کد خبر: 50952 A

کرونا کجا بیشتر است؟ تئاتر،سینما و کافه یا هواپیما، مترو، پاساژ و جاده های شمال؟/ چرا مانورهای بهداشتی روی دیوار کوتاه هنر و بیکار کردن اهل فرهنگ است؟

کرونا کجا بیشتر است؟ تئاتر،سینما و کافه یا هواپیما، مترو، پاساژ و جاده های شمال؟/ چرا مانورهای بهداشتی روی دیوار کوتاه هنر و بیکار کردن اهل فرهنگ است؟

این روزها اصلا چندنفر حوصله رفتن به موزه ها را دارند؟!!!! اما هواپیماها به راحتی با زیر پا گذاشتن پروتکل های بهداشتی به کار خود ادامه می دهند... چه نگاه کارشناسانه ای پشت این تعطیلی بوده؟تجربه نشان داده که این تعطیلی به این یک هفته ختم نخواهد شد واحتمال آن می رود که برخی ازمراکز هنری تا پایان محرم تعطیل بمانند، خب با این تعطیلی ویروس کرونا دست از سر پایتخت برمی دارد؟ یعنی با نرفتن مخاطب به سالن سینما،موزه،کتاب خانه،تماشاخانه،گالری،آموزشگاه و...بحران دست از سر تهران و تهرانی بر می دارد؟!!!! خودتان هم می دانید که خیر چون این مراکز با توجه به تعداد مخاطبین شان کمترین خطر را دارند.

ایران آرت: عباس غفاری: هفته گذشته که استاندار تهران به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا دستور تعطیلی برخی ازمراکز و مشاغل را صادر کرد در نگاه اول شاید این عملکرد استانداری قابل تقدیر بود و حتی اندکی دیر (باتوجه به آمار متوفیان مبتلا به ویروس کرونا) تلقی شد. اما اگر کمی به نام مراکز اعلام شده دقت کنیم متوجه خواهیم شد که باز هم فرهنگ و هنر است که بیشترین ضربه را از این تعطیلی به اصطلاح یک هفته ای متحمل شد.

کافی ست نگاهی به مراکزی که خواهان تعطیلی شان شدند بیندازید تا متوجه این مسئله شوید: موزه ها،باغ موزه ها،گالری ها،کتاب خانه ها،آموزشگاه ها،تئاترها و سینماها و البته برای خالی نبودن عریضه  قهوه خانه ها،تالارهای عروسی وهمچنین آرایشگاه ها و مراکز زیبایی!!!

اول اینکه دوستان با کنار هم قراردادن قهوه خانه وسالن تئاتر حسن سلیقه و تلقی شان را از مراکز فرهنگی وهنری دوباره به ما گوشزد می کنند.

دوم اینکه آیا خرید کردن از یک پاساژ خطرناک تراست یا رفتن به یک گالری نقاشی؟

رفتن به تالار بورس پرخطر تر است یا رفتن به کتاب خانه؟

یعنی ایستادن درصف تعویض پلاک اتومبیل کم خطر تر از رفتن به موزه ست؟!!!

سوم اینکه مخاطب برای رفتن به سینما یا گالری اجباری ندارد یعنی انتخاب می کند که به این مراکز فرهنگی وهنری برود یا نه اما رفتن به مرکز تعویض پلاک یا مثلا تعویض کارت ملی اجباری ست.پس مراجعه کننده ناچار به رفتن به این مراکز است و مسلما خطر او را بیشتر تهدید خواهد کرد. 

همین چند روز پیش بود که یکی ازمسئولین وزارت بهداشت از وجود ویروس کرونا در بازار تهران و یکی از بانک های اطراف آن گفت، یعنی خطر در اطراف آن محل موج می زند اما استاندار گرامی کتاب خانه تعطیل می کند!!

این تعطیلی یک هفته ای تنها برای خالی نبودن عریضه است وبس و اگرنه چه کسی ست که نداند تعداد مراجعه کننده به یک گالری نقاشی در این اوضاع واحوال به تعداد انگشتان یک دست هم نیست و یا تعداد مخاطبین یک تئاتر در بهترین شرایط از بیست نفر هم تجاوز نمی کند آن هم بارعایت پروتکل های بهداشتی.

این روزها اصلا چندنفر حوصله ی رفتن به موزه هارا دارند؟!!!! اما هواپیماها به راحتی با زیر پا گذاشتن پروتکل های بهداشتی به کار خود ادامه می دهند.

عزیزان محترم در استانداری تعطیل کردن کتاب خانه، موزه، سینما و تئاتر یعنی تعطیل کردن فرهنگ و هنر دقیقا چیزی که این روزها لازمه ی جامعه ی عصبی وعبوس ماست.

با شاهد گرفتن مقدار فروش بلیت فیلم های روی پرده متوجه می شویم که اتفاقا سالن های سینما مخاطب چندانی نداشته اند و کمترین خطر را برای مخاطبین خود داشته اند اما در همین روزها به تعداد مراجعه کنندگان به مراکز دولتی وبانک ها و پاساژهای خرید و یا صرافی ها و مراکز فروش سکه نگاه کنید.

می دانم وآگاهم که بخشی از نبود عزمی برای عدم تعطیلی برخی از مراکز اقتصادی در توضیحات وزیر بهداشت و شخص رئیس جمهور نهفته بود اما چرا مدام مراکز فرهنگی وهنری باید جورکش مانورهای بهداشتی باشند درحالیکه تمامی این مراکز مالیات پرداخت می کنند (البته مالیات بر ارزش افزوده راهم به آن اضافه کند).

بسیاری از این مراکز هنری استیجاری اند و از جایی کمکی دریافت نمی کنند ،اکثر مدیران تئاترهای خصوصی و آموزشگاه های هنری هشتشان گرو نهشان است و دارند با سیلی که چه عرض کنم بامشت و لگد صورت خودرا سرخ نگه می دارند.

چند گالری به دلیل اینکه نتوانسته اند از پس هزینه های خود بربیایند تعطیل دائم شده اند.درهمین هفته ی جاری چند تماشاخانه ی خصوصی  تئاتر، اعلام ورشکستگی کرده و درحال واگذاری مراکزخویشند.

هیچ وامی هم ازهیچ بانک و مرکزی به مراکز فرهنگی وهنری و یا هنرمندان پرداخت نشده.البته وعده ها بسیار بوده اما عمل...

جناب استاندار آیا می دانید در 6ماه گذشته چندین و چند هنرمند و بیکار بوده و ریالی دستمزد نگرفته اند؟چند نفر از کارگران روزمزد سینماها و تئاترها از کار بی کار شده اند؟

همه ی سینما وتئاتر و نقاشی و موسیقی که سلبریتی ها نیستند. ما در پشت صحنه ی فیلم ها تعداد زیادی انسان محترم داریم که روز مزدند و کارگری می کنند. تعداد زیادی نوازنده ی شریف داریم که تنها ازطریق آموزش موسیقی امرار معاش می کنند. چه بسیار اساتید نقاشی که با تعطیلی مراکز آموزشی چرخ زندگی شان از چرخیدن ایستاده و می ایستد.

بله جان هم وطنان ، عزیز و گرامی ست واین امر برکسی پوشیده نیست اما تعطیلی مراکز فرهنگی وهنری چرا؟!!

چه نگاه کارشناسانه ای پشت این تعطیلی بوده؟تجربه نشان داده که این تعطیلی به این یک هفته ختم نخواهد شد واحتمال آن می رود که برخی ازاین مراکز تا پایان محرم تعطیل بمانند، خب با این تعطیلی ویروس کرونا دست از سر پایتخت برمیدارد؟ یعنی با نرفتن مخاطب به سالن سینما،موزه،کتاب خانه،تماشاخانه،گالری،آموزشگاه و...بحران دست از سر تهران و تهرانی بر می دارد؟!!!! خودتان هم می دانید که خیر چون این مراکز با توجه به تعداد مخاطبینشان کمترین خطر را دارند.

البته بازهم تشکر می کنم که برای شما قهوه خانه و کتاب خانه هم سطح و هم شانند!

استاندار عزیز و گرامی ، ما در این وضعیت به فرهنگ و هنر و مراکزی هم چون کتاب خانه ها وموزه ها نیازمندیم.اهمیت فرهنگ وهنر مانند نان شب است.

کتاب و کتاب خانه نباشد جوان هارا باید از گوشه ی پارک اتابک جمع کنید. تئاتر و سینما نباشد باید منتظر موج عظیم بزهکاری باشید. امیدوارم در تصمیم گیری های آنی واحساسی خود مدام دیوار فرنگ و هنر را کوتاه نبینید.

دوستان هم وطن آخر هفته ها دسته دسته به سمت لواسان وشهرهای شمالی در حرکتند،هتل های بعضی ازشهرها مملو از مسافرند، دوستان در مجالس خصوصی عروسی وعزا مدام درحال گرفتن عکس های سلفی ند ، آن وقت تئاتر و گالری و سینما و کتاب خانه و موزه و مراکز آموزشی تعطیل می شوند!!!

موقعیت واقعا آبزورد است، اینطور نیست؟ دعا کنیم که همواره و همیشه هنر این مرز و بوم بر تارک جهان بدرخشد. دعا کنیم که دوستان مسئول و دل سوز اندکی بر تصمیمات خود و عواقب بعدی آن آگاه باشند.دعاکنیم که جهان پراز کتاب وکتاب خانه شود چون از هر دری که کتاب داخل شود، جهل و اعتیاد و توحش و بی خردی و جنگ خارج می شود.دعا کنیم که این ویروس دست از سر جهان بردارد و به روزهای عادی برگردیم.

 

عباس غفاری کرونا در ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین