کد خبر: 39381 A

روزهای خوش تئاتر خیابانی در شهر مرزی/ هنرمند ایتالیایی: این رویداد در دنیا کم‌‎نظیر است

روزهای خوش تئاتر خیابانی در شهر مرزی/ هنرمند ایتالیایی: این رویداد در دنیا کم‌‎نظیر است

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در حالی به پایان رسید که حضور گروه‌ها و هنرمندان با رنگ‌ها و نواها و لباس‌های متنوع محلی، فضای پرشوری را به جشنواره بخشیده بود.

ایران آرت: چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان که جمعه هفته گذشته با اجرای یک گروه ایتالیایی در سنندج آغاز شده بود، دیروز پس از 86 اجرا به خط پایان رسید. در بخش بین‌الملل این جشنواره نیز برای نخستین بار ١١ کشور خارجی با ارائه ١٠ اثر به رقابت پرداختند. گرچه برای شرکت کنندگان زمینه های فرهنگی جشنواره و تاکید بر تعامل فرهنگی و گفت وگوی فرهنگ‌های بومی شرکت کننده در جشنواره قابل توجه بود، اما مسئولان بیش از دوره های قبل بر فعال‌سازی دیگر ظرفیت های جشنواره به ویژه قابلیت‌های اقتصادی و زمینه های جذب گردشگر تاکید دارند. چنانکه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از فرا رسیدن زمان بهره‌برداری اقتصادی از جشنواره خبر داد و وزیر ارشاد هم در پیام خود قدم بعدی را معرفی مریوان به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه عنوان کرد. 

روزهای خوش جشنواره در مریوان

به گزارش همشهری، یکی از ویژگی های این دوره از جشنواره شادپیمایی گروه‌ها و هنرمندان شرکت‌کننده در روز اول با رنگ‌ها و نواها و لباس‎های متنوع محلی بود که فضای پرشوری به جشنواره بخشید. همچنین اجرای نمایش در روستاهای شهرستان مریوان و استقبال روستاییان، ابتکاری بود که موجب شد عنوان "پایتخت تئاتر خیابانی کشور" را بیش از پیش برازنده شهرستان مریوان بدانیم. 

یکی از اهالی روستای "ینگیجه" که یکی از دو نمایش اجرا شده در روستایشان را تماشا کرده است، به همشهری می‌گوید: من نمایش "مبارز (زینب پاشا) " رادیدم و بسیار لذت بردم. امیدوارم این جشنواره آن‌قدر رونق بگیرد که سال های بعد در تعداد بیشتری از روستاها نمایش اجرا شود و افراد بیشتری لذت ببرند.

 یک دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی هم در این باره به همشهری می‎گوید: من در شهر همدان تحصیل می‎کنم و هر سال در زمان برگزاری جشنواره بین‎المللی تئاتر خیابانی به زادگاهم برمی‎گردم. "آرمان رشیدی" می‌افزاید: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان امروز پس از پشت سر گذاشتن 14دوره به یک برند فرهنگی، هنری تبدیل شده است و توانسته تعداد زیادی گردشگر را همزمان با جشنواره به این شهرستان گردشگرپذیر بیاورد. 

وی با اشاره به استقبال پرشور مردم از جشنواره تئاتر خیابانی اظهار می‎کند: بخش بزرگی از تماشاچیان جشنواره شهروندان مریوانی هستند که هنگام کار و تلاش روزانه‌شان از این اتفاق هنری دیدن می‎کنند و در میان آنها علاوه بر جوانان، پیرمردان و پیرزنان نیز دیده می‎شود. 

رشیدی ادامه می‎دهد: جشنواره در فصل برگزاری‌اش به مردم شهر مریوان انرژی و شادی می‎بخشد و فضای گرم و پرشوری در شهر به‎ وجود می‎آورد و به مردم برای کار روزانه انگیزه می‎دهد. 

یکی دیگر از شهروندان مریوانی می‌گوید: هیچ‌چیز لذت‌بخش‌تر از این نیست که برای گردشی ساده به خیابان بیایی، اما یک نمایش درجه یک ببینی. وی با بیان این‌که روزهای برگزاری جشنواره تئاتر از بهترین روزهای سال برای شهروندان مریوانی است، می‌گوید: امیدواریم این جشنواره سال به سال پررونق‌تر باشد و با استقبال بیشتر مردم دیگر استان‌ها مواجه شود تا چرخ گردشگری این شهرستان هم بچرخد. 

تفاوت‌های این دوره از جشنواره 

شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های پیشین عنوان می‌کند: توجه به بخش آموزش و پژوهش، حضور 11 کشور خارجی و سختگیری در انتخاب آثار از جمله‌های تمایزهای این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با دوره‌های قبل بوده است.وی با بیان اینکه این جشنواره هر سال نسبت به سال قبل رشد داشته است، ادامه می دهد: در دهه اول جشنواره تثبیت شد و سپس ابعاد ملی و بین المللی پیدا کرد. اکنون جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به عنوان یک برند در حوزه تئاتر خیابانی مطرح است.

تلفیق سنت‌های گذشته با امروز 

هنرمندان خارجی‌ شرکت‌کننده در جشنواره هم ضمن ابراز رضایت از چگونگی برگزاری آن، توصیف‌های جالبی داشتند. "تیتیا بومیستر" استاد تئاتر از کشور هلند برگزاری کارناوال چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را بسیار جذاب دانست و گفت: موسیقی اصیل کُردی و ترکیب سنت با تئاتر بسیار جالب توجه بود. این استاد تئاتر اظهار کرد: تلفیق سنت‌های گذشته با امروز از طریق تئاتر خیابانی اقدام ارزشمند و ستودنی است که در جشنواره مریوان شاهد آن بودم و این کار در هلند تاکنون انجام نشده است. بومیستر با اشاره به این‌که تبادل دانش و فرهنگ از مزایای برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است، افزود: وجود جوانان علاقه‌مند به فراگیری دانش روز در مورد تئاتر خیابانی از حُسن‌های ورک‌شاپ برگزار شده در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است. 

مبادله بین هنرمند و مخاطب

"جوردی بلترامو" کارگردان نمایش "سولکس" از کشور ایتالیا هم تئاتر خیابانی را تبادل و مبادله بین هنرمند و مخاطب دانست و گفت: وجود تماشاگران مشتاق و خوب منجر به اجرایی موفق و تئاتری ارزشمند می‌شود. وی در مورد اجرای گروه خود در سنندج گفت: لحظه‌ای‌ به‌یادماندنی از حضور مردم این شهر را شاهد بودم که در کمتر جایی از دنیا نظیر آن را می‌توان یافت. وی اضافه کرد: هنر خود را به آنها عرضه کردم و آنها چیزی فراتر از هنر به من بازگرداندند و این تجربه ارزشمندی برای من بود.

 

 

تئاتر تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین