کد خبر: 42553 A

مواد بازیافتی روی صحنه تئاتر/ روایت مریم معترف از کشتی نوح

مواد بازیافتی روی صحنه تئاتر/ روایت مریم معترف از کشتی نوح

مریم معترف، از مواد بازیافتی ودور ریختنی را در نمایش " قصه‌های سفر پرماجرا کشتی نوح" استفاده کرد.

ایران آرت، "قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح" به کارگردانی مریم معترف روایتگر داستان حضرت نوح(ع) و فرمان خداوند برای ساختن کشتی و سوار کردن جفت‌های مختلف حیوانات در آن، ماجراها و اتفاقاتی که بین حیوانات در کشتی و تحت تأثیر شیطنت‌های شیطان رخ داده، نگارش کتیبه قانون زندگی در کنار هم از سوی‌ حضرت نوح و در نهایت رسیدن به خشکی بوده و روایت داستان همراه با نصب پرده نقالی مربوط به داستان کشتی حضرت نوح است.

کارگردان نمایش "قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح" درباره انتخاب قصه حضرت نوح برای اجرای تئاتر کودکان گفت: از بچگی تا نوجوانی، هر وقت قصه نوح را که در اصل داستانی مذهبی بود، می‌شنیدم برایم این سوال پیش می‌آمد که حضرت نوح چطور از همه حیوانات یک جفت را وارد کشتی کرده تا به خشکی برساند؟ اینکه چه اتفاقی بین این حیوانات می‌افتد؟ و این همه حیوان جور و واجور چطور در یک کشتی دور هم جمع می‌شوند؟

به گزارش ایلنا، مریم معترف با اشاره به اینکه این سوال‌ها در بزرگسالی هم به شکلی دیگر در ذهنش مطرح بوده، گفت: فکر کردم می‌توان از این ماجرا قصه‌ای برای بچه‌ها ساخت که آنها هم به این فکر بیفتند که چطور این تعداد حیوان می‌توانند کنار هم در یک کشتی قرار بگیرند و بعد از سفری طولانی، سالم و سلامت به خشکی برسند.

او تصریح کرد: در بخش‌های مختلف این اجرا، نکات مهم محیط زیستی و همچنین اخلاقی به زبانی ساده و از زبان حیوانات حاضر در کشتی نوح برای کودکان حاضر در سالن بیان می‌شود و یکی از ویژگی‌های قابل توجه آن ساخت عروسک‌های حیوانات با استفاده از مواد دور ریختنی پلاستیکی و بازیافتی است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: ضمن اینکه همیشه به مساله محیط‌زیست علاقه‌مند بوده‌ام و در تمام کارهایم سعی کرده‌ام به نوعی به این دغدغه بپردازم. بنابراین با خانم فائزه سیف که قبلا هم چند کار مشترک با ایشان انجام داده بودم صحبت کردم تا عروسک‌هایی از اشیای بازیافتی برای نمایش "قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح" بسازند.

معترف با اشاره به اینکه این عروسک‌ساز حیوانات مختلف و متنوعی را از اشیای دور ریختنی برای نمایش ساخت، گفت: بچه‌ها از این طریق می‌توانند آموزش ببینند که نباید هر چیزی را دور بیاندازند و بسیاری اشیا را می‌توانند بازیافت و از آن به شکل بهینه استفاده کنند.

او همچنین با اشاره به خلاءهایی که پیش روی تئاتر کودک و نوجوان قرار دارد، از آموزش تخصصی این رشته و راه‌اندازی رشته‌ای دانشگاهی برای آن گفت و تاکید کرد: تئاتر کودک می‌تواند به شکل رشته‌ای تخصصی در دانشگاه تدریس شود؛ به طوری که تئاتر عمومی توسط دانشجو سپری شده و سپس علاقه‌مندان بتوانند تخصص تئاتر کودک را بگذرانند.

کارگردان نمایش "قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح" همچنین درباره اهمیت آموزشی تئاتر کودک و نوجوان گفت: من فکر می‌کنم اگر در مقام والدین، بچه‌تان را نصیحت کرده و برایش باید و نباید کنید، ممکن است به حرف‌تان گوش نکند، اما تئاتر می‌تواند به خوبی تاثیر آموزشی داشته باشد.

معترف با اشاره به دوره‌ای که در کشور فرانسه تحصیل و کار تئاتر می‌کرد، یادی از کودکان ایرانی ساکن این کشور کرد و گفت: اغلب بچه‌های کوچک ایرانی که در مدارس کشورهای دیگر درس می‌خوانند کم‌کم دوست دارند به زبان آن کشور صحبت کنند و پدر و مادر هم اگر تلاش زیادی در این زمینه نکنند، به تدریج این زبان برای بچه عادی می‌شود.

او خاطرنشان کرد: اما در مدت چند ماهی که برای تعدادی از این بچه‌ها دوره تئاتر گذاشتم و با آنها تمرین کردم و در نهایت نمایشی اجرا کردیم، بعد از مدتی دیدم که این کودکان به راحتی و خیلی روان فارسی را صحبت می‌کنند و پدرها و مادرها خیلی از این موضوع خوشحال بودند.

کارگردان نمایش "قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح" یادآور شد: چندی پیش که نمایش "قصه‌های من و تو و رستم و شاهنامه" را با عروسک‌های بازیافتی روی صحنه برده بودم، بعد از اتمام اجرا بچه‌ها با ذوق به پدر و مادرهایشان می‌گفتند زودتر برویم خانه تا با بطری عروسک بسازیم. یعنی بدون شعار و اجبار، ناخودآگاه بچه به مساله محیط زیست علاقه‌مند می‌شد.

معترف با تاکید بر اینکه تئاتر صد در صد در آموزش بچه‌ها تاثیرگذار است، گفت: معتقدم آنچه می‌خواهیم به کودکان آموزش دهیم را می‌توانیم از طریق نمایش و به شکلی غیرمستقیم به آنها یاد دهیم.

او با اشاره به اینکه این نمایش برای کودکان ۵ سال به بالا مناسب است، یادآور شد: نمایش با برقراری ارتباط میان گروه بازیگران و مخاطبان کودک شکل می‌گیرد.

نمایش "قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح" با بازی میثم یوسفی، مجتبی گوهرخای، علی بیک‌محمدی، منا شمس‌الدینی، شهرام نجاتی و مسعود پورجمشید به شیوه نمایش‌های ایرانی و با استفاده از تکنیک‌های نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه اجرا می‌شود. این نمایش هر شب ساعت ۱۹ به صحنه می‌رود و بلیت‌فروشی آن از طریق سایت تیوال به نشانی https://www.tiwall.com/p/kashtienouh انجام می‌شود.

 

مریم معترف قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین