کد خبر: 48487 A

زنجانپور: حمید سمندریان دق کرد

زنجانپور: حمید سمندریان دق کرد

اکبر زنجانپور وپرویز پورحسینی، دو بازیگر پیشکسوت کشور از تجربه همکاری با استاد سمندریان و نقش مهم او در تئاتر ایران می‌گویند.

ایران آرت: اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر ایران که سابقه همکاری با زنده یاد حمید سمندریان را در نمایش‌های "نگاهی از پل" و "ملاقات بانوی سالخورده" را داشته و قرار بود در نمایش "گالیله" سمندریان که هیچ‌گاه به صحنه نرفت ایفاگر نقش گالیله بود، همزمان با سالروز تولد این استاد تئاتر ایران گفت: استاد حمید سمندریان با حضور تأثیرگذار و عمر پرباری خود نمایش‌هایی را روی صحنه تئاتر ایران برد که هر کدام از آن‌ها مثل نگینی در تارک تئاتر ایران می‌درخشند ولیکن متأسفانه ایشان ناکام از دنیا رفت.

وی در گفتگو با خبرگزاری مهر یادآور شد: از جوانی و سال ۱۳۴۸ که در نمایش "نگاهی از پل" به کارگردانی حمید سمندریان بازی داشتم، می‌گفت که آرزو دارد نمایش "گالیله" را به صحنه ببرد.

زنجانپور در ادامه سخنان خود به شروع تمرین‌های نمایش "گالیله" اشاره و تأکید کرد: آخرین کاری که تمرینش را با هم شروع کردیم نمایش "گالیله" بود. کسانی که می‌توانستند کاری کنند تا "گالیله" به صحنه نرود کارشان را کردند و امکانات و شرایط اجرا را برای سمندریان فراهم نکردند. حدود ۸ ماه به صورت گسسته "گالیله" را تمرین کردیم ولی بعد از ۸ ماه به حمید سمندریان گفتند که بودجه اجرا را نداریم و بعدها نیز شنیدم که گفتند نباید "گالیله" را اجرا کند.

این هنرمند شناخته شده تئاتر ایران معتقد است اگر "گالیله" به کارگردانی حمید سمندریان روی صحنه می‌رفت وضعیت تئاتر ایران شکل دیگری می‌شد و تأثیر سازنده‌ای روی تئاتر ایران می‌گذاشت.

وی در پایان سخنان خود با صراحت گفت: فاجعه این است که برخی که چیزی از تئاتر نمی‌دانستند جلوی به صحنه رفتن این اثر بی‌نظیر را گرفتند. وقتی این اتفاق افتاد حمید سمندریان به من گفت "اکبر من دیگر ناکام شدم" و به همین خاطر فکر می‌کنم حمید سمندریان دق کرد.

چشمه‌ای که سر ایستادن ندارد

حمید سمندریان؛ چشمه‌ای که سر ایستادن ندارد

پرویز پورحسینی بازیگر مطرح تئاتر ایران که عضو گروه تئاتر "پازارگاد" به سرپرستی زنده‌یاد حمید سمندریان بود، به عنوان بازیگر نیز در نمایش "لئوکادیا" و تله تئاتر ماندگار "به سوی دمشق" به کارگردانی سمندریان به ایفای نقش پرداخت.

وی همزمان با سالروز تولد حمید سمندریان طی یادداشتی کوتاه درباره این استاد بزرگ تئاتری ایران، چنین نوشت:

"راجع به آقای سمندریان، گفتنی‌ها بارها گفته شده است؛ سمندریان مانند چشمه‌ای است که حتی در نبودش هم همچنان در شاگردان و دوستدارانش جاری است و سر ایستادن ندارد. بیشتر استادان بازیگری در این سال‌ها شاگرد او بوده‌اند و این شاگردان عشق و معرفتی را که از سمندریان وام گرفته‌اند در شاگردانشان تداوم می‌بخشند."

 

حمید سمندریان متولد ۹ اردیبهشت ۱۳۱۰، یکی از مطرح‌ترین کارگردان‌های تئاتر ایران نمایش‌هایی چون "آندورا"، "کرگدن"، "نگاهی از پل"، "ملاقات بانوی سالخورده"، "بازی استریندبرگ"، "مرده‌های بی کفن و دفن"، "ازدواج آقای می‌سی سی‌پی" و "دایره گچی قفقازی" را به صحنه برد و همواره از آرزوی خود برای به صحنه بردن نمایش "گالیله" سخن گفت اما این آرزو هیچگاه محقق نشد. وی در ۲۲ تیر سال ۱۳۹۱ و در سن ۸۱ سالگی چشم از جهان فروبست.

 

اکبر زنجانپور حمید سمندریان پرویز پورحسینی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین