کد خبر: 11960 A

تئاتر باید از تفکر جاری شود نه گیشه/ جریانی هست که الگو را تحمیل می‌کند

تئاتر باید از تفکر جاری شود نه گیشه/ جریانی هست که الگو را تحمیل می‌کند

آروند دشت‌آرای با اشاره به اینکه این روزها جریانی در تئاتر ایجاد شده که انگار همه باید از آن فرمول استفاده کنند، گفت: نمایش «بین خودمان باشد» تلاش کرده بدون الگوسازی رسمی فقط یک تئاتر باشد.

ایران آرت: این کارگردان تئاتر درباره نمایشی که مدتی است در سالن تئاتر «آفتاب» اجرا می‌شود، بیان کرد: این نمایش حدود چهار سال قبل یک بار دیگر هم اجرا شده بود که اجرایش به ایده و ورک‌شاپ‌هایی برمی‌گشت که آن زمان با حضور یکسری علاقه‌مند و در حوزه‌های مختلف با هدف انتقال تجربه دنبال شد. این کارگاه‌ها که رایگان بودند در مدت 18 ماه برگزار شدند و با توجه به تمرینات منظمی که داشتند حدود 10 تا 20 نفر در نهایت باقی ماندند.

او افزود: اولین باری که این کار به صحنه رفت، متن نمایش در نتیجه حرف‌ها و دغدغه‌ها و تمرین‌های همان تعداد افرادی که در گروه مانده بودند، توسط فارس باقری نوشته شد و الان پس از سه سال همان متن و تقریبا با همان گروه اجرا می‌شود. البته در این مدت برخی از افراد آن گروه دیگر نتوانستند تئاتر را دنبال کنند و افراد دیگری جایگزین شدند.

دشت‌آرای یاداور شد که قرار بود همزمان با این نمایش، در ادامه برپایی یک کارگاه دیگر نمایشی با نام «به تو ربطی ندارد» با 11 اجراگر آماده شود که آن هم تا اواخر آبان‌ماه به صحنه می‌رود.

کارگردان نمایش‌های «باغ مرگ» و «درباره تصویرت از من تجدید نظر کن» همچنین به ایسنا، خاطرنشان کرد: ایده اصلی «بین خودمان باشد» این است که تئاتر بسازد آن هم بدون الگوهای رسمی تئاتر و قرار نیست خود را در جایی خاص قرار دهد چراکه جریانی در تئاتر به وجود امده که به همه فشار می‌اورد و انگار همه باید از آن فرمول استفاده کنند. تئاتر باید از تفکر جاری شود نه از راه گیشه، البته درآمدزایی می‌تواند تکمیل‌کننده باشد نه اصل جریان.

وی افزود: به همین دلیل فکر می‌کنم تئاتر باید کاری باشد که تفکری را منتقل کند و ما باید به تماشاگران یاد دهیم کارهایی را ببینند که اتفاقا کمدی و فانتزی نیستند وحتی چهره شناخته شده هم ندارند، اما تئاتر هستند و این اگر اتفاق بیفتد عمیقا در تربیت فرهنگ تماشاگر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

بر اساس این گزارش، «بین خودمان باشد» قصه بازیگرانی است که حسرت‌ها و آرزوهای‌شان را بی پروا در میان تماشاگران فریاد می‌زنند.

در این نمایش که تا آخر آبان‌ماه روی صحنه است، نیما انصافیان، ساناز باقری، نگین تبرا، مسعود جعفری، دیبا خاتمی، آوا درویشی، هانیه راد، فرشته رازقی، نرگس سعیدی نژاد، شهاب عباسیان، گلنوش قهرمانی، مهراد ماکویی، امین موحدی پور، میثم میرزایی، گیلدا ویشکی، امین یزدانی نژاد بازی می‌کنند.

عوامل نمایش عبارتند از: نویسنده: فارس باقری، طراح و کارگردان: آروند دشت آرای، طراح گرافیک و تبلیغات: فرهاد فزونی، ساخت قطعه موسیقی: فرشاد فزونی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: امین یزدانی‌نژاد، گروه کارگردانی: رومینا دواچی، دیبا خاتمی، مدیر صحنه: کیوان جدیری، مدیر تبلیغات و مشاور رسانه: مهسا همتی، عکاس: کیارش مسیبی، تبلیغات مجازی: محمد حیدری، ساخت تیزر: کیارش مصیبی.

 

نمایش بین خودمان باشد آروند دشت آرای
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین