کد خبر: 13146 A

یک کارگردان زلزله را مانع قوام نمایش خود اعلام کرد

یک کارگردان زلزله را مانع قوام نمایش خود اعلام کرد

کارگردان نمایش "آیولف کوچولو" تغییرات انجام شده را در راستای کاهش مونوگ‌های طولانی خواند.

ایران آرت: محمدمهدی رفیعی کارگردان نمایش «آیولف کوچولو» که در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه است درباره این اثر نمایشی گفت: این نمایش از ۸ آبان ماه در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرای عمومی خود را آغاز کرده است اما استقبال از کار آن‌طور که انتظار می رفت، نبود.

وی ادامه داد: تعطیل شدن چند روز از نمایش به دلیل ایام شهادت و همچنین همدردی با زلزله زدگان باعث شد این اثر نمایشی نتواند آنطور که باید قوام پیدا کند چون ۴ - ۵ نفر از بازیگران با وجود این که تحصیلات تئاتری دارند و قبلا در جشنواره های دانشگاهی اجرا داشته اند با این نمایش اولین تجربه بازیگریشان را روی صحنه تئاتر سپری کردند و من نیز اولین تجربه کارگردانی حرفه ای ام را از سرگذراندم و همین تعطیلی ها باعث شد به کیفیت اجرا لطمه وارد شود.

رفیعی درباره بازخوردهایی که از اجرا دریافت کرده است، بیان کرد: نمایش «آیولف کوچولو» بیشترین بازخورد مثبت را از مخاطبان متاهل و خانواده داری که دارای فرزند هستند، دریافت کرده است چون این نمایش قصه مرگ یک کودک را به تصویر می کشد به همین جهت افرادی که تجربه زیست زیادتری دارند ارتباط بیشتری با کار برقرار می کنند.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: «آیولف کوچولو» نوشته هنریک ایبسن است و در اوج پختگی این نویسنده به نگارش درآمده است. داستان درباره خانواده ای است که یک فرزند معلول دارند. پدر خانواده یک اندیشمند و فیلسوف است که در حال نگارش کتاب «مسئولیت انسان» است اما دچار توقف ذهنی شده و تصمیم می گیرد برای باز شدن ذهنش به کوهستان سفر کند که در این سفر با پدیده مرگ روبرو می شود و تصمیم می گیرد نوشتن کتاب را متوقف کرده و برای کمک به پسرش به خانه بازگردد و او را به یک ابر انسان تبدیل کند اما آیولف کوچولو همان روز در دریا غرق و همین مساله باعث بروز اتفاقات متعددی می شود ...

رفیعی درباره تغییراتی که در متن برای اجرای عمومی داده است، گفت: اگر می‌خواستم نگاهی کاملا وفادارانه به نمایشنامه داشته باشم فقط دورخوانی متن ۱۴۰ دقیقه به طول می انجامید به همین جهت تصمیم به بازنویسی نمایشنامه گرفتم و در این روند خیلی از پرگویی‌ها و مونولوگ‌های طولانی کوتاه شد و تلاش کردم بیشتر جانمایه و تم اصلی نمایشنامه را که مواجهه انسان با هستی و مرگ و مسئولیت پذیری است، پررنگ شود.

این کارگردان جوان در پایان صحبت هایش درباره صحنه پردازی نمایش به مهر گفت: به این دلیل که باید دکور را پرتابل طراحی می کردیم بخشی از ایده هایم در طراحی صحنه حذف شد و از آنجا که متن نیز به شکلی مینیمال بازنویسی شده بود در طراحی صحنه هم مینیمال عمل کردیم و از حداقل آکسسوار نیز استفاده شده است.

پانته آمیر فصیحی، کسری قانع، میناصفدری، کامران محسنی، محبوبه عباسی، ایلیا قلی پور بازیگران نمایش «آیولف کوچولو» هستند که تا جمعه ۳ آذرماه ساعت ۲۱ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است.

 

نمایش آیولف کوچولو محمد مهدی رفیعی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین