کد خبر: 15823 A

روایت عروسک‌های کوچک از دنیای درون انسان‌ها/عکس

روایت عروسک‌های کوچک از دنیای درون انسان‌ها/عکس

گفت و گو و تعامل محور اصلی نمایش "چهار راه" است که در بخش خارج از صحنه جشنواره فجر اجرا می‌شود.

ایران آرت: گلرخ نفیسی، کارگردان نمایش "چهار راه"، این اثر را یک پرفورمنس متفاوت خواند و درباره اجرای آن در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اثر یک پرفورمنس متفاوت است و به واسطه حضور در بخش خارج از صحنه در چهار راه ولیعصر  اجرا می‌شود.

او درباره نحوه اجرای این پرفورمنس توضیح داد و بیان کرد: در این پرفورمنس من با کمک رهگذران و افراد حاضر در خیابان عروسک بزرگی را می‌سازم. به این شکل که هر فردی که تمایل داشته باشد، در صندلی رو به روی من می‌نشیند و ما به تعامل و گفت‌وگو می‌پردازیم.

این هنرمند ادامه داد: در طول این مدت افراد به پر کردن عروسک‌های کوچک پارچه‌ای می‌پردازند و من طرحی از صورت آنان را بر روی این عروسک‌ها طراحی می‌کنم.

نفیسی افزود: در ادامه  این پروسه من از افراد می‌خواهم که یک تاریخ مهم را از سال 61 به بعد در زندگی خود انتخاب کنند و بر روی عروسک خود بنویسند. به عنوان مثال تاریخ تولد فرزند، مهاجرت، ازدواج و یا هر چیز دیگری که برای آنان مهم‌ترین اتفاق در زندگی‌شان بوده است روی این عروسک‌ها نقش می‌بندد.

نمایش چهار راه

او از ساخت یک عروسک بزرگ‌تر با استفاده از نمونه‌های کوچک خبر داد و بیان کرد: پس از اینکه عروسک‌های کوچک کامل شدند، عروسک بزرگی را با آنان می‌سازم که در شب پایانی این پرفورمنس که در باغ کتاب برگزار می‌شود، بین مخاطبان تقسیم می‌شود.

این هنرمند تم اصلی این کار را حضور مردم و گفت و گو خواند و گفت: تاکنون این کار در گالری دستان و بندرعباس اجرا شده و هر بار فرمی متفاوت به خود گرفته است زیرا هدف اصلی این اثر استفاده از فضای عمومی و تبدیل آن به یک کارگاه است تا افراد بتوانند بیشتر به تعامل و گفت و گو بپردازند.

نفیسی نقش مردم در این پرفورمنس را بسیار مهم خواند و بیان کرد: این پرفورمنس در اطراف تئاتر شهر اجرا می‌شود، جایی که قشر وسیعی از تماشاگران جدی تئاتر خیابانی گرفته تا رهگذران، دانشجویان و فروشندگان حضور دارند به همین خاطر می‌توان گفت که این بافت استثنایی است.

او القای معنای وحدت و کثرت را در دل این پرفورمنس پررنگ دانست و تصریح کرد: در این پرفورمنس نوعی وحدت و کثرت شکل می‌پذیرد زیرا عروسک‌های کوچک به مرور چهره پیدا می‌کنند و در نهایت به یک فردیت بزرگ‌تر تبدیل می‌شوند.

این هنرمند، گفت‌وگو محور بودن این دوره از جشنواره تئاتر فجر را یک اتفاق مثبت خواند و افزود: این دوره از جشنواره بر مبنای گفت‌وگو محوری است و این برای ما بسیار مهم است زیرا به واسطه آن طیف گسترده‌ای از هنرمندان تئاتر را به خود جذب کرده است و امکان گفت‌وگو و تعامل را فراهم می‌کند به همین خاطر امیدوارم که علاوه بر هنرمندان، مردم نیز از این جشنواره به درستی بهره‌مند شوند.

نمایش چهار راه

نفیسی ادامه داد: از نظر من "چهارراه" فقط محل عبور نیست، محل ملاقات هم هست. من اینجا در این چهارراه دست‌اندرکار ساختن هیولایی هستم. روحش را اما از حرف‌های مردم در بدن هیولا خواهم دمید و از صورت‌های آنها به هیولا صورت خواهم داد.

او افزود: در واقع من در این اثر چشم به راه مردم هستم تا به هنگام عبور از چهارراه لختی درنگ کنند و با هم به گفتگو بنشینیم. درباره جشنواره تئاتر فجر باهم گفتگو خواهیم کرد و از مناسبت برپا شدنش به مدت ۳۶ سال، از تاریخ‌هایی که به عدد از این سال‌ها به خاطر سپرده‌ایم و از لایه‌های پیدا و پنهان چهارراه ولیعصر. در این فاصله من صورت آنها را روی بدن‌های بدون صورت عروسک‌هایم ترسیم می‌کنم و عروسک‌ها را وارد جسم بی‌جان هیولا خواهم کرد تا از نفس گفتگوها و صورت‌های ما جان بگیرد.

بر اساس این گزارش، در نمایش "چهار راه"، هاله قاسمی  و احمد کدیور نیز به عنوان دستیار و ایده‌پرداز از نخستین مراحل اجرای کار در کنار گلرخ نفیسی حضور دارند.

علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند ساعت 18:30 دوم، چهارم، هفتم و هشتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر و ساعت 11 هفتم بهمن ماه به باغ کتاب مراجعه کنند.

سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر نمایش چهار راه گلرخ نفیسی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین