کد خبر: 55635 A

نماینده مجلس: وزارت ارشاد مطالبات هنرمندان را در مجلس و بودجه پیگیری نمی کند/ دیدار مجلسی ها و اهالی تئاتری‌ها/ اعتراض به حذف تمام حمایت‌ها تا نداشتن بیمه بیکاری

نماینده مجلس: وزارت ارشاد مطالبات هنرمندان را در مجلس و بودجه پیگیری نمی کند/ دیدار مجلسی ها و اهالی تئاتری‌ها/ اعتراض به حذف تمام حمایت‌ها تا نداشتن بیمه بیکاری

نمایندگان خانه تئاتر در نشستی که با حضور برخی از نمایندگان مجلس برگزار شد درخواست‌های خود از مجلسیون را مطرح کرده و به گوش آنها رساندند.

ایران آرت: چند روز بعد از برپایی تجمع اعضای خانه تئاتر که در اعتراض به مسایل صنفی و وضعیت معیشتی هنرمندان این رشته در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد ، نمایندگان کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و تلفیق مجلس و نمایندگان تجمع "اعتراض در سکوت"، دیدار و گفتگو کردند.

به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، این نشست روز گذشته، دوشنبه 22 دی ماه در ساختمان جدید این خانه و در راستای تجمع و مطالبات جامعه تئاتر مقابل مجلس شورای اسلامی و دستور ارجاع بیانیه برگزارکنندگان از سوی رئیس‌ مجلس شورای اسلامی به کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و تلفیق برگزار شد.

در این جلسه، غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی و رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون تلفیق، احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی تلفیق مجلس شورای اسلامی و ایرج راد رئیس هیأت مدیره، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، بهزاد فراهانی عضو هیأت مدیره، حمیدرضا نعیمی عضو هیأت مدیره و مهدی قلعه بازرس به عنوان  نمایندگان تجمع اعتراضی جامعه تئاتر حضور داشتند.

شهرام گیل‌آبادی: مجلس، آخرین راه ما بود

در ابتدای این نشست، شهرام گیل آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر، دلیل حضور و تجمع اعتراضی جامعه تئاتر مقابل مجلس شورای اسلامی را، مکاتبات کم نتیجه و بی نتیجه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست جمهوری و برخی وزرای ذیربط اعلام کرد و گفت: "بارها و بارها مکاتباتی با مسئولین ، نهادها و سازمان‌های مرتبط انجام و معضلات و مشکلات بی‌شمار جامعه تئاتر مطرح شد. اولین نامه درخواست در این خصوص هم به 24 اسفند 98 برمی‌گردد که برای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد.

او یادآوری کرد: گروه‌های تئاتری از سوم اسفند 98، جزو اولین مشاغلی بودند که به دلیل شیوع کرونا ناچار به تعطیلی اجباری شدند. پس از این، نامه بعدی مستقیم برای ریاست جمهوری ارسال شد و رونوشت آن برای جناب آقای دکتر نوبخت معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. از آن زمان، به ترتیب در ماه‌های مختلف، درخواست‌های متعددی برای سایر نهادها و سازمان‌های دولتی ارسال شد. هرچند که بر تمامی این نامه‌ها دستور صادر شده و جلسات بسیاری در خصوص پیگیری آنها تشکیل شده، اما هیچ نتیجه قابل قبولی برای جامعه تئاتر نداشت. بنابراین، ناچار شدیم که مطالبات خود را با حضور حدود یک هزار و 200 نفر به عنوان نماینده از جامعه تئاتری کشور، به مجلس شورای اسلامی ارایه بدهیم.

گیل‌آبادی با ارایه مستندات و مکاتباتی و تشریح مشکلات شغلی و معیشتی و آمار وارقام موجود ادامه داد: هفده بار یادداشت‌ها برای مسئولان ارسال شده است .

وی افزود: این شرایط سخت از ابتدا کاملا قابل پیش‌پینی بود و ما در مکتوبه‌های متفاوت شرایط و آینده محتمل را توضیح دادیم اما کسی نشنید. این شش خواسته جامعه تئاتر، خواسته‌های معقول و منطقی هستند که هر کسی به طور طبیعی باید از برنامه‌ریزان یک کشور انتظار داشته باشد و مطالبات و کاستی‌های انباشته هنرمندان تئاتر باعث شده در این زمان کاملا به تنگ بیایند .

ایرج راد: تمام حمایت‌ها از تئاتر حذف شده است

ایرج راد، رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر، در ادامه این جلسه، با اشاره به گستردگی هنرمندان و فارغ‌التحصیلان تئاتر، گفت: متأسفانه علاوه بر تعداد بی شماری از هنرمندان تئاتر که در این ایام، شغل خود را از دست داده‌اند، برای اشتغال‌زایی هنرمندان جوان و فارغ التحصیلان این حوزه، هیچ تدبیری اندیشیده نشده است. از نظر سالن و امکانات بسیار ضعیف هستیم و روز به روز، حمایت ها از تئاتر هم کاهش می یابد. پیش از این در مرکز هنرهای نمایشی شورای ساخت و حمایت داشتیم که چند سال است این شوراها از بین رفته و 20 درصد از فروش بلیط هم برای سالن برداشت می شود. علاوه بر این، 9 درصد برای مالیات و 16.9 درصد برای بیمه افراد کسر می شود. شما این مبالغ را به هزینه اجاره بهای سالن ها اضافه کنید. با این شرایط وضعیتی ایجاد شده که ما برای قیمت گذاری بلیط، دچار مشکل می شویم. در این شرایط، تمام حمایت ها هم از جامعه تئاتر حذف شده است."

حمیدرضا نعیمی: بحث ما آینده فرزندان کشور است

حمیدرضا نعیمی، عضو هیأت مدیره خانه تئاتر که در روز تجمع بیانیه این تشکل را خوانده بود، در سخنانی گفت: خانواده بزرگ تئاتر، هیچ امیدی به مجلس شورای اسلامی نداشته و ندارد. زمانی که صحبت تجمع مقابل مجلس مطرح شد، بسیاری بیان کرده بودند که آیا مجلس قبلی برای هنر و هنرمند اقدامی کرده بود که به مجلس فعلی امید داشته باشیم. ما باید درخواست خود را در ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد می رساندیم. نشست با آقای جهانگیری و برخی وزرای دولت را داشتیم، این اقدام انجام شد اما متأسفانه هیچ نتیجه ای نداشت. بنابر همین شرایط، تصمیم گرفتیم درخواست خود را به نهاد دیگری ارائه دهیم. بحث امروز ما، فقط تئاتر نیست، مشکل آینده فرزندان این کشور است.

بهزاد فراهانی: وعده‌ای عملی بدهید

بهزاد فراهانی، عضو هیأت مدیره خانه تئاتر هم با اشاره به وضعیت بیمه هنرمندان، افزود: یکی از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه هنرمندان، به خصوص تئاتری ها، مسأله بیمه و حقوق بیکاری است. هنرمندان این حرفه، هیچ پشتوانه ای برای ایام بیکاری خود ندارند و مطالبه اصلی آنها، تأمین حق و حقوق بیکاری و رفع مشکلات بیمه آنهاست. من به عنوان یکی از نمایندگان تجمع، از شما می خواهم که وعده روشنی در این زمینه به جامعه تئاتر بدهید که مطمئن باشیم عملی خواهد شد.

مهدی قلعه : تامین اجتماعی هنرمندان شکننده است

بازرس خانه تئاتر در ادامه صحبت های بهزاد فراهانی درباره مشکلات تأمین اجتماعی، توضیح داد: "حدود 5 سال است که 50 درصد از سرانه بیمه تامین اجتماعی هنرمندان که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد پرداخت می‌شده، قطع و این مبلغ را بیمه‌گذار پرداخت می‌کند. این سازوکار، با توجه به بدهی صندوق اعتباری هنر به سازمان تأمین اجتماعی آغاز شد. نکته مهم‌تر اینکه نزدیک به 6 سال است که به بیمه هنرمندان 20 درصد فرانشیز اضافه شده است یعنی اگر ما به یک درمانگاه دولتی که همه خدمات رایگان است، مراجعه کنیم، باز هم 20 درصد فرانشیز پرداخت می‌کنیم. این مشکلات بیمه تأمین اجتماعی به نهادهای مختلف گفته شده و این بار به شما می‌گوییم که بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان شکننده است."

غلامرضا منتظری: هنرمندان وقتی معترض می‌شوند که به تنگ آمده باشند

در ادامه این جلسه، غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، پس از شنیدن مطالبات جامعه تئاتر، گفت: هنرمندان به‌عنوان چهره‌های فرهیخته تمایلی به حضور در صحنه‌های اعتراضی ندارند مگر اینکه شرایط آنقدر سخت شده باشد که دست به اعتراض بزنند. پیشنهاد می‌کنیم جلسه بعدی، یک نشست تخصصی با وزیر ارشاد، معاون هنری و نمایندگان مردم و خانه تئاتر باشد. در این جلسه می‌توانیم راهکارهای پیشنهادی شما را برای برون‌رفت از مشکل شنیده و اجرایی کنیم. سپس تقسیم کار میان سازمان‌ها و نهادهای ذیربط انجام شود.

تجمع هنرمندان تئاتر مقابل مجلس

او پیش از این نیز مطرح کرده بود:  شخصا از آقای حسینی معاون هنری و آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی خواسته‌ام به نشست بیایند تا رفع مشکلات دوباره حواله نشود. نمی‌توان نسبت به واقعیات تئاتر بی‌تفاوت بود. باید چاره اندیشی کرد. مساله باید حل شود و خیلی هم آسان نیست اما صورت مساله را هم نباید پاک کنیم. البته پیگیری مشکلات لزوما در توان مجلس نیست، اما حداقلش این است که باید صداقت داشته باشیم. بنشینیم، حرف بزنیم و مشکلات را بشنویم و اعلام کنیم کدام بخش از ماجرا از دست ما برمی‌آید.

محمودوند: نیاز باشد، تذکر می‌دهیم

سپس مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون تلفیق، از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ابزار و امکاناتی که داریم، هرآنچه از دست ما برمی‌آید (از بررسی و پیگیری، نظارت، قانون‌گذاری و ... ) انجام خواهیم داد تا بتوانیم به مشکلات این صنف نجیب رسیدگی کنیم. اگر نیاز باشد تذکر، سوأل و حتی درخواست تحقیق و تفحص روی موارد انجام شده و ناکارآمدیها برای احقاق حقوق عقب‌افتاده هنرمندان صورت خواهد گرفت. رسیدگی به امور هنرمندان در جامعه ایرانی ما به عنوان خدمتگزاران فکری و فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته اند. 

قاضی‌زاده هاشمی: وزارت ارشاد تا کنون اقدامی برای مطالبات هنرمندان نداشته است

احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی و تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به فصل تخصیص بودجه در مجلس، مطرح کرد: "تمام تلاش خود را برای افزایش بودجه هنرمندان در ردیف حمایت برای تأمین اجتماعی و تولید تئاتر انجام می‌دهیم، هرچند که تا کنون درخواست و پیگیری از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت مطالبات هنرمندان به مجلس ارائه نشده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای احقاق حقوق هنرمندان باید مطالبه‌گر باشد اما این مطالبه‌گری و خواست، اساسا انجام نمی‌شود.

روابط عمومی خانه تئاتر اعلام کرده این سخنان در حالی مطرح می شود که خانه تئاتر، پیش از این بارها مطالبات خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی ارائه کرده و تأکید داشت که برای افزایش بودجه هنرهای نمایشی، اقدامی انجام شود و همانطور که نمایندگان تجمع "اعتراض در سکوت" هنرمندان تئاتر در روز تجمع اعلام کردند، پیگیری این مطالبات، تا احقاق نتایج روشن و مشخص، ادامه خواهد داشت.

 یکشنبه، ۱۴ دی ماه، اهالی تئاتر و نمایندگان انجمن‌های ۱۷گانه خانه تئاتر، برای بیان مطالبات و مشکلات معیشتی خود، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و بیانیه خود را خواندند.

 

ایرج راد حمیدرضا نعیمی شهرام گیل آبادی خانه تئاتر تجمع اعتراضی هنرمندان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین