کد خبر: 46246 A

بهنوش طباطبایی از خشونت‌ها شاکی شد/ ماجرای ۱۸ سال ممنوع الکاری آقای کارگردان

بهنوش طباطبایی از خشونت‌ها شاکی شد/ ماجرای ۱۸ سال ممنوع الکاری آقای کارگردان

عوامل نمایش "روزهای رادیو" در نشست رسانه‌ای این نمایش به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

ایران آرت: نشست رسانه‌ای نمایش "روزهای رادیو" صبح امروز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه با حضور محمد رحمانیان، بازیگران و دیگر عوامل نمایش در خانه تئاتر برگزار شد.

در این نشست علاوه بر محمد رحمانیان، بهرام ابراهیمی، فهیمه رحیم نیا، لیلی رشیدی، بهنوش طباطبایی، افشین هاشمی، احسان کرمی، غزال آخوندزاده، آلاله زارع طلب بازیگران، حسن علیشیری ترانه سرا، سردار سرمست تنظیم موسیقی، احسان برآبادی طراح اعلان و برنوشت و … حضور داشتند. آزیتا موگویی تهیه کننده نمایش نیز در ابتدای نشست حضور داشت اما عنوان کرد که به دلیل مشغله کاری باید سالن را ترک کند.

به گزارش مهر، در ابتدای نشست محمد رحمانیان به معرفی عوامل و بازیگران حاضر در نشست پرداخت و درباره حضور حسن علیشیری گفت: در "روزهای رادیو" درباره یک دوره تاریخی صحبت می‌کنیم و نیاز به مشاوره درباره موسیقی داشتیم از همین رو حسن علیشیری در این نمایش کار سختی در پیش داشت

رحمانیان درباره دیگر بازیگران نمایش نیز توضیحاتی ارائه داد و یادآور شد: افشین هاشمی علاوه بر بازیگری به عنوان مشاور من هم در این نمایش حضور دارد. همچنین با احسان کرمی دهمین کاری است که همکاری دارم و وی در این نمایش ۹ نقش را ایفا می‌کند و به عنوان خواننده مهمان نیز در گروه "پرچین" حضور دارد. باید اینجا از گریم درخشان ماریا حاجیها نیز تشکر کنم. غزال آخوندزاده پیانیست است و نقش بسیار سختی را ایفا می‌کند چون هم باید زبان لهستانی می‌آموخت و هم نوازندگی می‌کرد. بهنوش طباطبایی در این نمایش سه نقش کاملاً متفاوت را بازی می‌کند که فعلاً ترجیح می‌دهم درباره اش صحبت نکنم. چندسالی است که کارهای ما با حمایت و لطف آزیتا موگویی روی صحنه می‌رود و اگر حضور او نبود امکان اجرای آثارم فراهم نمی‌شد و حتی در مقاطعی که من ممنوع الفعالیت بودم موگویی در کنار من حضور داشت و از من حمایت می‌کرد.

وی درباره انتخاب نام نمایش توضیح داد: اسم نمایش را از روی فیلم "روزهای رادیو" وودی آلن برداشتم. این نمایش به دلیل طولانی بودن در ۲ جلد "عشق" و "آشوب" به صحنه می‌رود و وقایع تاریخی، سیاسی و اجتماعی ۲۰ سال از ایران را یعنی از ۴ اردیبشهت ۱۳۱۹ تا ۴ اردیبهشت ۱۳۳۹ که شب بیستمین سالگرد رادیو است، به تصویر می‌کشد. در این نمایش استنادات تاریخی فرهنگی و اجتماعی بسیاری مطرح می‌شود و با اینکه نمایشی نوشتم که ارجاعات تاریخی فراوانی در آن است، نمی‌توانم بگویم وفادارانه نوشته ام چون در برخی مواقع مجبور شدم بعضی اتفاقات را فشرده کنم.

این کارگردان تئاتر متذکر شد: این نمایش برای سالن بزرگ طراحی شده بود چون ۸ نمایش با ۸ صحنه و امکانات مختلف در یک اثر جمع شده است و معتقدم تالار وحدت مناسب این اجرا بود که میسر نشد اما الان بچه‌های سالن شهرزاد به ما خیلی کمک کردند تا نمایش به بهترین وجه اجرا شود. به دلیل طولانی بودن نمایش و اینکه مدتی کم کار بودم، فکر می‌کنم از فضای ذهنی مخاطبان دور شده ام در روزهای اول در حال نظرسنجی از مخاطبان هستم که ببینم نمایش را در یک بخش اجرا کنم یا ۲ بخش. من با بخش بزرگی از تماشاگران امروز تئاتر احساس غریبه‌گی می‌کنم و انگار از آنها دور افتاده ام بنابراین امیدوارم از نمایش خوششان بیاید و علی رغم اینکه ممکن است کار برایشان خسته کننده باشد از دیدن نمایش لذت ببرند.

وی ادامه داد: من از ۳۷-۳۸ سالی که کار می‌کنم نزدیک به ۱۸ سالش ممنوع الکار بودم و این وقفه‌هایی که در کار من افتاده باعث شده از جنس تماشاگران زمانه فاصله بگیرم. من درام‌های بسیار ناراحت کننده و تأثیرگذاری مثل "لانچر ۵" را دیدم اما از میزان خنده‌های تماشاگران این نمایش متعجب شدم و این را متوجه نمی‌شدم چرا باید به نمایش به این غمگینی و متأثر کننده‌ای خندید از همین رو احسان می‌کنم از دنیای تماشاگران امروز فاصله گرفته ام.

روزهای رادیو

در ادامه احسان کرمی درباره گریم‌های زیادی که در نمایش دارد، توضیح داد: این مشکل بین من و خانم حاجیها است و کار بسیار سختی است اما با تمهیداتی که اندیشیدیم، امیدوارم مشکلی پیش نیاید. در نمایش ۸ گریم متفاوت دارم و در این میان باید بدون گریم خوانندگی هم بکنم که کار بسیار سختی است.

بهنوش طباطبایی نیز درباره فضای خشنی که در سینما و تئاتر وجود دارد، توضیح داد: معتقدم برخوردهایی که با هنرمندان و سلبریتی‌ها در مطبوعات وصداوسیما می‌شود برای ما عادی شده اما امسال در جشنواره این میزان خشونت علنی‌تر شده است. ترجیح می‌دهم رو به جلو فکر کنم و کارم را انجام دهم. آقای رحمانیان برای من نقش‌های پر از چالشی را می‌نویسد و من با جان و دل بازی در نقش‌هایشان را می‌پذیرم. من خودم را جزو خانواده آقای رحمانیان و خانم نصیرپور می‌دانم چون رفتارهای انسانی بزرگوارانه‌ای دارند و همیشه در حق کوچکترها بزرگواری می‌کنند.

لیلی رشیدی نیز عنوان کرد: انگیزه من برای کار کردن در این نمایش خود آقای رحمانیان بودند و خوشحالم که برای اولین بار در کارشان بازی می‌کنم. متأسفانه در مقاطعی عده‌ای می‌خواستند هنرمندان را از چشم مردم بیندازند و موفق هم شدند اما هنرمندان این اتفاق را نمی‌خواستند که متأسفانه رخ داده و باعث جدایی بین مردم و هنرمندان شده است.

در پایان جلسه سردار سرمست نیز یکی از قطعات نمایش را با صدای احسان کرمی خواند و بخش‌هایی از بازی بهرام ابراهیمی در نقش قوام السلطنه نیز برای حاضران در نشست پخش شد.

 

محمد رحمانیان احسان کرمی لیلی رشیدی بهنوش طباطبایی روزهای رادیو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین