کد خبر: 51902 A

تئاتر را عابر بانک خود نمی‌دانم/ همه می‌خواهند نوید محمدزاده شوند

تئاتر را عابر بانک خود نمی‌دانم/ همه می‌خواهند نوید محمدزاده شوند

کارگردان تئاتر می‌گوید: روزگاری همه می‌خواستند خسرو شکیبایی بشوند و حالا هم می‌خواهند نوید محمدزاده بشوند اما اینها استثنا و تک ستاره است و نمی‌توان امید واهی برایش داشت.

ایران آرت: آرش دادگر که این روزها مشغول اجرای نمایش "اودیسه 2020" است، از شرایط اجرای تئاتر در روزگار کرونا سخن می‌گوید و تاکید دارد تئاتر، هرگز عابر بانک او نبوده است.

این هنرمند تئاتر که سال گذشته تمرین نمایش تازه‌اش را به دلیل شروع کرونا متوقف کرد، حالا نمایشی از آثار قبلی‌اش را بازتولید کرده است.

او در گفتگو با ایسنا استقبال تماشاگران را بیش از حد انتظار خود می‌داند و توضیح می‌دهد روزگاری همه می‌خواستند خسرو شکیبایی بشوند و حالا هم می‌خواهند نوید محمدزاده بشوند اما اینها استثنا و تک ستاره است و نمی‌توان امید واهی برایش داشت.

به نوشته ایسنا، هرچند در این گفتگو درباره شرایط پیچیده تئاتر در دوران کرونا سخن گفتیم اما دادگر با لحنی طنزآمیز به پرسش‌ها پاسخ داد.

در آغاز از او می‌پرسیم وضعیت اجرا چگونه است؟ که با خنده می‌گوید: "منتظریم مال‌التجاره از مرکز هنرهای نمایشی برسد..."

و ادامه می‌دهد: بد نیست. انتظار داشتیم برای سالن خالی اجرا کنیم و فکر می‌کردم باید از کارکنان تئاتر شهر بخواهم به تماشای نمایش ما بنشینند ولی خوشبختانه استقبال تماشاگران با توجه به این شرایط، راضی‌کننده است.

او البته ادامه می‌دهد: نمی‌توانم برای نمایشم تبلیغ کنم یا  تماشاگر را به حضور در سالن تشویق کنم. فقط می‌توانم به او اطمینان بدهم که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم. از طرف دیگر نمی‌توانم برای 50 صندلی تبلیغ کنم. مگر قرار است چقدر فروش داشته باشیم که بابت آن هزینه تبلیغات بدهیم. فکر می‌کنم گذشته و رزومه هنری‌ام آنقدر هست که در هر اجرا 30 تماشاگر داشته باشیم.

دادگر اضافه می‌کند: نمی‌توانم بگویم انشالله سالن‌های تئاتر رونق پیدا کند ولی امیدوارم این شرایط دست از سر مردم جهان بردارد چون همه چیز را فلج کرده و در این میان، وادی تئاتر، بیش از همه آسیب‌دیده است. چراکه در شرایط غیر از کرونایی هم هر نسیم ملایمی می‌تواند آن را متزلزل کند.

او در پاسخ به این پرسش که در شرایط سخت، با چه انگیزه‌ای روی صحنه می‌روید؟ توضیح می‌دهد:کسانی مانند من، تئاتر را عابر بانک خود نمی‌دانیم. ما تئاتر را به خاطر تئاتر بودنش، کار می‌کنیم. امثال ما با تئاتر پولدار نمی‌شویم چه کرونا باشد و چه نباشد ولی کرونا مشخص کرد کسانی مانند من برای چه تئاتر کار می‌کنند. جالب است که یکسری از دوستان با بازگشایی سالن‌ها مخالف بودند و می‌گفتند تماشاگر و خودمان را به خطر نیندازیم ولی حالا همان‌ها در تدارک نمایش‌های کم‌پرسوناژ هستند.

دادگر می‌افزاید: اما اینکه چرا تئاتر کار می‌کنیم، مساله‌ای شخصی است که قابل بیان نیست. وقتی به کلام می‌آید، عواطف، خرابش می‌کند. باید درباره آن علمی صحبت کرد، درباره اینکه تئاتر چه تاثیری بر پدیده‌ها، بر انسان می‌گذارد

 نمایش "اودیسه ۲۰۲۰" به نویسندگی امین طباطبایی با کارگردانی آرش دادگر در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

این نمایش درباره جنگ تروا و سازنده اسب چوبی است و اولیس شخصیت نمایش پس از ۱۰ سال آوارگی به خانه بازمی‌گردد.

نمایش "اودیسه ۲۰۲۰" هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۷۵ دقیقه به صحنه می‌رود.

 

آرش دادگر نوید محمدزاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین