کد خبر: 29017 A

السا فیروزآذر و ماجرای شهرزاد و فروید

السا فیروزآذر و ماجرای شهرزاد و فروید

السا فیروزآذر از نخستین تجربه کارگردانی خود در تئاتر خبر داد.

ایران آرت: السا فیروزآذر با اشاره به اینکه ۱۳ دی تا ۱۵ بهمن نخستین تئاتر خود را به نام "هزار و یک تو" در سالن اصلی عمارت نوفل‌لوشاتو اجرا می‌کند، به خبرگزاری ایلنا گفت: "هزار و یک تو" ترکیبی از هزار و یک شب و هزارتوی پیچیده روان آدم‌هاست.

او با بیان اینکه این نمایشنامه را برای پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود نوشته بود، گفت: کاراکترهای اصلی "هزار و یک تو"، شهرزاد و فروید هستند؛ شهرزاد روان‌درمانگری بود که با هنرش و داستان‌پردازی ملک را درمان کرد و فروید هم که روان‌درمانگر علمی است. در این نمایش، این دو همدیگر را در یک ناکجاآباد می‌بینند که مدتی بعد متوجه می‌شوند این ناکجاآباد درواقع خواب آدمی در قرن دیگری است. این آدم فردی روان‌رنجور و بدبین است و شهرزاد و فروید تصمیم می‌گیرند خواب او را به سمت اتفاق‌های خوبی ببرند تا از استرس‌ها و شک‌های‌اش کم کنند.

این بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به نخستین تجربه کارگردانی‌اش در تئاتر گفت: از بیست و سه سالگی‌ام که اولین فیلم کوتاهم را کار کردم روند نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم کوتاه ادامه داشت تا اینکه متوجه شدم چقدر کارگردانی را دوست دارم. یکی از فیلمنامه‌های سینمای بلندم را با بچه‌های کلاسم ساختم اما متوجه شدم بیشتر به سمت دکوپاژ می‌روم تا میزانسن و حس کردم در این زمینه ضعف دارم و روح زندگی در کارم نیست. با خودم فکر کردم بهترین تمرین برای میزانسن در تئاتر است که دوربینی در کار نیست و شما زندگی و حرکت‌ها را طراحی می‌کنید که چه اتفاقی بیفتد.

فیروزآذر ادامه داد: ابزارم برای ورود به تئاتر بازیگری بود و از طریق آن دو تئاتر کار کردم که در طول تمرین‌ها به نحوه کار کارگردان‌ها دقت می‌کردم. نزدیک سه سال در کار آقای کاوه آهنین‌جان بودم و خیلی چیزها یاد گرفتم؛ هرچند که قبلش هم در سینما دستیار کارگردان‌هایی همچون تهمینه میلانی و مهدی کرم‌پور بودم که کار کردن با آنها تجربه جذابی به شمار می‌آمد. در این پروسه از هرکسی سعی کردم چیزی یاد بگیرم و در نهایت خواستم نتیجه این آموزش‌ها را در تئاتر محک بزنم و نمایشنامه‌ام را اجرا کنم.

او همچنین با اشاره به انتخاب بازیگران "هزار و یک تو" گفت: بازی در این نمایش کار سختی است. ۲۲ بازیگر فرم داریم که تعدادی از آنها بچه‌های کارگاه خودم هستند و "هزار و یک تو" کار اول‌شان محسوب می‌شود اما برخی دیگر از بازیگران حرفه‌ای پرفورمنس هستند. در کنار اینها، نیلوفر پارسا، ادیب قریب، نسیم شجاعی و بابک قادری چهار بازیگر اصلی هستند که در این نمایش دیالوگ دارند.

السا فیروزآذر عمارت نوفل لوشاتو تئاتر هزار و یک تو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین