کد خبر: 31193 A

سگی که تلویزیون جنباند!

سگی که تلویزیون جنباند!

حسین هاشم پور

ایران آرتحسین هاشم پور : احتمالا شما از این ادعای من تعجب نمی کنید که برخی خبرهای تلویزیون فقط و فقط برای خراب کردن اعصاب مخاطب و چه بسا تنش آفرینی ساخته می شود و هیچ کارکرد دیگری ندارد. 

نمونه اش همین خبر بسیار عجیب غریبی که با تیتر :"گزارش 20:30 از فرو رفتن یک بازیگر در نقش سگ" در فضای مجازی به سرعت چرخید و به گواه کامنت های بزرگان تئاتر در گردهمایی اعتراضی روز شنبه شان، نخستین واکنش بیننده سر درد بود.

بعید است عمق بیسوادی در رسانه ملی تا این حد باشد که نداند ایفای نقش سگ، به معنای سگ شدن آدمی که نیست. 

یعنی خبرنگار رسانه ملی نمی داند خیلی از  بلندترین مفاهیم آسمانی و انسانی در ادبیات کهن ما از کلیله و دمنه تا آثار سعدی و حتی مثنوی معنوی مولانا از زبان حیوانات بیان شده است.خوب، اگر قرار باشد این آثار نمایشی شوند یک بازیگر باید خرس شود آن یکی خر!

جالب اینکه خبرنگار محترم با قیافه حق به جانب می گوید:" این اتفاقات عجیب و نامتعارف هر چند کم، ولی به نظر می رسد تعریف هنر فاخر را زیر سوال می برد"

و طبق سنت کهن تلویزیون، بریدن از هر جایی و چسباندن به هر جای دیگر، گزارش مزبور با جمله ای از آقای سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ به جمله خانم خبرنگار دوخته شده که:"رویکردهای دولت دوازدهم توجه به هنر فاخر است" 

با این گزارش، تنش مطلوب تلویزیون در جامعه تئاتر کلید می خورد، تا آن سان که یکشنبه روابط عمومی معاونت توضیح رسانه ای می دهد این گفته آقای معاون هیچگونه ربطی به گزارش خانم خبرنگار ندارد و تدوین دروغین است. 

دو: آنها که شنبه در گردهمایی اعتراضی خانواده تئاتر حاضر بودند شاهدند که تلویزیون چه محبوبیت غریبی بین اهل هنر دارد!! 

واقعا ساخت این گسست عمیق و به وجود آورد این میزان نقد و اعتراض هنر می خواهد! 

از این روست که همه با رویه تنش زای تلویزیون در همه این سالیان خو گرفته اند و غم چندانی هم به دل راه نمی دهند زیرا به تجربه می داند تلویزیون هر کس را تخریب کرده او بهتر و بیشتر دیده شده است. 

مشکل اما آنجاست که جعبه جادویی که قرار بود دانشگاه باشد، در تلاش است تا جامعه ای کم سواد بسازد و در این راه از هیچ کوششی هم دریغ نمی کند.

سه: تلویزیون مدام از ورود پول های مشکوک به هنر دم می زند و ابایی ندارد لابلای برنامه هایش بگوید پولشویی، پول کثیف... در حالیکه مردم از همه چیز خبر دارند. 

مثلا آقای رضا کیانیان به روزنامه جام جم، روزنامه صدا و سیما گفته است:" تلویزیون به نوعی قمارخانه شده است، پر از به اصطلاح مسابقه که روی کازینوها را کم می‌کند. خب این‌ها که از بلیت بخت‌آزمایی بدتر است، اگر قبلا فقط یک بلیت بخت آزمایی بود الان چندین نوع از آن فقط در تلویزیون است. اگر آن زمان حرام بود، پس این‌ها چیست؟"

این گفته، غیر از آنتن فروشی های رسوای تلویزیون است که نه تنها برنامه بلکه گاه شبکه را به اسپانسرها می فروشد؛

تلویزیونی که از زبان خبرنگاران و کارشناسانش هشدار ورود سرمایه های مشکوک می دهد پاسخ نمی دهد چرا بصیرت نداشته آن دو موسسه ای که پول مردم بینوا را بالا کشیده را ماهها و ماهها تبلیغ کرده و بحران ملی به وجود آورده است.

چهار: مدتهاست به هنرمندان توصیه می شود در شرایط خاص این روزهای کشور حساسیت ها را درک کنند و بر اساس منافع ملی حرکت کنند، هنرمندانی که در صفحات شخصی یا آثار هنری شان مخاطب آنچنانی هم ندارند؛ آیا بیش و پیش از همه چنین توصیه ای زیبنده صدا و سیما به خصوص تلویزیون نیست؟!

 

حسین هاشم پور حسین عبدالهاشم پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین