کد خبر: 45945 A

بازگشت حسین کیانی با "جنجال بر سر سایه الاغ"/ امیر غریب مجوز نگرفت

بازگشت حسین کیانی با "جنجال بر سر سایه الاغ"/ امیر غریب مجوز نگرفت

حسین کیانی، کارگردان و نمایشنامه‌نویس تئاتر درباره تازه‌ترین برنامه‌های خود برای به صحنه بردن یک اثر نمایشی توضیح داد.

ایران آرت: حسین کیانی که از 20 فروردین ماه در مجموعه تئاتر شهر نوبت اجرا دارد، نمایشنامه تازه‌ای از خودش را ارایه کرد اما این متن مجوز اجرا نگرفت و حالا نمایشنامه‌ای خارجی را جایگزین کرده است.

این هنرمند تئاتر به ایسنا گفت: برای 20 فروردین ماه نوبت اجرایی در تالار چهارسو تئاتر شهر دارم و چون همزمان با ماه رمضان و شب‌های قدر بود، نمایشنامه "امیر غریب" را برای اجرا در این مقطع در نظر گرفته بودم ولی این نمایشنامه تایید نشد و حالا نمایشنامه‌ای از دورنمات را ارایه کرده‌ام و منتظر پاسخ شورای نظارت هستم.

او درباره نمایشنامه "امیر غریب" توضیح داد: این متن را سال‌ها پیش نوشته‌ و به تازگی آن را ویرایش کرده‌ام. این نمایشنامه بر اساس یکی از نسخ تعزیه شهادت حضرت علی است؛ نسخه‌ای کمتر شناخته شده و من در نمایشنامه‌ام ساعات پایانی زندگی حضرت علی را در روز بیست و یکم ماه رمضان روایت کرده‌ام.

کیانی تاکید کرد: این نمایشنامه هرگز یک متن سفارشی نیست بلکه آن را پیرو تجربیات و علایقم در حیطه نمایشنامه‌های ایرانی نوشته‌ام و زمانی که متوجه تاریخ اجرایم شدم، دیدم این متن با این تاریخ هماهنگ است.

او ادامه داد: بعد از رد شدن این نمایشنامه، متن دیگری از فردریش دورنمات جایگزین کردم؛ متنی که در ایران کمتر شناخته شده و تا به حال در کشور ما اجرا نشده است. نمایشنامه "محکمه‌ای بر سر سایه خر" اثری است که دو سال پیش با ترجمه بهروز قنبر حسینی منتشر شده ولی تا به حال در ایران اجرا نشده است.

این هنرمند تئاتر اضافه کرد: طرح و ایده این متن را از سال‌ها پیش می‌شناختم و در پی اجرای آن بودم. به همین دلیل مجوز آن را از مترجم گرفتم و باید ببینیم شورای نظارت به این نمایشنامه چه پاسخی می‌دهد. البته متن پر پرسوناژی است که چندان مناسب اجرا در تالار چهارسو نیست و باید در سالنی دو برابر چهارسو به صحنه برود.

به گفته کیانی، این نمایشنامه یک اثر رادیویی است و ماجرای آن همچون نمایشنامه "رومولوس کبیر" دیگر اثر فردریش دورنمات ـ نمایشنامه‌نویس شهیر آلمانی  ـ در یک دوره تاریخی کهن در یونان باستان می‌گذرد و داستان آن درباره مردمان شهری است که بر اثر یک اتفاق ساده و پیش پا افتاده درگیر می‌شوند و این درگیری به فاجعه منتهی می‌شود.  

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر توضیح داد: می‌توان گفت این نمایشنامه یک کمدی هجو آمیز و یک اثر فانتزی تاریخی است. البته این متن را با نام "جنجال بر سر سایه الاغ" هم می‌شناسند و آقای سمندریان این عنوان را زیباتر می‌دانست

تئاتر شهر حسین کیانی امیر غریب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین