کد خبر: 52893 A

عباس جوانمرد درگذشت/ وداع با خالق تئاترهای درخشان

عباس جوانمرد درگذشت/ وداع با خالق تئاترهای درخشان

به گفته برخی از نزدیکان این هنرمند، علت درگذشت او سکته بوده است.

ایران آرت: عباس جوانمرد نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر هفتم مهر در تورنتوی کانادا درگذشت.

نیلوفر بیضایی کارگردان تئاتر و فرزند بهرام بیضایی که مقیم آلمان است، در اینستاگرام خود این خبر را اعلام کرد. به گفته برخی از نزدیکان این هنرمند، علت درگذشت او سکته بوده است.

به گزارش فارس،  عباس جوانمرد در بهمن ماه سال1307 در تهران متولد شد، در سال 1332 در رشته بازیگری هنرستان هنرپیشگی تحصیل کرد و در سال 34 زیر نظر پروفسور دیویدسون در دانشگاه تهران دوره کارگردانی  و بازیگری دید و در همان سال نیز گروه تئاتر هنر ملی را با چندی از دوستانش در خانه زنده یاد شاهین سرکیسیان بنیان نهاد.

وی در سال 37 دوره های گویندگی و کارگردانی و آموزش آن را در تلویزیون ملی ایران و دو سال بعدش نیز سازمان تئاترهای تلویزیونی را در شش گروه فعال در پایه گذاری کرد. جوانمرد به ثبت جنبش های هنری و ایرانی در سرتا سر جهان همت کرد و حتی در عرصه ورزشی نیز در رشته شنا واترپلو قهرمان شد و سرپرستی تیم تهران را برعهده داشت. وی در سال 38 با بازیگر گروه هنر ملی، نصرت پرتوی ازدواج کرد.

در سال 45 کارگاه خانه منایش را به منظور فعالیت های تجربی گروه و عضویت درشورای تئاتر وزارت فرهنگ و هنر تأسیس کرد و تا سال 54 ادامه داد. پس از آن گروه دیگری در تئاتر ملی راه انداخت و در سال 55 به منظور معالجه و مطالعه در تئاتر به لندن رفت.

وی در سال 72 تکلمه ای بر تعزیه در سایبان و سپس کتاب تئاتر، هویت و نمایش ملی را چند سال بعد در تورنتو منتشر کرد.

 

تئاتر نمایش عباس جوانمرد کارگردان تئاتر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین