرفتیم متن کامل آماده نبود و در آن زمان سردرگم بودیم اما می‌دانستیم چه می‌خواهیم و قصد انجام چه کاری را داریم. به طور کلی زمانی که دست به خلق اثری می‌زنیم پیش فرض‌ها و تصاویری از آن داریم اما زمانی‌که تمرینات آغاز می‌شود نسبت به موقعیت زمانی، مکانی و بازیگران شرایط تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه در ابتدا اجازه دادم تا بازیگران با اثر مواجه شوند و تصویر پیش‌فرضی به آن‌ها ندادم، تصریح کرد: به نظرم برای رسیدن به هدف به اندازه شعاع دایره راه وجود دارد. به صورت نامحسوس بازیگران را به سمت آنچه که می‌خواستم سوق دادم. هر کدام نسبت به مسائل تصویرهای خاص خود را داشتند و سعی کردم با جمع‌بندی از میان تصاویر به این نمایش که اکنون روی صحنه است، برسم. 

این بازیگر تئاتر همچنین افزود: احساس من این است که نمایش "غسال‌خونه" به شیوه رئال نزدیک است و کمی نیز سوررئال است. اسم و سبکی نمی‌توانم به آن شیوه اثر بدهم چرا که از هر زاویه شمه‌ای از هر سبکی در آن پیدا می‌شود.

ملک مکان درباره حضور غلام کویتی‌پور به عنوان خواننده در این نمایش، متذکر شد: آقای کویتی‌پور خواننده زمان جنگ آهنگی به نام "همانا" را در باب خیانت به میهن در بعضی از اجراها به صورت زنده می‌خواند. آقای کویتی‌پور پیش از اینکه متنی وجود داشته باشد، خود بانی و باعث اجرای این نمایش شد. در این مسیر نمی‌توانیم از حضور امیررضا خادم و موسسه نسل آفتاب نیز چشم‌پوشی کنیم.

وی درباره معیار انتخاب بازیگران نمایش "غسال‌خونه" نیز خاطرنشان کرد: برای من چهره و معروف بودن ملاک انتخاب نبود با اینکه این امکان را داشتیم از میان سلبریتی‌ها بازیگران نمایش را انتخاب کنیم، به سراغ هنرمندانی رفتم که مقوله شرافت، عشق و از جان گذشتگی را درک کنند. نشست‌هایی با بازیگران بسیاری داشتیم و انتخابی از میان کسانی داشتیم که با جان و دل این مباحث را درک می‌کردند.

مصطفی ملک مکان با اشاره به اینکه موقعیت نمایش لامکان و لازمان است، گفت: فضای غسال‌خانه‌ای را داریم که ممکن است در هر مکان از کره زمین باشد. غسال‌خانه‌ای که طی 1700 روز تعدادی جنازه از شهدا را می‌شویند. البته جنازه شهید شسته نمی‌شود بلکه آماده‌سازی می‌شود. این غسال‌خانه رئیسی دارد که معتقد است همه چیز باید به دقت و درستی انجام شود تا جنازه‌ها به دست خانواده‌هایشان برسد.

وی در ادامه اضافه کرد: اما از آنجا که غسال‌خانه امکانات لازم را نداشت کارگران آن به رئیس درخصوص آماده‌سازی شهدای جدید دروغ می‌گویند و تعدادی جنازه را هر روز به صورت تکراری پاک‌سازی می‌کنند. رئیس متوجه حقیقت می‌شود و کاری از دستش بر نمی‌آید. در لابه‌لای نمایش مشاهده می‌شود که از این موقعیت سوءاستفاده‌های مالی و شخصی می‌شود.

یادآور می‌شود نمایش "غسال‌خونه" با بازی اردوان اربابی، علی برقی، رامین پرچمی، مصطی پوریوسف، محمد حسینی، جوانه دلشاد، حسین سپهرنژاد، نادر فلاح، اریک قاراسمیان، شبنم گودرزی و هادی محرابی تا 14 مهر ماه ساعت 19 با مدت زمان یک ساعت و سی دقیقه در تالار حافظ به روی صحنه است.

غلام کویتی‌ پور سهند خیرآبادی نمایش غسالخانه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین