کد خبر: 16249 A

همزیستی آقای بازیگر با موش/ دردهای زندگی انسانی روی صحنه

همزیستی آقای بازیگر با موش/ دردهای زندگی انسانی روی صحنه

کارگردان نمایش "بیگانه خوران" این اثر را داستان همزیستی یک مرد با موش خواند.

ایران آرت: حامد رحیمی نصر نویسنده و کارگردان نمایش «بیگانه خوران» که در تماشاخانه شانو روی صحنه است،  گفت: این اثر نمایشی که از اول بهمن ماه در تماشاخانه شانو به صحنه رفته است روایت تنهایی یک بازیگر سینما و تئاتر و هم زیستی اش با یک موش را به تصویر می کشد.

وی ادامه داد: این فارغ التحصیل تئاتر از لحاظ ذهنی دچار پارادوکس شده و زندگی مشترکش به هر دلیلی فارغ از جزئیات در حال از هم پاشیدن است. او به دلایل انسانی فردی منزوی شده است؛ اتفاقی که در زندگی بسیاری از افراد رخ می دهد و حالا از سر تنهایی و انزوایی که در آن قرار گرفته یک موش‌ را به عنوان همخانه پذیرفته است.

این کارگردان تئاتر درباره همزیستی یک موش با انسان به مهر بیان کرد: ممکن است هر مخاطبی درباره این موضوع آنالیز متفاوتی داشته باشد ولی بحثی که وجود دارد این است که یک موش دو سال و نیم زندگی می‌کند و یک انسان در حالت متوسط ۷۰ سال عمر می‌کند پس هشت ماه زندگی مشترک مرد داستان با یک موش به نوعی یک سوم طول عمر موش است اما برای آن مرد زمانی کوتاه است که مثل یک پروسه می‌ماند که در نهایت به یک استحاله منجر می شود تا جایی که موش با کتابخانه خاک گرفته مرد ارتباط برقرار می کند و مرد حسرت می‌خورد که این موش چقدر بدون دغدغه است.

رحیمی نصر درباره نگارش نمایشنامه و دغدغه هایی که دنبال می کند، بیان کرد: مساله اصلی که در این اثر نمایشی قصد به تصویر کشیدنش را داشتم و در ساختار متن هم پررنگ است، دغدغه انسان بودن است که در آن یک دیدگاه فرامرزی وجود دارد به این ترتیب که افرادی هم که خارج از ایران زندگی می کنند با متن ارتباط برقرار کردند چون حرف این نمایشنامه ارتباطی به فرهنگ و آداب ایرانی و یا مسایل ایدئولوژیک ندارد و مساله ای جهان شمول را مطرح می کند.

وی در پایان درباره اجرا در تماشاخانه شانو اظهار کرد: خوشبختانه کارمندان این تماشاخانه برخورد خوبی با گروه ها دارند و در حد توانشان امکانات سالن را در اختیار ما قرار دادند. قطب الدین صادقی مدیر تماشاخانه فضای بسیار خوبی را به وجود آورده که امیدورام ماندگار باشد و شرایطی در تئاتر ما فراهم شود که مخاطبان فارغ از نام ها به دیدن آثار نمایشی بنشینند.

«بیگانه خوران» به داستان بازیگر تئاتری می پردازد که شکست خورده از بازخورد جامعه و زندگی مشترکش به جبر تنهایی، یک موش را به عنوان رفیق و همخانه اش پذیرفته است. مرد مجبور به اسباب کشی است و این نمایشنامه راوی آخرین شب هم خانگی این ۲ است.

علیرضا مهران و حامد رحیمی نصر در این نمایش به ایفای نقش می پردازند که تا ۳۰ بهمن ماه هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه شانو به صحنه می رود.

تماشاخانه شانو نمایش بیگانه خوران حامد رحیمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین