کد خبر: 31483 A

نمایشی که کتاب را تبلیغ می‌کند / روایت پیام دهکردی از "هفت شب، هفت کافه"

نمایشی که کتاب را تبلیغ می‌کند / روایت پیام دهکردی از "هفت شب، هفت کافه"

پیام دهکردی، کارگردان و بازیگر تئاتر از پروژه "هفت شب، هفت کافه" می‌گوید که با اجرای تئاتر، مردم را به کتابخوانی تشویق می‌کند.

ایران آرت: پیام دهکردی برای ترویج کتابخوانی در میان مردم دست به تولید تئاتری با عنوان "هفت شب، هفت کافه" زده است. این پروژه از ۲۹ دی آغاز شده است و تا پنجم بهمن ادامه خواهد داشت. 

به گزارش خبرآنلاین، پیام دهکردی با اشاره به این که مطالعه اندک مردم، یک دغدغه جدی است، می‌گوید: "یکی از حوزه‌ها و ارکان‌هایی که به ارتقای سطح جامعه کمک می‌کند، همین حوزه‌ کتاب است و با توجه به پایین بودن سرانه‌ مطالعه‌ هر ایرانی که واقعا تاُسف‌بار است، سعی کرده‌ایم که یک ساعت تبلیغ فرهنگی ناب کتاب را با این نمایش انجام دهیم."

او ادامه می‌دهد: "چیزی که باعث رشد یک جامعه می‌شود، عمیق شدن آن جامعه است و چیزی که باعث عمیق شدن جامعه می‌شود، کتاب و کتابخوانی است. اگر کتاب به یک رکن جامعه تبدیل شود، فرهنگ مکتوب ما را بالا می‌برد  و فرهنگ مکتوب باعث می‌شود که دچار اشتباهات مکرر نشویم، تاریخ را تکرار نکنیم و از خطاها عبرت بگیریم. همه این‌ها از دل همین کتابخوانی‌ها اتفاق می‌افتد که به آن فرهنگ می‌گوییم."

دهکردی می‌افزاید: "در سال‌های گذشته کتاب‌خوانی همواره دغدغه‌ من بوده است و تلاش کرده‌ام جریان‌هایی را برای تشویق نسل آینده به کتاب‌خوانی راه بیندازم. به همین واسطه هم فکر کردم چه‌گونه می‌توانم کتاب‌خوانی را گسترش و ارائه دهم که مردم جذب شوند."

5126557

این کارگردان و بازیگر می‌گوید: "مخاطبان نمایش ما، صرفا قشر جوان و کتاب‌خوان جامعه نیست بلکه اجرا و موضوع این اثر طوری است که افراد بیگانه با کتاب‌ هم جذب این نمایش می‌شوند. مخاطبان این نمایش از رده نوجوانی شروع می‌شوند و تا کهن‌سالی ادامه دارند. منِ پیام دهکردی اگر می‌خواهم دوران پیری آسانی داشته باشم، باید امروز برای نسل جدید سرمایه‌گذاری کنم، آنان که مدیران یا هنرمندان آینده‌ی این سرزمین خواهندبود."

او ادامه می‌دهد: "این تجربه را به یک شکل دیگر در لاهیجان انجام داده‌ایم که خروجی‌های خوبی هم داشت، به همین سبب فکر کردیم شاید خوب باشد که در تهران هم انجام بدهیم. به همین منظور افرادی را که با دغدغه‌ تربیت صدا و گفتار در کارگاه گویندگی من شرکت کرده بودند، بازیگران این تئاتر هستند که هیچ یک از آنها در واقع اهل هنرهای نمایشی نیستند."

این هنرمند عرصه تئاتر می‌گوید: "جریان‌های اثرگذاری که ما از آن به عنوان جریان فرهنگی یاد می‌کنیم، اگر مداومت نداشته باشند، اثر گذار نخواهند بود. چون از این جریان‌ها حمایتی نمی‌شود و پشتوانه ندارند، خودمان با دست خالی باید کارهایی را انجام دهیم که انقطاعی می‌شوند. شما ببینید برای بستن کمر بند ایمنی چه قدر فرهنگ‌سازی صورت گرفت تا الان همگانی شده است. این اجماع عمل‌گرایانه متاسفانه در حوزه‌های فرهنگی نیست و اگر هم هست یا اندک یا الکن است."

دهکردی در پایان تاکید می‌کند: "خیلی از آدم‌های موثر که هم دانش دارند و هم دلسوز سرزمین‌شان هستند، گرفتار معاش زندگی و نان شب هستند و فرصتی برای کار مضاعف نیست. آن کسی که کار مضاعف فرهنگی می‌کند، در واقع جهاد می‌کند. ما آنقدر خون دل از غفلت و نا کارآمدی‌های مسئولین در حوزه فرهنگ کشیدیم که فهمیدیم همواره در شرایط جنگ هستیم و دانستیم زمانی که یک کار را می کنیم، باید همزمان یک کار دیگر را هم انجام بدهیم."

تئاتر کتابخوانی پیام دهکردی هفت شب، هفت کافه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین