کد خبر: 38559 A

رضا صادقی اپرا می‌خواند/ روایتی عاشورایی با حضور خواننده‌های معروف

رضا صادقی اپرا می‌خواند/ روایتی عاشورایی با حضور خواننده‌های معروف

بهروز غریب‌پور از اجرای اپرا نمایش "عاشورا" با حضور خوانندگانی همچون رضا صادقی و محمد معتمدی خبر داد.

ایران آرت: بهروز غریب‌پور کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و سرپرست گروه اپرای عروسکی آران، در خصوص اجرای اپرای عاشورا گفت: اپرا نمایش "عاشورا" سومین تولید گروه عروسکی آران است که با هدف تغییر شیوه اجرای اپرای ایرانی روی صحنه می رود. همه تولیدات گروه عروسکی ما درباره عاشورا، برگرفته از موسیقی و آوازخوانی ایرانی و متأثر از تجارب ۵۰۰ ساله تعزیه است. پس از اپرای "عاشورا" آثار مولوی، حافظ، خیام و ... هم ساخته شد و همین روش را ادامه دادیم.

وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: این اپرا نمایش نقطه عطفی در جهان نمایشی ماست؛ به رغم اینکه برخی از نویسندگان و کارگردان‌ها سعی کردند از امتیازات و ویژگی‌های تعزیه استفاده کنند اما غالباً به فرم توجه داشته و آنچه که در خود زبان تعزیه بود را به طور مستقیم استفاده نمی‌کردند.

غریب پور با اشاره به اینکه سعی کرده است نشان دهد در اپرا نمایش "عاشورا" اندیشه دراماتیک وجود دارد و آوازخوانی‌ها و لحن‌ها آگاهانه و بر اساس تجربه اجرا شده است، بیان کرد: از نظر ساختاری سعی کردم شخصیت محتشم کاشانی را در حالتی نشان دهم که از تونل زمان عبور و با مرثیه "باز این چه شور است که در خلق عالم است" وارد تاریخ عاشورا می شود. در واقع عملاً محتشم کاشانی همرزم یاران امام حسین (ع) می شود؛ بنابراین ساختار نمایش هم مدرن و هم بر اساس ساختار سنتی ایرانی است.

این کارگردان در خصوص عوامل حاضر در اپرا نمایش "عاشورا" گفت: در این اپرا، خواننده‌هایی که امروز شهرت ملی و بین المللی دارند مانند محمد معتمدی، رضا صادقی، مصطفی محمودی و مهدی امامی حضور خواهند داشت. متن آن نیز توسط بهزاد عبدی نوشته شده است. ملودی‌ها نیز تحت تاثیر نوحه خوانی‌ها و تعزیه ساخته شده و از آثاری است که در خارج از ایران به کرّات به اجرا در آمده است.

غریب پور در پایان خاطرنشان کرد: اجرای اپرا نمایش "عاشورا" از ۱۳ شهریور آغاز می‌شود. به دلیل اینکه نمایش در قالب رپرتوار است، مدت محدودی به اجرای عمومی آن خواهیم پرداخت. هر اجرایی محدودیت دارد و ما به صورت طولانی مدت آثار را اجرا نمی‌کنیم. پس از آن اپرای "حافظ" را با صدای علیرضا قربانی و آهنگسازی امیر پورخلجی روی صحنه خواهیم برد.

 

تئاتر نمایش رضا صادقی محمد معتمدی بهروز غریب پور اپرای عروسکی آران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین