کد خبر: 44534 A

چراغ تماشاخانه‌ها دوباره روشن شد/ ماه هیجان‌انگیز تئاتر قبل از فجر 38

چراغ تماشاخانه‌ها دوباره روشن شد/ ماه هیجان‌انگیز تئاتر قبل از فجر 38

بیشتر نمایش‌هایی که روی صحنه رفته نمایشنامه‌های خارجی بوده و از میان نمایشنامه‌نویسان خارجی نیل‌سایمون، آلبر کامو و داریوفو بیشترین اجراها را میان کارگردانان جوان دارند.

ایران آرت: کمتر از یک‌ماه به آغاز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باقی مانده و حجم ترافیک اجراها در این روزهای باقی‌مانده بیشتر از قبل شده است. با پایان3 روز عزای عمومی به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی، تماشاخانه‌های تهران اجراهای خود را از سرگرفته و در این میان برخی از تالارهای نمایشی میزبان نمایش‌های جدید هستند. بیشتر نمایش‌های اجراشده نمایشنامه‌های خارجی بوده و از میان نمایشنامه‌نویسان خارجی نیل‌سایمون، آلبر کامو و داریوفو بیشترین اجراها را میان کارگردانان جوان دارند.

فرانکنشتاین تا سقوط در کوه مورگان

به گزارش همشهری، مجموعه تئاترشهر با بازگشایی سالن اصلی تئاتر شهر میزبان "فرانکنشتاین" ایمان افشاریان است. این نمایش که اجرای خود را آذر‌ماه آغاز کرده تا 22دی‌ماه روی صحنه است. منیژه محامدی هم با متنی از آرتور میلر "سقوط در کوه مورگان" را از چهارم دی به سالن قشقایی آورده، این نمایش هر شب ساعت 19:30اجرا می‌شود. قطب‌الدین صادقی هم "چنور" را در سالن چهارسو اجرا می‌کند. نمایشی با تک بازیگر که  ‌هر شب ساعت 20روی صحنه است. پلاتو اجرا هم ساعت 18میزبان "فردای شب" جواد اسفندیاری است. فریدون ولایی هم نمایش "کر" را به‌مدت یک‌ماه ساعت 17:30در سالن سایه کارگردانی می‌کند. سالن سایه نیز میزبان "جنایات قلب" نوشته بت هنلی  با کارگردانی دلارا نوشین است.

نیل سایمون، داریوفو و کامو در مهرگان

خانه نمایش مهرگان علاوه بر آغاز اجراهای زمستانی خود، از نیمه‌دوم دی میزبان چند نمایش جدید است. "قطع دست در اسپوکن" یک کمدی سیاه است که از پنجم دی اجرایش شروع‌شده و تا ۲۳ دی ساعت 21 روی صحنه می‌رود. "هتل کالیفرنیا" نیز اجرای خود را از اول دی‌ماه آغاز کرده. این نمایش تا 20شب روی صحنه است؛ نمایشی به نویسندگی نیل‌سایمون که هر شب ساعت 21روی صحنه می‌رود. "پسرعموها"ی علیرضا مجابی هم که از 26آذرماه روی صحنه رفته تا 30دی‌ماه اجرا خواهد داشت. حسین الیاسی هم از نیمه‌دوم دی‌ماه "پلیکان" را به‌مدت 2هفته روی صحنه می‌برد. "قصه ظهر جمعه و غروبش و شبش و فردا شبش و..." به کارگردانی صالح خواجه از 3دی‌ماه ساعت 19:30در سالن شماره 2این خانه نمایش اجرا می‌شود. "مرده فروشی" داریوفو را هم مهدی ارجمند با دارماتورژی میکائیل شهرستانی از 15دی‌ماه روی صحنه می‌برد؛ نمایشی که اجرایش تا 18بهمن هرشب ساعت 21روی صحنه است. "رکوئیم برای یک راهبه" آلبر کامو را روزبه اختری از 17دی‌ماه اجرا می‌کند. کیوان ظهرابی هم "خرس" آنتوان چخوف را از نیمه‌دوم دی‌ماه روی صحنه دارد.

حضور کارگردانان جوان در سپند

"سه تفنگدار و یکی" مهدی شاه‌حسینی اجرایش از هفته دوم دی شروع شد و  تا پنجم بهمن ادامه دارد. "پرواز عمود کبوتر دریایی دودی بر فراز آب‌های سرد و معتدل اقیانوس اطلس" از نیمه‌دوم دی ماه، ‌ساعت 19روی صحنه می‌رود و این در حالی است که "مشروع" آریان رضایی از نهم دی اجرای خود را در سالن شماره یک آغاز کرده و این نمایش هر شب ساعت 21روی صحنه است. سالن شماره 2سپند هم میزبان "گرگ‌ها در آشپزخانه" فارس باقری به کارگردانی آرمان شیرالی‌نژاد است. امیر دژاکام هم "پنجره‌ای رو به آسمان" را روی صحنه دارد. "فیلادلفیا من دارم میام" الهام صحت نیز اجرای خود را در روزهای پایان ادامه می‌دهد.

نمایش‌های ایرانی را در ایرانشهر ببینید

"لانچر 5" بعد از اجراهای موفق خود این بار در سالن سمندریان اجرای خود را آغاز کرده. ‌این نمایش به کارگردانی مشترک پویا سعیدی و مسعود صرامی، ساعت 21:15اجرا می‌شود. سالن ناظرزاده کرمانی ساعت 19:15میزبان "سوختن" به نویسندگی مهرداد کورش‌نیا با طراحی و کارگردانی علیرضا آرا و علیرضا اولیایی است. خیر‌الله تقیانی‌پور هم بار دیگر "بوقلمون" را در سالن سمندریان روی صحنه برده، این نمایش ساعت 19روی صحنه است. رضا صابری هم همچنان "دریاچه قو" را با نگاهی به "باله جاودانه" چایکوفسکی نوشته و ساعت 21روی صحنه دارد. "پونز" نام نمایشی نوشته و کار صحرا فتحی است که این نمایش از هفته اول دی کار خود را در آغاز کرده و هر روز ساعت 16:30روی صحنه می‌رود. نوید معمار هم "شیرخشک" را به این تماشاخانه‌ آورده. این نمایش پربازیگر تا چهارم بهمن ساعت 21روی صحنه است.

شهرزاد پرترافیک

تماشاخانه شهرزاد هم مثل همیشه میزبان اجراهای متعدد نمایش است. "مانستر" کورش شاهونه تا 11دی اجرا می‌شود. سپیده میرحسینی همچنان "راه‌پله" را روی صحنه دارد و محسن میرزاخانی از اول دی "دراکولای سفید" را روی صحنه آورده است. این دو نمایش به‌ترتیب ساعت 18:30و 20:30روی صحنه می‌روند. "هر کسی یا روز می‌میرد یا شب، من شبانه‌روز" نوشته و کار سجاد افشاریان جزو پرفروش‌های شهرزاد است که همچنان ساعت 16اجرای خود را دارد. "فرمالیته" علی صفری هم ساعت 19:15اجرا می‌شود. این تماشاخانه ساعت 20:30میزبان "اختراع والس" سارا افشار است. مصطفی هرایینی هم ساعت 18نمایش "چهره مرد هنرمند در جوانی" را با 2بازیگر روی صحنه می‌برد. امین میری "قتل در موقعیت 35درجه شمالی" را در سالن ارکیده شهرزاد کارگردانی کرده و بهزاد قطاعی ساعت 20:30"ماسک" را دارد.

تئاتر مولوی و اسم‌ طولانی

"سرگذشت باورنکردنی دن‌کیشوت، ملانصرالدین، هدهد و دیگران در سرزمین عجایب" آرمان طیران، ساعت 18:30در سالن اصلی مولوی و "نقل مکان" فاطمه محمودی ساعت 17:30روی صحنه است. محمدحسین معارف هم "سکرات" را از 29آذر ساعت 20:30روی صحنه دارد.

ملکوت در عمارت نوفل‌لوشاتو

"ملکوت" را پوریا طهرانی با اقتباس از رمان ملکوت بهرام صادقی نوشته و رامتین رشوند آن را از 5 دی در سالن شماره 2روی صحنه برده است. "اتاق پرو" نغمه نوذری، "گورستان چند ملیتی" سعید درآینده هم اجراهای خود را به تازگی شروع کردند. از دوم دی نیز "سه‌گاه" ساعت 16و "جان و جو" ساعت 19:30اجرا می‌شوند. 

آرش سنجابی هم "مدرسه پینوکیو" را ساعت 18روی صحنه می‌برد. این نمایش در روزهای پایانی اجرای خود است. "مسافرانی از شیکاگو" نیل سایمون و مونولوگ "عباس" هم از دیگر آثار این تماشاخانه است. "مادر نزاییده" از دیگر نمایش‌های این تماشاخانه است که تا هفته اول بهمن روی صحنه می‌رود. "مانداب" مهدی کیهان‌نژاد و فردین افشارفر از دیگر نمایش‌های نوفل‌‌لوشاتو است که اجرایش تا هفته اول بهمن ادامه دارد.

فرصتی برای گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان

در انبوه نمایش‌هایی که تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی روی صحنه دارند، گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان هم با سالن‌های کم خود پذیرای علاقه‌مندان هستند. در تالار هنر "مامبو و جامبو" و "پروفسور جیلی بیلی" اجرا می‌شوند و مرکز تئاتر کانون 2نمایش "یک روز و دو فصل و هدیه کوچولو" و "قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح" را دارد. سالن سینما کانون هم میزبان "ستاره پنجول" است.

کریم‌لوژی این‌بار در هامون

رضا بهرامی بعد از اجرای موفق "کریم‌لوژی" در تئاترشهر این بار نمایش را به هامون آورده، این نمایش با بازی مجید رحمتی به تازگی اجرایش را آغاز کرده و تا بهمن روی صحنه است.

"آقای اسمیت، آقای ایوانف و یک خانواده کم‌اهمیت آفریقایی" از چهارم دی‌ماه اجرایش را در تالار حافظ آغاز کرده، "شصت دقیقه منهای یک" آرتور میلر هم ازجمله اجراهای جدید دیوار چهارم است که به همراه "رهایی از شائولین" در تئاتردیوار چهارم اجرا می‌شود. در تماشاخانه سنگلج هم "حیاط خانه حشمت‌خانم" عظیم موسوی هر روز ساعت 18:45روی صحنه است. تماشاخانه شانو و دا هم با آغاز زمستان اجراهای خود را آغاز کرده‌اند. عمارت روبه‌رو هم از دی‌ماه "مراسلات فقط" را ساعت 20:30روی صحنه دارد. محمد مساوات "بیگانه در خانه" را در تئاتر مستقل روی صحنه دارد.

تئاتر تئاتر شهر آلبر کامو نیل سایمون نمایشنامه تماشاخانه لانچر 5 سقوط در کوه مورگان کریملوژی داریوفو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین